هشدار وزارت خارجه به اروپا: به پای خود شلیک نکنید/ هرگونه تعرض به سپاه تعرض به امنیت ملی ایران است

کدخبر: ۵۵۰۵۹۶
کنعانی گفت: هرگونه تعرض به سپاه از هر نوعی باشد تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتما متوجه تعرض کننده خواهد بود و در این هیچ شکی نیست و نخواهد بود.
هشدار وزارت خارجه به اروپا: به پای خود شلیک نکنید/  هرگونه تعرض به سپاه تعرض به امنیت ملی ایران است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره خروج ایران از معاهده NPT نیز عنوان کرد: آنچه مربوط به موضوع تحریم سپاه است اقدامی که پارلمان اروپا انجام داد و تصویب قطعنامه در خصوص موضوعات مرتبط با ایران بود از جمله درخواست از شورای اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی. هر چند قطعنامه پارلمان اروپا غیرالزام آور است و یک قطعنامه توصیه‌ای به شورای اروپاست ولی طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه این اقدام را یک اقدام غیرمسؤولانه و غیرمنطقی می‌داند و آن را محکوم کرده و کاملا مردود می‌شمارد.

اولین موضع‌گیری بورل درباره اقدام اروپا علیه سپاه

کنعانی افزود: ایران اقدامات قابل توجهی را انجام داده هم در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه با بورل و هشدارهای لازم به مقام عالی اروپایی داده شد. گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سوئدی و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در همین رابطه صورت گرفت و نسبت به عواقب و پیامدهای غیرقابل پیش بینی هرگونه اقدام و رفتار محاسبه نشده اتحادیه اروپایی هشدار جدی داده شد.

وی گفت: در مجاری دیپلماتیک دیگر هم در تهران و برخی نمایندگی‌های سیاسی ایران هشدارهای لازم با جدیت به طرف‌های اروپایی داده شده و طبیعتا این تلاش‌ها ادامه می‌یابد. تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی در یک کشور هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد از منظر حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد مغایر مبانی حقوقی شناخته شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی است و بر مبنای منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل تحریم آن نقض صریح منشور است. سپاه نیروی بزرگ دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی و نیروی حمایت کننده ملت ایران است که از زمان تاسیس این نهاد بزرگ نظام با صلابت، جان فشانی و ایثارگری از امنیت ملی، امنیت مرزها و امنیت ملت ایران حفاظت کرده و در حوزه تامین امنیت منطقه‌ای اقدامات سپاه بسیار بزرگ بوده و در شمار خدمات بزرگ سپاه به کشورها و ملت‌های منطقه است و حتی خود اروپا مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه در کشورهای منطقه در سوریه و عراق علیه جریان سیاه تروریستی داعشی و تکفیری است.

وی گفت: هرگونه تعرض به سپاه از هر نوعی باشد تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتما متوجه تعرض کننده خواهد بود و در این هیچ شکی نیست و نخواهد بود. البته سپاه نیروی بسیار بزرگ و قدرتمندی است و کسی نمی‌تواند این قدرت و توانمندی را نادیده بگیرد اما اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که اتحادیه اروپا مایل است دست یک نیروی بزرگ ضد تروریست ر اببندد و محدود کند و در مقابل دست تروریست ها را باز بگذارد. دولتمردان عاقل اروپایی غیر از دولتمردان نورسیده و احساسی که متاسفانه در برخی از کشورهای اروپایی در مناصب عالی قدرت و حکومت هستند حتما می‌دانند اما مایلیم از این تریبون به افکار عمومی اروپا بگوییم که اگر امنیتی در اروپا هست که قبلا مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفته و تلفاتی متوجه ملت‌های اروپایی شده، امنیت کنونی مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه علیه نیروهای تروریستی است. نقش برجسته سپاه در کمک به تامین امنیت در سوریه و عراق و اضمحلال خلافت داعش نادیده گرفتنی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اروپا حتما می‌داند که جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات محاسبه نشده و نسنجیده کشورهای اروپایی دست بسته نیست و ایران از توان و ارداده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه برخوردار است. برای مناسبات دوجانبه هزینه بیش از این تولید نکند. حتما مقامات اروپایی مطلعند مجلس پیش نویس مصوبه دو فوریتی خود را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اتحادیه اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد و بهتر است اتحادیه به پای خود شلیک نکند.

 

وی تأکید کرد: جواب ما حتما متناسب با رفتار اروپاست. در مقابل تعامل، تعامل و در مقابل تقابل، تقابل خواهیم کرد و متناسب با نوع اقدام آنها اقدام جدی و پشیمان کننده انجام خواهیم داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید