ارزیابی شانس 10 کاندیدای احتمالی جمهوری‌خواهان

ترامپ آمد، بقیه کجا هستند؟

کدخبر: ۵۴۹۴۶۲
بسیاری از جمهوری‌خواهان نه تنها شانس خود در انتخابات 2024 را در مقابل ترامپ ارزیابی می‌کنند، بلکه منتظر هستند تا ببیند دسنتس چه می‌کند؛ تا مبادا بعد از شروع به کارزار انتخاباتی، بلافاصله تحت‌الشعاع این دو قرار بگیرند.
ترامپ آمد، بقیه کجا هستند؟

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه واشنگتن‌پست در دومین تحلیل خود از گزینه‌های موجود در حزب جمهوری‌خواه برای رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴، لیستی از ۱۰ کاندیدای احتمالی برتر این حزب تهیه کرده و نقاط ضعف و قدرت هر یک را ذکر کرده است.

ترامپ آمد، بقیه کجا هستند؟

رقابت جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از دو ماه پیش آغاز شد. علتش هم آن است که فعلاً یک نامزد اعلام حضور کرده و حتی مشخص نیست که قصد او جدی باشد.

سیرک سیاسی یا دموکراسی؟/ ترامپیست‌ها به مرشد بزرگ نیاز ندارند!

در مقابل،  دونالد ترامپ برای فروش ان‌اف‌تی‌های خود (NFT) ، وعده یک «خبر بزرگ» می‌دهد و مشغول پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی است. او به تازگی اولین رویداد کمپین عمومی واقعی خود را در این ماه در کارولینای جنوبی را اعلام کرد. پس بقیه کجا هستند؟ اگر از تاریخ کمک بگیریم، مدعیان باید از چند هفته یا چند ماه آینده برنامه‌های خود را اعلام کنند. وقتی یکی وارد شود، سد می‌شکند.

به نوشته  واشنگتن‌پست ، اما تاریخ ممکن است نقشه خوبی برای رقابت‌های ۲۰۲۴ نباشد. زیرا داینامیک کاملاً متفاوتی را به همراه دارد. از یک سو،  ترامپ بیش از همیشه در برابر به چالش کشیده‌شدن آسیب‌پذیر است . اما او هم‌چنان ترامپ است. اساساً هیچ کس به جز ران دسنتس، فرماندار فلوریدا توان مقابله با او را ندارد.

photo_2023-01-16_21-08-43

رقیب جدی ترامپ کیست؟

بنا به گزارش اکوایران، ترامپ و دسنتس در اوج خود قرار دارند، اما نمی‌دانیم که آیا کاندیداهای درجه‌ دو نیز در میدان رقابت هستند یا خیر. بسیاری از جمهوری‌خواهان نه تنها شانس خود در مقابل ترامپ را ارزیابی می‌کنند، بلکه منتظر هستند تا ببیند دسنتس چه می‌کند؛ تا مبادا بعد از شروع به کارزار انتخاباتی، بلافاصله تحت‌الشعاع این دو قرار بگیرند.

اگر جمهوری‌خواهان رده‌پایین‌تر، بخواهند جلوی سلطان ترامپ دربیایند، حداقل کمی وسوسه‌انگیز می‌شوند تا ببینند تصمیم ترامپ چقدر برای ریاست‌جمهوری جدی است. برخی مانور می‌دهند و احتمال حضورشان را رد نمی‌کنند. اما تا زمانی که رسماً اعلام نکنند، وارد رقابت نخواهند شد. 

بنابراین، اوضاع حزب جمهوری‌خواه برای دورنمای انتخابات ۲۰۲۴ چیست؟  ۱۰ نامزد هستند که بیشترین احتمال را برای حضور دارند.  این لیست، میزان احتمال شرکت افراد و شانس برنده‌شدن آن‌ها را در نظر می‌گیرد.

حضور افتخاری: سناتور مارکو روبیو (فلوریدا)، سناتور جاش هاولی (میزوری)، سناتور تام کاتن (آرکانزاس)، سناتور ریک اسکات (فلوریدا)، نماینده سابق کنگره، لیز چنی (وایومینگ)، آسا هاچنسن (فرماندار سابق آرکانزاس)، لری هوگن (فرماندار سابق مریلند)، گرگ ابوت (فرماندار تگزاس)، کریس کریستی (فرماندار سابق نیوجرسی)، دونالد ترامپ جونیور، جان بولتون (مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید)، داگ دوسی (فرماندار سابق آریزونا).

۱۰. کریستی نوم (فرماندار داکوتای جنوبی)

انتخاب این گزینه سخت بود. ریک اسکات (سناتور ارشد فلوریدا) پس از اینکه نشان داد به جای ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ به دنبال پیروزی مجدد در سنا خواهد بود، از لیست خارج می‌شود، اما جایگزین روشنی وجود ندارد. با این حال، اخیراً کادر فرماندار داکوتای جنوبی به دنبال دسنتس افتاده‌اند. سخنگوی نوم در پاسخ به پرسش گزارشگر نشنال‌ریویو از سابقه رویکرد دسنتس نسبت سقط جنین انتقاد کرد. وی با اشاره به حمایت دسنتس از ممنوعیت سقط جنین بعد از ۱۵ هفتگی جنین، موضع او را زیر سؤال برده و پرسید آیا فرماندار فلوریدا باور دارد که جنین ۱۴ هفته‌ای حق زندگی ندارد؟ این ماجرا احتمالاً باید به عنوان یک بیانیه‌ای رسمی از جانب تیم کریستی نوم قلمداد شود.

photo_2023-01-16_21-08-53

۹. کریس سونونو (فرماندار نیوهمپاشیر)

نوم تنها نیست. یکی از استدلال‌های بالقوه علیه دسنتس این است که او در جنگ فرهنگی خیلی مشتاق است از قدرت دولت استفاده کند. این هفته سونونو چنین استدلالی را مطرح کرد. وی گفت: من فکر می‌کنم او (دسنتس) اشتباه می‌کند که ووک (woke) واقعاً در حال حمله به فرهنگ ما است. حالا، جایی که ممکن است با هم اختلاف داشته باشیم این است که آیا دولت باید بیاید جلوی این جریان را بگیرد؟ خب، دولت هیچ‌وقت برای ورود و رفع مشکل فرهنگی کارساز نیست.

۸. نیکی هیلی

 هیلی یک بار گفته بود که در صورت کاندیداتوری مجدد ترامپ در مقابل او قرار نمی‌گیرد. ظاهراً با اعلام نامزدی رئیس‌جمهور سابق، هیلی خط می‌خورد؛ اما سی‌ان‌ان گزارش داد که او اکنون احساس فوریت زیادی برای تصمیم‌گیری ندارد.

۷. مایک پمپئو

 تعداد کمی از آنها به اندازه وزیر خارجه سابق ترامپ، برنامه خود برای حضور در انتخابات را آشکار کرده‌اند. اما اینکه جمهوری‌خواهان مشتاق او هستند، بحث دیگری است. باید دید که وقتی او کتاب جدیدش را در ۲۴ ژانویه منتشر کند چه اتفاقی افتاده و چه استقبالی از او در تور کتابش خواهد شد.

photo_2023-01-16_21-08-48

۶. تد کروز (سناتور تگزاس)

کروز در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه برای سال ۲۰۱۶، دوم شد. از آن زمان، او به دنبال همسویی با ترامپ و تمرکز بر ترولینگ در توییتر بوده است. با این حال، پلتفرم و شعار او برای ۲۰۲۴ چه خواهد بود؟ حتی اصلاً مشخص نیست که او قصد شرکت داشته باشد. وی در سال ۲۰۱۸ رقابت سختی داشت و ممکن است دموکرات‌ها دوباره آن تجربه را برایش تکرار کنند.

۵. گِلِن یانگکِن (فرماندار ویرجینیا)

تجربیات کریس کریستی در اینجا به چشم می‌خورد. تنها بیش از یک سال است که شروع فرمانداری یانگکِن می‌گذرد، اما در سیاست وقتی که تنور داغ است باید نان را چسباند. کریستی در سال ۲۰۱۲ و زمانی که افراد زیادی از او خواستند وارد رقابت ریاست‌جمهوری شود، این کار را نکرد. او در سال ۲۰۱۶، زمانی که از محبوبیت بسیار کمتری برخوردار بود، در انتخابات مقدماتی شکست خورد. با توجه به پیروزی خاص دموکرات‌ها در انتخابات سنای ایالتی ویرجینیا که می‌تواند تلاش فرماندار برای ممنوعیت ۱۵ هفته‌ای سقط جنین را دشوار کند، بخش مهمی از برنامه یانگکن را با یک شکست مهم بالقوه مواجه شد.

۴. مایک پنس

به ندرت پیش می‌آید که یک معاون سابق رئیس‌جمهور در مقابل رئیس‌جمهور سابقی که با او خدمت می‌کرد بایستاد؛ اما در سال ۲۰۲۴ به طور فزاینده‌ای محتمل به نظر می‌رسد و  پنس تمام کارهایی را که از یک نامزد احتمالی انتظار دارید انجام داده است ؛ شانس وی نیز مسلماً در حال افزایش است، زیرا حزب جمهوری‌خواه هنوز خواهان جدایی نسبی از ترامپیسم است که قطعاً به نفع پنس خواهد بود.

۳. تیم اسکات (سناتور کارولینای جنوبی)

فرقی ندارد دسته جمهوری‌خواهان را درجه دو یا سه بدانیم، این دسته هنوز شکل و هویت مشخصی پیدا نکرده‌اند. مطمئناً نکات مثبتی در مورد سناتور کارولینای جنوبی وجود دارد که با توجه به شخصیت و زندگی‌نامه موفقش، می‌تواند برای آن دسته از کسانی که امثال پمپئو، کروز و پنس را نمی‌پسندند، گزینه مناسبی به نظر برسد. جالب است که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را در کارولینای جنوبی آغاز خواهد کرد، جایی که هم یک سناتور و هم فرماندار سابق آن می‌توانند در میان دشمنان احتمالی او باشند.

۲. دونالد ترامپ

از زمانی که کمپین انتخاباتی ۲۰۲۲،  ترامپ را در پایین‌ترین نقطه سیاسی خود در سال‌های اخیر قرار داد ، وضعیت ترامپ بهتر نشده است. او همچنان در بیشتر نظرسنجی‌های رودررو از دسنتس عقب است. البته رقابت واقعاً تک‌به‌تک نخواهد بود، حداقل نه در ابتدا؛ اما این نظرسنجی‌ها بی‌معنی نیستند. آنها نشان می‌دهند که ترامپ ممکن است بالاترین حمایت را جمع کند و فقط به این دلیل که در سال ۲۰۱۶، این سقف آن‌قدر که فکر می‌کردیم پایین نبود، اما به این معنی نیست که در سال ۲۰۲۴ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

۱. ران دسنتس (فرماندار فلوریدا)

وقتی مخالفان احتمالی شما حتی قبل از شروع مبارزات انتخاباتی، علیه شما حرکت می‌کنند، می‌دانید که حداقل  یکی از پیشتازان هستید.

اما این جمهوری‌خواهان واقعاً چقدر می‌توانند به دسنتس ضربه بزنند؟ نوم می‌تواند استدلال کند که دسنتس در مورد سقط جنین آسان‌گیری می‌کند، اما فرماندار فلوریدا تلاش زیادی کرده است تا نظر محافظه‌کاران اجتماعی راست‌گرا در مورد مواردی مانند کرونا ویروس، واکسن‌ها و آموزش مسائل جنسی به کودکان در مدارس را جلب کند.

همان‌طور که کارشناس واشنگتن‌پست خاطرنشان می‌کند، این مسائل به راحتی او را از ترامپ جلو می‌اندازد؛ بنابراین دسنتس برای خود اعتباری جمع کرده است. سونونو و دیگران مانند داگ دوسی، فرماندار سابق آریزونا می‌توانند علیه دخالت دولتی در مسائل فرهنگی استدلال کنند، اما این حرف‌ها خریدار نخواهد داشت. شوروشوق برای منازعات فرهنگی داغ است. علی‌رغم انحطاط سیاسی ترامپ، به نظر می‌رسد منش او برای استفاده از هر ابزاری، حتی اگر دولت باشد، در دسنتس زنده است.

البته، اکنون باید منتظر بمانیم و مطمئن شویم که دسنتس قصد شرکت دارد یا خیر.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید