عملیات بزرگ دستگیری سلطان فنتانیل:

ارتش ۳۵۰۰ نفر را به خط کرد

کدخبر: ۵۴۷۹۰۵
اقتصادنیوز: ارتش مکزیک در عملیاتی بزرگ و جنگ کارتلی دیگر با حدود ۳۵۰۰ سرباز، شاهزاده کارتل سینالوآ را دستگیر کرد. گوزمان لوپز را مغز متفکر و مسبب بحران فنتانیل در آمریکا می‌دانند.
ارتش ۳۵۰۰ نفر را به خط کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۳۷۹ میلیون فنتانیل ضبط کرد که به گفته کارشناسان این مقدار برای کشتن تمام آمریکایی‌ها کافی است.

در دهه گذشته، مرگ و میر آمریکایی‌ها ناشی از اوردوز این ماده مخدر ۴۸۶۰ درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۲۱ به بالاترین سطح خود، ۸۰ هزار نفر رسید.

برخی آن را با اپیدمی اوپیود سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ مقایسه می‌کنند. اما برخی دیگر آن را نه یک معزل مربوط به مواد مخدر، بلکه یک بحران امنیت ملی می‌دانند؛ جنگی خاموش که با استفاده از این ماده کشنده علیه مردم آسیب‌پذیر جامعه به راه افتاده است.

کارتل‌ها به کمک چین، به طور هدف‌مند آمریکا را هدف قرار داده‌اند و با افزودن مواد دیگر به فنتانیل، اعتیادآوری آن را افزایش داده و این ماده مخدر را در قالب قرص‌های آرام‌بخش، ضداظطراب وارد آمریکا می‌کنند. در نتیجه این اقدامات، تلفات نوجوانان از این مواد در سال ۲۰۱۹، دو برابر شد.

photo_2023-01-10_19-26-35

بخشی از انفجار مصرف و قاچاق فنتانیل به خاطر کارتال‌ها است. این باندهای جنایتکار هم‌اکنون تقریبا ۷۰ درصد از قلمروی مکزیک را در اختیار داشته که به بالاترین نرخ قتل در تاریخ مکزیک منجر شده است.

رودیکر امنیتی مکزیک موسوم به «آغوش، نه گلوله» در محدود کردن این پدیده بی‌تأثیر بوده است. کارتل بدون ترس از عواقب، مرتکب جنایت شده و تنها ۱.۳ درصد پرونده‌ها در مکزیک حل می‌شوند. حملات و اقدامات خشونت‌بار علیه روزنامه‌نگاران در مکزیک، تنه به تنه کشورهای جنگ‌زده مثل سوریه و افغانستان می‌زند.

برای بدتر شدن شرایط، مکزیک دچار پسرفت سیاسی شده است. مانند آنچه در زمان هوگو چاوز برای ونزوئلا اتفاق افتاد. درست مانند ونزوئلا، سطح فعالیت‌های ارتش مکزیک افزایش چشم‌گیری داشته است؛ به‌کارگیری نیروها برای «نظارت» بر طرح‌های اجتماعی و تبدیل نیروی پلیس به یک نیروی نظامی که عملا آن را به ارتشی سیاسی برای رئیس‌جمهور مستقر تبدیل کرده است. این ترکیب، بستری برای خشونت، فساد و نقض حقوق بشر فراهم می‌کند که بهترین فضا برای رشد و نمود کارتل مواد مخدر و افزایش قاچاق است.

رئیس جمهور بایدن در اجلاس سالانه سران آمریکا شمالی در مکزیک، با روسای جمهور مکزیک و کانادا دیدار خواهد کرد. به رغم ده‌ها هزار مرگ ناشی از موج فنتانیل به داخل آمریکا، بایدن اولویت‌های خود در این اجلاس را «اقلیم و محیط‌زیست، مهاجرت، تنوع و فراگیری» عنوان کرد.

با این حال خود مکزیک نیز وارد اپیدمی فنتانیل شده است. همچنین کارتل، تهدیدی برای دموکراسی نصفه‌ونیمه مکزیک به شمار می‌رود. قاچاقچی‌ها اگر موفق به خرید مقامات محلی یا ملی نشوند، آن‌ها ترور می‌کنند. حتی طبق گمانه‌زنی برخی‌ها، رئیس‌جمهور مکزیک نیز تحت نفوذ کارتل است. داده‌های حساس به دست آمده از گروه هکری گواکامیا که اطلاعات نظامی نیز بین آن‌ها دیده می‌شود، نشان می‌دهد تعدادی از شهرداران مکزیک با کارتل در ارتباط‌اند.

این امر به ویژه در حال حاضر صادق است که مکزیک خود شروع به تجربه افزایش اعتیاد و مرگ ناشی از فنتانیل کرده است و خشونت کارتل فرآیندهای دموکراتیک را تهدید می کند و منجر به قتل مقامات عالی رتبه می شود. در روزهای اخیر، رئیس جمهور لوپز اوبرادور، اویدیو گوزمان، پسر سلطان مواد مخدر "ال چاپو" را دستگیر کرد و ایالت سینالوآ را که کارتل زده بود، در قرنطینه قرار داد. پرزیدنت بایدن اصرار داشته باشد که چنین اقداماتی شروع یک رویکرد امنیتی جدید برای مکزیک باشد، نه صرفاً یک سیگنال یکباره قبل از نشست آینده.

در سال ۲۰۲۲، کارتل‌ها از قاچاق انسان به داخل ایالات متحده، درآمد نجومی ۱۳ میلیارد دلاری را به دست آورد که در مقایسه با چهار سال قبل از آن، ۱۲.۵ میلیارد دلار افزایش داشت. این پول، تأمین‌کننده خشونت و عملیات‌های کارتل در هر دو سمت مرز آمریکا و مزیک است.

کارشناسان، اوضاع کنونی مکزیک را شبیه جنگ داخلی دانسته و حتی آن را با جنگ‌های عراق و افغانستان مقایسه می‌کنند.

دولت مکزیک اعلام کرد که در عملیات چند روز گذشته برای دستگیر شاهزاده کارتل، اویدیو گوزمان لوپز از 3586 سرباز استفاده کرد. لوپز فرزند ال‌چاپو، رییس کارتل مکزیک است.

photo_2023-01-10_19-27-51

طبق اظهارات دولت مزیک، بازداشت گوزمان در ایالت سینالوآ در روز پنجشنبه منجر به کشته شدن 10 سرباز مکزیکی و 19 فرد مسلح کارتل شد.

گوزمان سال‌ها توسط مقامات ایالات متحده تحت تعقیب بود و گفته می‌شد که در افزایش سیل فنتانیل از مرز مکزیک به ایالات متحده نقش داشته است. پدر او قبلا کارتل سینالوآ را اداره می کرد.

دولت مکزیک همچنین اعلام کرد که 26 تفنگ، 6 مسلسل کالیبر 50 و 26 خودروی زرهی را در جریان عملیات، به غنیمت گرفت.

photo_2023-01-10_19-30-07

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید