انتقاد اطلاعات از بلیط های یک میلیون تومانی در استادیوم آزادی!

کدخبر: ۵۵۲۵۷۳
اقتصادنیوز: اطلاعات در یادداشتی به انتقاد از فروش بلیط یک میلیون تومانی در استادیوم آزادی پرداخت.
انتقاد اطلاعات از بلیط های یک میلیون تومانی در استادیوم آزادی!

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اطلاعات نوشت:افزایش غیر منطقی قیمت بلیت‌ مسابقات فوتبال لیگ برتر، خبری بود که بر خلاف تصور برگزار کنندگان، بازتاب خاصی در بین هواداران فوتبال و رسانه‌ها نداشت زیرا مدت‌هاست به شنیدن این‌گونه اخبار عجیب و بی‌منطق فوتبالی عادت کرده‌اند.تا کنون تماشای فوتبال یکی از تفریحات ارزانقیمت و در دسترس اقشار مختلف مردم بود و معمولاً قشر جوان که استقلال مالی نداشتند یا تازه وارد بازار کار شده بودند از آن استقبال می‌کردند ولی با قیمت‌های جدید بلیت، تعداد قابل توجهی از تماشاگران فوتبال حذف خواهند شد و دلیل اینکه از سهمیه ۵ هزار نفری مسابقه استقلال و ملوان فقط هزار بلیت فروش رفت همین امر بود.

قابل پیش بینی است که مسئولین گران کردن بلیت مسابقات فوتبال، دلیل آن‌ را افزایش هزینه‌ها بیان کنند که منطقی به نظر می‌رسد ولی آیا مشکلات مالی باشگاه‌های فوتبال با افزایش قیمت بلیت رفع خواهد شد؟

درآمد حاصل از بلیت فروشی در بهترین حالت حدود ۵ تا ۱۰ درصد هزینه‌های باشگاه را پوشش می‌دهد که با کمی مدیریت بودجه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها چشم پوشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بلیت امکان پذیر خواهد بود. ضمن اینکه ظاهرا فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش فراموش کرده‌اند یکی از مهمترین اهداف ورزش حرفه‌ای، فرهنگسازی است که با حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها امکان پذیر خواهد بود و بدون حضور هوادار فرهنگسازی هم منتفی خواهد بود.

سود حاصل از افزایش قیمت بلیت مسابقات بسیار کمتر از ضرر آن است زیرا با افزایش قیمت بلیت‌ها تعداد تماشاگر افت خواهد کرد و کم کم فوتبال، به قول اساتید حوزه اقتصاد، از سبد تفریح مردم حذف و جامعه از شادی و نشاط حاصل از تماشای فوتبال محروم خواهد شد.

تبعات منفی چنین شرایطی به قدری وسیع است که در این مطلب امکان پرداختن به آن نیست.

حتی اگر فرض را بر این بگیریم که کسی توان مالی پرداخت قیمت بلیت یک میلیون تومانی را هم داشته باشد، باز هم منطقی نیست که پول خود را برای دیدن فوتبال هزینه کند زیرا با توجه به سایر هزینه‌های حضور در ورزشگاه، می‌تواند با پول ۵ مسابقه فوتبال یک سفر تفریحی خارج از کشور را تجربه کند که مسلماً بهتر از تماشای مسابقه فوتبال روی سکوهای سیمانی است!

ظاهراً مسئولان برگزاری مسابقات بیش از حد روی عشق و علاقه هواداران به فوتبال حساب باز کرده‌اند که چنین قیمتی را برای بلیت‌ها تعیین کرده‌اند ولی باید توجه داشته باشند که این عشق و علاقه، حد و مرزی دارد و بی نهایت نیست!

احتمالاً در روزهای آینده باید منتظر توجیهات دست اندرکاران برگزاری لیگ برتر باشیم که قیمت بلیت لیگ‌های اروپایی که حدود ۲۰۰ یورو است (حدود ۹ میلیون تومان) را با قیمت بلیت‌ لیگ داخلی مقایسه کنند!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید