اصرار نخست وزیر عراق بر تکرار نام جعلی خلیج فارس علی رغم اعتراض ایران

کدخبر: ۵۴۸۵۷۶
علیرغم انتقادات شدید مقامات ایران، نخست‌وزیر عراق بار دیگر از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد.
اصرار نخست وزیر عراق بر تکرار نام جعلی خلیج فارس علی رغم اعتراض ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اخیرا مسابقات فوتبال میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بصره برگزار شد و در این جام از نام جعلی  (خلیج ع.ر.ب.ی) استفاده شد.

مقامات ارشد عراقی از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر بر این نام جعلی تاکید کردند که این امر واکنش شدید مقامات کشورمان را به همراه داشت.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی در مورد این اقدام مقامات عراقی و استفاده از نامی مجعول به جای واژه خلیج فارس گفت: سه روز پیش سفیر عراق را فراخواندیم  و اعتراض خود را در این زمینه اعلام کردیم ، دیروز نیز  آقای نخست وزیر عراق در توئیتی به نحوی مسئله را جبران کرد.

علیرغم انتقاد شدید تهران و احضار سفیر بغداد به وزارت خارجه اکنون محمد شیاع السودانی در سفرش به آلمان بار دیگر این اقدام خود را تکرار کرد.

السودانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه دویچه وله که نام خلیج ، فارس است یا عربی مدعی شد: «کشورهای خلیج عربی» این یک واقعیت است و نمی‌خواهیم وارد این مسأله بشویم که عده‌ای تلاش کردند برای آن جنجال آفرینی کنند!

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه این نیز اخیرا در پاسخ به سوالی درباره استفاده از  یک نام مجعول به جای خلیج فارس توسط برخی از مقامات عراقی و در جریان برگزاری یک رویداد ورزشی در این کشور و پی گیری های وزارت امور خارجه ایران در این ارتباط اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی در این زمینه واکنش نشان داده حتی پیش از اینکه این موضوع در فضای رسانه‌ای ما در داخل مطرح شود ، جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی بلافاصله در این زمینه به صورت رسمی واکنش نشان داده است.

کنعانی با تاکید بر این که خلیج فارس، خلیج فارس است و چیزی در این رابطه در قالب فوتبال یا اظهارات و اقدامات مسئولان دولت‌های خارجی و یا غیر مسئولان، این واقعیت مسلم و غیرقابل انکار تاریخی را به هیچ عنوان تغییر نخواهد داد، خاطرنشان کرد:  بعد از مطلع شدن، اعتراض خود را رسما به دولت عراق در این رابطه ابلاغ کردیم و این موضوع را مورد تأکید  و پی گیری قرار خواهیم داد.

 کنعانی افزود : چون این موضوع در قالب یک رخداد ورزشی رخ داده است،  شاهد اقدام وزارت ورزش و اقدام فدراسیون فوتبال ایران نیز در این رابطه بودیم .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید