هشدار جدی چین به استرالیا/ مراقب ژاپن باشید؛ ممکن است دوباره به شما حمله کند

کدخبر: ۵۴۸۱۱۲
سفیر چین در کانبرا به استرالیا هشدار داد ژاپنی‌ها همانند جنگ جهانی دوم می‌توانند دوباره به این کشور حمله کنند.
هشدار جدی چین به استرالیا/ مراقب ژاپن باشید؛ ممکن است دوباره به شما حمله کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، سفیر چین در استرالیا هشدار داد کانبرا باید مراقب روابط خود با ژاپن باشد و به آنها یادآوری کرد که نیروهای ژاپنی در طول جنگ جهانی دوم به استرالیا حمله کردند و می‌توانند دوباره همین کار را انجام دهند.

انتقاد تند اطلاعات از اضافه شدن درس زبان چینی به مدارس ایران /لابد فقدان این درس یک ضربه کاری بوده که آقای وزیر این وعده را داده است

بنا بر گزارش  سی‌ان‌ان ، شیائو کیان، نماینده دیپلماتیک پکن در استرالیا در یک کنفرانس خبری در سفارت چین در کانبرا گفت: اگر تاریخ را فراموش کنیم، تاریخ ممکن است تکرار شود.

شیائو گفت: در طول جنگ جهانی دوم، ژاپن به استرالیا حمله کرد، داروین را بمباران کرد، استرالیایی‌ها را کشت و با اسرای جنگی استرالیایی به‌گونه‌ای رفتار کرد که از نظر انسانی غیر قابل‌قبول بود.

سفیر چین همچنین به‌اشتباه ادعا کرد که ژاپن به‌خاطر اقدامات خود در جنگ جهانی دوم در مورد استرالیا عذرخواهی نکرده است و بنابراین می‌تواند آنها را تکرار کند.

np_file_204276

شیائو این اظهارات را در جواب خبرنگاری بیان کرد که در مورد اظهارات سفیر ژاپن در استرالیا پرسیده بود، شینگو یاماگامی اخطار داد که استرالیا و ژاپن باید دررابطه‌با چین هوشیار بمانند.

یاماگامی در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه در روزنامه استرالیایی منتشر شد، گفت: ما باید هوشیار باشیم، زیرا وقتی نوبت به سیاست و استراتژی می‌رسد، چین تغییر اساسی‌ای نداشته است.

230110084551-05-china-ambassador-australia-japan-attack

سفیر چین هم‌چنین گفت که این اظهارات حاکی از آن است که یاماگامی از نقش خود به‌عنوان سفیر تجاوز کرده است. شیائو گفت:  «نقش من به‌عنوان سفیر چین ترویج تفاهم، دوستی و همکاری بین چین و استرالیا است. وظیفه من این نیست که در کانبرا از کشور ثالث انتقاد کنم. این وظیفه من به‌عنوان سفیر چین در استرالیا نیست که سعی کنم استرالیا را از توسعه روابط عادی با یک کشور ثالث بازدارم. بنابراین، من می‌ترسم که همکار ما از ژاپن کار خود را درست انجام نمی‌دهد».

تاریخ جنگ جهانی دوم؛ ژاپن و استرالیا

ژاپن در جنگ جهانی دوم به استرالیا را اشغال نکرد، اما حملات ژاپن به این قاره رسید. از فوریه 1942 تا پایان سپتامبر 1943، ژاپن 97 حمله هوایی به تأسیسات و شهرهای نظامی در شمال استرالیا انجام داد که با حمله به شهر بروم، 97 نفر کشته شدند.

همچنین در سال ۱۹۴۲ ، زیردریایی‌های کوچک ژاپنی مناطق سیدنی و نیوکاسل را گلوله‌باران کردند، درحالی‌که سایر زیردریایی‌ها به کشتی‌ها در امتداد سواحل شرقی استرالیا حمله کردند که به گفته دولت استرالیا 60 نفر را کشتند. و استرالیایی‌ها در میان ده‌ها هزار نفر از پرسنل نظامی متفقین بودند که توسط نیروهای ژاپنی در جنگ جهانی دوم دستگیر و زندانی شدند.

طبق گزارش‌های تاریخی، ژاپن از اقدامات خود علیه استرالیا در جنگ جهانی دوم، عذرخواهی کرده است.در سال 1957، نوبوسوکه کیشی، نخست‌وزیر وقت ژاپن، در جریان سفری به استرالیا گفت: وظیفه رسمی و تمایل شخصی من این است که به شما و از طریق شما به مردم استرالیا، ناراحتی قلبی خود را برای آنچه در این کشور رخ‌داده است، ابراز کنم. هم‌چنین در سال 2011، سیجی ماهارا، وزیر خارجه وقت ژاپن، پشت درهای بسته از پنج اسرای سابق استرالیایی که به ژاپن سفرکرده بودند، عذرخواهی کرد.

230110084222-01-china-ambassador-australia-japan-attack

روابط دیپلماتیک

درحالی‌که روابط استرالیا و چین در هفته‌های اخیر با سفر پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا به پکن در ماه دسامبر، سرد شده است، روابط چین با ژاپن همچنان پرتنش است، به‌ویژه پس از آنکه توکیو در اواخر دسامبر اعلام کرد بودجه دفاعی خود را دوبرابر می‌کند و در بلندمدت سلاح‌های دور بردی که به دست خواهد آورد که می‌توانند چین را هدف قرار دهند.

در همین حال، روابط دفاعی بین ژاپن و استرالیا در حال تقویت است و نظامیان آنها تمرینات مشترکی را با یکدیگر و متحد مشترک آنها، آمریکا برگزار می‌کنند.

همین هفته گذشته، چتربازان استرالیایی در یک مانور حمله هوایی در ژاپن شرکت کردند و سال گذشته رهبران آنها توافق‌نامه‌ای را امضا کردند تا دسترسی نیروهای نظامی خود به پایگاه‌های یکدیگر را ساده کنند.

230110084407-03-china-ambassador-australia-japan-attack

در بیشتر موارد، نظرات شیائو در مورد استرالیا مثبت بود و نشان داد که روابط و مسائل تجاری بین پکن و کانبرا احتمالاً بهبود خواهد یافت. اما شیائو گفت که نیروهایی در ژاپن وجود دارند که نگاهی خصمانه به چین و به روابط چین و استرالیا دارند.

شیائو گفت: امیدوارم دولت و مردم استرالیا ذهن روشنی در مورد آنچه اتفاق افتاده یا آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، باشند؛ وقتی کسی شما را تهدید می‌کند، ممکن است دوباره شما را تهدید کند. چین دوست شما بوده است. ما همچنان دوست شما خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید