نسخه پزشکانی که از مالیات فرار می کنند، کی پیچیده می شود؟

کدخبر: ۵۵۲۳۴۴
اقتصادنیوز: در حالی که بسیاری از کارمندان و کارگران پیش از دریافت حقوقشان مالیات می‌پردازند بسیاری از پزشکان از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند. برای مثال بسیاری از پزشکان از بیماران وجه نقد دریافت می‌کنند و اگر بیماری اعلام کند که پول نقد همراهش نیست او را برای رفتن به نزدیکترین کارتخوان موجود در محل راهنمایی می‌کنند تا از این راه، مالیات کمتری بپردازند.
نسخه پزشکانی که از مالیات فرار می کنند، کی پیچیده می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جوان نبود دستگاه کارتخوان یا خرابی آن، یکی از شگردهای برخی پزشکان است که موجب گلایه بیماران شده است. بیمارانی که به دلیل مشکلات جسمی‌شان به مطب مراجعه کرده‌اند باید به خاطر فرار مالیاتی برخی از پزشکان، رنج بیشتری را به جان بخرند و با وجود کسالتی که دارند برای گرفتن پول نقد به شعب بانکی مراجعه کنند.

پزشکان دارای بیشترین گزارش فرار مالیاتی

هرچند شکایت‌های زیادی درباره استفاده نکردن از کارتخوان توسط اصناف از سوی مردم اعلام می‌شود اما سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که عمده گزارش‌های مردمی از فرار مالیاتی به دلیل استفاده نکردن از کارتخوان، مربوط به پزشکان می‌شود و آنها بیماران را به استفاده از سایر روش‌ها برای پرداخت هزینه‌ها چون پرداخت نقدی یا کارت به کارت هدایت می‌کنند. در این رابطه سازمان امور مالیاتی از ارسال پیامک اخطار به پزشکان در راستای استفاده نکردن از کارتخوان خبر داده و تاکید کرده است که درصورت تکرار این اتفاق، برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت. همچنین در اظهارات مدیر دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی این است که در موارد انگشت‌شماری دیده شده که برخی از مراکز درمانی و کلینیک‌ها افراد را به خرید دلار برای پرداخت هزینه خدمات درمانی وادار کرده‌اند و حتی یک بیمارستان از کارتخوان یک رستوران استفاده می‌کرده است. سازمان مالیاتی تاکید کرد که درخواست ارز یا سکه از سوی برخی پزشکان فقط ۲ تا ۳ مورد بوده و این سازمان با آن‌ها برخورد جدی خواهد کرد. اما سازمان نظام پزشکی این مسئله را رد کرد و گفت: «این سازمان پیگیر نصب کامل کارتخوان در مطب پزشکان در سراسر کشور است.» چنین اظهاراتی در حالی مطرح می‌شود که نصب کارتخوان در مطب انجام شده اما بسیاری از پزشکان، روش‌های دیگری را برای دریافت ویزیت و سایر امورات درمانی بیماران جایگزین کرده‌اند و از کارتخوان‌های نصب شده به ندرت استفاده می‌کنند.

واکنش کاربران شبکه اجتماعی

در رابطه با فرار مالیاتی پزشکان، کاربری به نام سایه در صفحه خود در توییتر نوشت: «برخی پزشکان با توجه به درآمدهای بالا برای فرار از پرداخت مالیات، حاضر به استفاده از کارتخوان نیستن و هنوز هم به جای استفاده از پوز از مراجعین و بیماران خود میخوان پول نقد بدن! متاسفانه فرار مالیاتی در بین این اقشار زرنگی محسوب میشه در صورتی که حق‌ بیت‌المال است؟!»

کاربر دیگری نیز توییت زده: «برخی پزشکان، سکه را به جای دلار ترجیح می‌دهند چون تهیه دلار برای مردم راحت نیست. به تازگی یک پزشک از اقوام ما که برای جراحی زانو به مطب مراجعه کرده بود، سکه خواست. این کارها برای فرار از مالیات است و آنطور که به نظر می‌رسد قانون مالیاتی فقط برای کارمندان و طبقه ضعیف جامعه به خوبی اجرا می‌شود.»

نسخه پزشکان فرار مالیاتی، پیچیده می‌شود؟

بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، بانک مرکزی ایران وظیفه دارد ضمن همکاری با سازمان امور مالیاتی، تا یک سال پس از ابلاغ این قانون دستگاه‌های کارت‌خوان و پایانه‌های فروش را ساماندهی کرده و با ایجاد تناظر میان آنها مجوز فعالیت، شماره اقتصادی بنگاه‌ها به پایانه‌های فروش شناسه یکتا اختصاص دهد. همچنین بانک مرکزی موظف است در چارچوب قوانین مربوطه اطلاعات تراکنش‌های بانکی مانند مانده اول دوره وجوه واریزی وجوه قابل برداشت مانده پایان دوره و سایر اطلاعات حساب‌های بانکی به‌منظور تکمیل پرونده هویتی و دارایی به‌صورت بر خط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. اکنون بانک مرکزی همه پایانه‌های دارای کارت‌خوان را ساماندهی کرده است، بر این اساس هر دستگاه کارت‌خوان در کشور باید شناسه یکتا داشته باشد و اگر صاحبان دستگاه کارت‌خوان کد اقتصادی هماهنگ با دستگاه پوز را دریافت نکنند از مدار خدمت خارج خواهند شد. همچنین کسانی که دارای دستگاه کارت‌خوان هستند مؤدی مالیاتی محسوب می‌شوند، براین‌اساس اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی از سوی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. از این رو اگر پزشکی و یا هر صنفی از ارائه کارتخوان به مشتریان به بهانه‌های مختلف شانه خالی کند حساب های بانکی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مشکوک باشد به سازمان مالیاتی برای رسیدگی معرفی می شود.

باید عزم مقابله با فرار مالیاتی پزشکان نشان داده شود

روز گذشته وحید عزیزی، مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی در نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» گفت: «همه مردم با فرار مالیاتی پزشکان مواجه هستند و آزادی آن‌ها در عدم پرداخت مالیات احساس تبعیض مالیاتی را در عموم نهادینه می‌کند. بنابراین باید مقابله با فرار مالیاتی آن‌ها در اولویت قرار بگیرد تا عزم سازمان امور مالیاتی و به طور کلی حاکمیت در مقابله با فرار مالیاتی به عموم مردم اثبات شود.»

او ادامه داد: «باید با چند پزشک سرشناس و با روابط سیاسی متعدد در فرار مالیاتی برخورد شود تا این عزم مقابله با فرار مالیاتی به دیگر پزشکان و عموم مودیان نشان داده شود.»

عزیزی با تاکید بر راه‌اندازی سامانه مودیان گفت: «راه‌اندازی سامانه مودیان اقدامی ضروری است اما باید توجه داشت که ایده‌آل‌ترین انتظاری که از سامانه مودیان می‌توان تصور کرد نیز نمیتواند همه مشکلات کشور را در مقابله با فرار مالیاتی رفع کند.»

او با بیان اینکه امروز افزایش درآمدهای مالیاتی مساله دولت است گفت: «سازمان امور مالیاتی تنها بازوی اجرایی تحقق این مهم است. بنابراین من انتظار دارم مسئولان ارشد دولت و حاکمیت، نقشی ویژه برای سازمان امور مالیاتی قائل شوند و این نهاد را به عنوان نهاد مرکزی در اختیار داشتن اطلاعات اقتصادی مردم به رسمیت بشناسند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید