سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

4 سناریو درباره سکوت احمدی نژاد /گلایه های سیدعلی خمینی از مسئولان علنی شد

کدخبر: ۵۴۸۹۸۳
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
4 سناریو درباره سکوت احمدی نژاد /گلایه های سیدعلی خمینی از مسئولان علنی شد

به گزارش اقتصادنیوز، واکنش ها به اعدام علیرضا اکبری از سوی مقامات خارجی و زمزمه ها برای کنار گذاشتن برجام از سوی انگلیس، از خبرهای مهم روز گذشته بود. همچنین اظهارات سید علی خمینی درباره حوادث اخیر و رمزگشایی از سکوت محمود احمدی نژاد از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

تصمیم جدید انگلستان درباره برجام

روز شنبه بود که خبرگزاری قوه قضائیه از اعدام علیرضا اکبری معروف به ابر جاسوس خبر داد. اعدامی که با واکنش های زیادی از سوی مقامات خارجی رو به رو شد. مانند، رابرت مالی که در توئیتی نوشت:« از شنیدن خبر اعدام علیرضا اکبری، شهروند بریتانیایی-ایرانی وحشت‌زده شدم. بازداشت‌های ناعادلانه، اعترافات اجباری، دادگاه‌های ساختگی و اعدام‌های با انگیزه سیاسی توسط ایران باید متوقف شود».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای مداخله آمیز از جانب اعضای این اتحادیه اعدام علیرضا اکبری جاسوس انگلیس را محکوم کرد.

اما، نکته قابل توجه خبری بود که روز گذشته یک رسانه انگلیسی در آستانه هشتمین سال احیای برجام منتشر کرد. ساندی تلگراف مدعی شد که مدعی شد، بریتانیا پس از اعدام علیرضا اکبری در حال بررسی مجدد توافق هسته ای ایران است و ممکن است این دولت دیگر از احیای برجام حمایت نکند.

مردم چک سفید امضا به ما نداده‌اند

همچنین روز گذشته، حجت الاسلام سیدعلی خمینی در مراسم میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) انتقادات تندی را علیه برخی مسئولان کشور بیان کرد و در واکنش به ناآرامی های اخیر گفت:«  ما زبان مردم هستیم؛ مردم ایران چک سفید امضا به ما نداده اند. چرا حرف شما را گوش می کنند؟ چون برآیند جامعه ایرانی حرفی که من می زنم را مصلحت خودشان می دانند، حرف من را گوش می کنند و من سرباز، خادم و دنبال کار اینها هستم و این را می فهمند. من بارها عرض کرده ام، مسئولین جمهوری اسلامی اگر یک قدم برای مردم بردارند مردم صد قدم سمت آنها بر خواهند داشت. اگر یک لحظه خیال کردیم ما داریم کار می کنیم اما ملت ایران کارهای ما را نمی بینند، این همان محدودیت ظرف است؛ ظرف ما پر شده است.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت روحانی هم گفت:« اصل وجوب حجاب برای زن مسلمان کاملا روشن است، ولی اجبار آن نتیجه عکس داده و هرچه زمان گذشت، واکنش زنان در برابر این اجبار بیشتر شد تا جایی که امروز شما شاهد هستید علنا حجاب را کنار گذاشته اند. اینها مسائلی بود که آقای هاشمی رفسنجانی با آن دوراندیشی که داشت، آینده را می دید و می فهمید با اجبار نمی شود یک جامعه را به صراط مستقیم کشاند.»

علت سکوت احمدی نژاد مشخص شد

اما، در روزهای گذشته بارها چرایی سکوت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور دولت های نهم و دهم درباره اعترضات نقل رسانه ای بوده است. سکوتی برای آن چهار سناریو وجود دارد و بر همین اساس، برخی دلیل آن را پرونده قضایی نزدیکان احمدی نژاد می دانند و برخی دیگر هم دفاع دولت او از گشت ارشاد. در این میان، برخی هم معتقد هستند او می خواهد یلتسین را برای آینده ایران بازی کند و بعضی ها هم حضور یاران سابق احمدی نژاد را در دولت رئیسی عامل سکوت رئیس جمهور دولت بهار می دانند. 

همچنین دیدار سردار رادان با محسنی اژه ای، درخواست وزیر کشور از مردم و بی توجهی نماینده ها به قانون اساسی از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید