سر خط مهم ترین اخبار

سیگنال مهم ایران به عربستان/ ترامپ جریمه شد

کدخبر: ۵۴۸۵۳۰
یکی از قضات نیویورک شرکت، املاک و مستغلات به نام دونالد ترامپ را به پرداخت 1.61 میلیون دلار متهم کرد آن هم به جرم کلاهبرداری از مقام های مالیاتی به مدت 15 سال. به نوشته خبرگزاری رویترز، قاضی منهتن پس از آن که هیئت منصفه دو عضو سازمان ترامپ را در 17 اتهام جنایی مجرم شناختند، حداکثر مجازات ممکن را طبق قانون ایالتی صادر کردند
سیگنال مهم ایران به عربستان/ ترامپ جریمه شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «حضور بی سابقه آژانس در خط مقدم درگیری های اوکراین»، «جریمه 1.61 میلیون دلاری ترامپ»، «کشف سند توطئه در خانه وزیر دادگستری بولسونارو»، «افزایش فشارهای آمریکا برای انزوای سعید»، «استقبال ایران از رایزنی های ترکیه و سوریه»، «واکنش تند چین به هم صدایی واشنگتن-توکیو»، «پشت پرده سفر عاصم منیر به عربستان و امارات» و«تاکید تهران برعدم اعلام آمادگی ریاض جهت احیای روابط دیپلماتیک » بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

حضور بی سابقه آژانس در خط مقدم درگیری های اوکراین؛ گروسی بازرسانش را در سایت های هسته ای مستقر می کند

رافائل گروسی، رئیس آژانس اتمی سازمان ملل می خواهد به اوکراین سفر کرده تا بازرسان آژانس بین المللی را در تمامی نیروگاه های هسته ای این کشور جنگ زده، مستقر کند آن هم پس از ماه ها حمله به نیروگاه ها و در میانه تهدیدهای دوباره روسیه. به نوشته وال استریت ژورنال و به نقل از مقام های اوکراینی و دیپلمات های غربی، گروسی قصد دارد دو یا سه بازرس را در نیروگاه های بخش جنوبی اوکراین مستقر کند. خطوط برق میان دو نیروگاه  ریونه و خملنیتسکی در حملات موشکی 15 نوانمبر به شدت آسیب دیده اند و هر دو درگیر بحران هستند. به گفته این گروه از مقام ها، بازرسان همچنین در چرنوبیل، محل بزرگ ترین فاجعه هسته ای جهان در سال 1986 که در آغاز جنگ اشغال شده و هنوز مواد رادیواکتیو خطرناک در آن ذخیره است، مستقر می شوند.برخلاف نیروگاه ژاپروژیا که از ماه مارس در اختیار روس ها قرار دارد، کی یف کنترل بقیه سایت ها را حفظ کرده است. حضور بازرسان در نیروگاه ها موجب خواهد شد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نخستین بار در تاریخ در خط مقدم درگیری ها حضور داشته باشد.

جریمه 1.61 میلیون دلاری ترامپ

یکی از قضات نیویورک شرکت، املاک و مستغلات به نام دونالد ترامپ را به پرداخت 1.61 میلیون دلار متهم کرد آن هم به جرم کلاهبرداری از مقام های مالیاتی به مدت 15 سال. به نوشته خبرگزاری رویترز، قاضی منهتن پس از آن که هیئت منصفه دو عضو سازمان ترامپ را در 17 اتهام جنایی مجرم شناختند، حداکثر مجازات ممکن را طبق قانون ایالتی صادر کردند. این قاضی مدیر ارشد مالی پیشین شرکت ترامپ را هم پس از شهادتش به پنج ماه زندان محکوم کرد. به گفته شاهدان شرکت ترامپ  درخواست تجدید نظر در این حکم را دارد. با این همه گفته می شود که تحقیقات جنایی درباره فعالیت های تجاری دونالد ترامپ جریان داردرویترز نوشته یکی از دادستان ها از حکم ارائه شده راضی نیست و گفته است که این مجازات برای جرم بزرگی که سازمان های تحت رهبری ترامپ مرتکبشان شده اند، ناکافی است.

کشف سند توطئه در خانه وزیر دادگستری بولسونارو

یکی از مقام های بزریل به خبرگزاری سی ان ان گفته است که اعضای پلیس این کشور در جستجوی خانه وزیر دادگستری کابینه ژائیر بولسونارو، پیش نویس فرمانی را پیدا کرده اند که در آن پیشنهاد برقراری حالت دفاعی برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده است. سخنگوی وزارت دادگستری برزیل در این باره به سی ان ان گفت که پلیس فدرال این سند را حین بازرسی خانه اندرسون تورس یافته است. به گفته او پیشنهاد برقراری وضعیت دفاعی در دادگاه عالی انتخابات آن هم در شرایطی که بولسونارو در قدرت بود؛ با هدف جلوگیری از پیروزی رقیب یعنی داسیلوا ارائه شد. این پیش نویس توسط بولسونارو امضا نشده است. اعلام وضعیت دفاعی به رئیس جمهوری حاکم این فرصت را می دهد در سایر حوزه های حکومتی و به بهانه تامین نظم عمومی مداخله کند. سی ان ان نوشته که این سند را مشاهده نکرده و همزمان وزیر دادگستری پیشین نیز تا به امروز منکر آن است.

افزایش فشارهای آمریکا برای انزوای «سعید»

ایالات متحده کمک های نظامی و غیر نظامی اش را به تونس کاهش داده است و وام 1.9 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول که به شدت مورد نیاز قیس سعید، رهبر این کشور است همچنان به واسطه وتوی آمریکا پرداختش به تعویق می افتد. به گفته تحلیلگران، دلیل اصلی چنین فشارهایی انزوای بیشتر رهبر اقتدارگرای تونس است. خبرگزاری الجزیره در این باره نوشته است که تونس امروز با کمبود نقدینگی روبه رو است و در زمانی که به حمایت های خارجی برای خروج از رکود نیاز دارد، بودجه اش را از دست می دهد. در همین راستا کنت کاترمن، کارشناس در این باره به الجزیره گفت که رئیس جمهوری تونس بهار عربی را به خزان تبدیل کرده و به تعبیری دیگر دستاوردهای حاصل از آن را از میان برده است. حال باید به او نشان داد که در برابر اقدامی که انجام می دهد باید بهایش را هم بپردازد. کاهش بودجه ارائه شده توسط ایالات متحده طبیعتا ضربه ای جدی و بزرگ به تونس وارد خواهد کرد که نشانه تغییر معادلات در عرصه جهانی و موقعیت متزلزل قیس سعید خواهد بود.

استقبال ایران از رایزنی های ترکیه و سوریه

ایران از احتمال نزدیکی سوریه و ترکیه استقبال کرد. حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفرش به بیروت در این باره گفت ما از گفت و گوهای سوریه و ترکیه خوشحالیم و باور داریم که بازتاب مثبتی بر روابط دو کشور خواهد داشت. پیشتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه موافقت خود را برای گفتگو با ترکیه جهت پایان دادن به اشغال شمال غرب این کشور را طی بیانیه ای رسانه ای کرد؛ رایزنی هایی که قرار است با میانجیگری روسیه انجام شود. رئیس جمهوری سوریه همچنین از آنکارا خواست تا به حمایت هایش از تروریسم پایان دهد. مراد دمشق حمایت ترکیه از گروه های شورشی مخالف دولت است.همزمان رسانه های روس اعلام کردند که نسبت به آینده رایزنی ها خوش بین هستند و باور دارند که این گفتگوها در سطوح بالاتری هم انجام خواهد شد.

واکنش تند چین به هم صدایی واشنگتن-توکیو

وزارت خارجه چین اظهارات ژاپن و آمریکا که گفته بودند، چین بزرگترین چالش استراتژیک منطقه است، رد کرد.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: آمریکا به دنبال سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری به شکلی است که نظم اقتصاد جهانی را نابود کند.پکن از واشنگتن و توکیو خواست از ذهنیت جنگ سرد دست بردارند و ایجاد دشمنان فرضی را متوقف کنند. او همچنین از طرف آمریکایی خواست به روابط دو کشور به شکل صحیح بنگرد و برای افزایش اعتماد سازی تلاش کند.این اظهارات در پایان نشست‌های کمیته امنیتی آمریکا و ژاپن و در آستانه نشست امروز جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیشیدا فومیو، نخست‌وزیر ژاپن در کاخ سفید مطرح می‌شوند.

پشت پرده سفر عاصم منیر به عربستان و امارات

مرکز مطالعات واشنگتن در گزارشی به همکاری نظامی و دفاعی میان عربستان و امارات با پاکستان پرداخت و اعلام کرد، اظهارات رسمی مسؤولان ممکن است شامل تبادل فناوری هسته‌ای و موشکی باشد.به گزارش ایسنا، در این گزارش در باب  پشت پرده سفر عاصم منیر، رئیس ستاد کل ارتش پاکستان که چندی پیش به عربستان و امارات سفر کرد،آمده پروژه «بمب اسلامی» پاکستان که مدت‌هاست توسط عربستان سعودی تامین مالی می‌شود، با وعده تامین سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب حاصل از این پروژه در صورت نیاز به این کشور همراه بود.در گزارش ذکر شده که از آنجایی که ایران؛ رقیب عربستان سعودی طبق برخی گزارش‌ها به حداقل ساخت اولیه بمب هسته‌ای نزدیک شده است، سفر ژنرال منیر از اهمیت بیشتری برخوردار است.نویسنده ین گزارش همچنین بر این باور است که روابط نزدیک نظامی بین پاکستان و چین عامل دیگری است که توجه ریاض را به خود جلب می‌کند، زیرا چین تانک‌های اصلی نبرد، هواپیماهای جنگی و ناوچه‌های موشک هدایت شونده را در اختیار اسلام آباد قرار می‌دهد.

تاکید تهران برعدم اعلام آمادگی ریاض جهت احیای روابط دیپلماتیک

انتخاب نوشت: حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی گفت که گفت‌وگوهای متعددی را در ماه‌های گذشته با عربستان سعودی در بغداد داشتیم و در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن نیز فرصت گفت وگوی کوتاهی بین آقای فیصل بن فرحان و من فراهم شد و در خصوص تداوم گفت‌وگوها با هدف بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت طبیعی اتفاق نظر داشتیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: هیچگاه در قطع روابط با هیچ کشوری در جهان اسلام از جمله عربستان سعودی پیشقدم نبوده‌ایم و از بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور به حالت طبیعی و افتتاح سفارتخانه‌ها در چارچوب گفت‌وگوهایی که خواهیم داشت، استقبال می‌کنیم. با این همه امیرعبداللهیان تاکید کرد که عربستان هنوز از آمادگی لازم برای بازگشت روابط به حالت طبیعی برخوردار نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید