فدا حسین مالکی

سپاه بازوی نظامی ایران است/ اگر سپاه در لیست گروه های تروریستی قرار بگیرد محکم پاسخ می دهیم

کدخبر: ۵۴۹۷۵۵
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدام احتمالی اتحادیه اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را اقدامی شتابزده، سیاسی و فاقد وجاهت قانونی عنوان و تاکید کرد: مجلس، شورای‌عالی امنیت ملی و دستگاه دیپلماسی قطعا پاسخی مناسب، قانونی و مستدل خواهند داد تا دنیا بداند اگر این کار باب شود، فردا هر کشوری می‌تواند نیروی نظامی کشور دیگری را مورد تحریم قرار دهد.
سپاه بازوی نظامی ایران است/ اگر سپاه  در لیست گروه های تروریستی قرار بگیرد محکم پاسخ می دهیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، فدا حسین مالکی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقدام پارلمان اروپا در بررسی پیشنهادی مبنی بر قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به تروریستی، با تاکید بر اینکه تصمیم اتحادیه اروپا در این زمینه نه عاقلانه و نه بر اساس عرف بین‌المللی است، گفت: اروپایی‌ها نمی‌توانند به خود اجازه دهند که نیروی نظامی یک کشور که قانون اساسی آن کشور بر آن صراحت دارد را مورد تحریم قرار دهند و در تاریخ دیپلماسی دنیا نیز این اقدام سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه «هیچ پارلمان و هیچ کشوری نمی‌تواند بازوی نظامی یک کشور دیگر را که یکی از ارکان اساسی امنیت آن کشور است مورد تحریم قرار دهد»، افزود: در قانون اساسی کشور سپاه پاسداران قید شده است و دیگر کشورها نمی‌توانند نسبت به هر نهادی که در قانون اساسی یک کشوری قرار می‌گیرد، بی احترامی کنند؛ در شرایطی که نمی‌شود بازوی نظامی یک کشور را تروریست دانست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اروپایی‌ها در شرایطی به دنبال تروریست اعلام کردن یکی از قدرت‌های نظامی ایران هستند که همین قدرت نظامی بود که پرونده داعش را در مقابل اروپایی‌ها بست و اگر نه با وجود داعش الان هیچ آرامش در اروپا وجود نداشت. اگر سردار سلیمانی نمی‌توانست داعش را با قدرت از صحنه منطقه خارج کند، الان داعش در خیابان‌های لندن، پاریس و برلین بود.

مالکی با تاکید بر اینکه اقدام اروپا در تلاش برای تروریستی خواندن سپاه «یک بام و دو هوا» است، عنوان کرد: اقدام اروپایی‌ها شتابزده و بر اساس مسائل و فشارهای سیاسی انجام می‌شود و از نظر بین‌المللی دارای وجاهت قانونی نیست، مبنایی قانونی نیز در معادلات دنیا ندارد و قطعاً نیز نمی‌تواند ماهیت اجرایی به خود بگیرد. همانطور که اتحادیه اروپا نمی‌تواند و حق ندارد که به ارتش روسیه بگوید «تروریست» به نیروهای مسلح ما نیز نمی‌تواند این چنین بگوید و در صورت اینکه چنین تصمیم اتخاذ شود ما نیز باید مقابله به مثل کنیم.

وی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اقدام احتمالی اروپایی‌ها تصریح کرد: موضع مجلس قطعاً برخورد جدی با این قضایا است و راهکارهای زیادی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. شورای‌عالی امنیت ملی و دستگاه دیپلماسی نیز قطعاً پاسخی مناسب، قانونی و مستدل خواهند داد تا دنیا بداند اگر این کار باب شود، فردا هر کشوری می‌تواند نیروی نظامی کشور دیگری را مورد تحریم قرار دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در واکنش به اقدام اروپایی‌ها در تروریست تلقی کردن سپاه پاسداران باید رفتاری عاقلانه داشته باشیم و محکم پاسخ دهیم، گفت: اگر می‌بینید در کشور ما برخی از آقایان اظهار نظرات متفاوتی دارند دقیقاً بر اساس این است که اقدام اروپا اقدامی سیاسی است. اعتقاد ما بر این است که مانند خیلی از موضوعات از جمله اقدام شورای حکام در صدور قطعنامه علی جمهوری اسلامی ایران، ما نیز متقابلاً اقدام کنیم؛ در موضوع شورای حکام تمام دوربین‌هایی که آژانس در مراکز ما گذاشته بود را قطع کردیم؛ فردای آن روز آنها به دست و پا افتادند و گفتند که ما منظوری نداشتیم؛ ما هم گفتیم که ما هم منظوری نداشتیم؛ شما آن اقدامات را انجام ندهید تا ما نیز اقدامی اینچنین انجام ندهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید