تغییر نام عوارض مردگان به هزینه خدمات؛ مشکل حل شد!

کدخبر: ۵۵۳۵۲۰
اقتصادنیوز: روز گذشته لایحه نرخ بهای خدمات ارائه‌شده در آرامستان بهشت زهرا که در یکی از بخش‌های آن شهرداری درخواست کرده بود شهروندان برای نگهداری هر پلاک قبر 164 هزار تومان بپردازند، مورد انتقاد اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
تغییر نام عوارض مردگان به هزینه خدمات؛ مشکل حل شد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرق این لایحه سه‌شنبه هفته گذشته همراه با سایر لوایح عوارضی شهرداری برای سال 1402 به شورای شهر تهران ارسال شده و عصر همان روز نیز در کارتابل اعضای شورا قرار گرفته بود. برخی از اعضای شورای شهر مدعی بودند چنین لایحه‌ای به شورای شهر نرسیده، برخی با آن مخالف بودند و تعدادی هم آن را دروغ و خبرسازی جریان رقیب توصیف می‌کردند.

حتی شهرداری تهران هم مسئولیت لایحه خود را گردن نمی‌گرفت. عبدالمطهر محمدخانی در حساب توییتری خود نوشت: در پی اجرای دستورالعمل وزارت کشور برای شفافیت بهای خدمات شهرداری‌ها، جدول هزینه‌های سازمان بهشت زهرا در قالب یک لایحه به شورا ارسال شد. شهردار تهران با تحمیل هرگونه هزینه جدید به مردم مخالف است و هزینه‌ای با عنوان نگهداری قبور دریافت نخواهد شد و مردم را بی‌جهت نگران نکنید.

این در حالی است که در بند 13 جدول ماده ۲ همان لایحه‌ای که سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده به شورای شهر تهران ارسال کرده، این هزینه پیش‌بینی شده است. لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها چهارم بهمن در ششصد‌و‌‌چهلمین جلسه کمیسیون بررسی طرح‌ها و لوایح شهرداری تهران طرح و پس از تأیید به شورای شهر ارسال می‌شود.

در متن خبر سایت اکو ایران که برای نخستین بار این خبر را منتشر کرده نیز تأکید شده این هزینه در صورتی از شهروندان تهرانی گرفته می‌شود که شورای شهر تهران آن را مصوب کند و مصوبه شورای شهر هم مورد تأیید فرمانداری تهران قرار گیرد و سخنی از اجرائی‌شدن آن به میان نیامده بود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز به این خبر واکنش نشان داده و پیش از آغاز جلسه شورای شهر تهران درباره آن به خبرنگاران می‌گوید: اخذ بهای خدمات پس از دفن بستگی به این دارد که فرد بخواهد خدماتی را دریافت کند یا خیر. برای مثال آرامگاه‌هایی که موجود است یا گلکاری به‌عنوان خدمات موردی مطرح است. البته این موضوع هنوز در صحن شورا مطرح نشده است. وی تأکید می‌کند: رسیدن یک موضوع به شورا دلیل بر تصویب آن نیست. فهرستی از سوی وزارت کشور اعلام شده است. به‌عنوان بهای خدمات، ما در حال حاضر برای نگهداشت موضوعی را نداریم و اگر کسی بخواهد خدماتی را بگیرد، چنین بحثی مطرح خواهد شد. بنابراین باید صبر کنیم موضوع به صحن شورا بیاید و مورد بررسی قرار بگیرد.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز به رسانه‌ها می‌گوید‌‌:‌ عوارض هنوز در کمیسیون مشترک بررسی نشده، البته ممکن است به شورا ارائه شده و در نوبت بررسی باشد، اما آنچه در خبرها عنوان شده مورد تأیید شورا نخواهد بود. خدماتی که در آرامستان‌ها ارائه می‌شود چیز جدیدی به آن اضافه نشده و بهای خدماتی وجود دارد که به صورت سالانه افزایشی را خواهد داشت. اما او در صحن شورای شهر تهران ادبیات دیگری دارد. او بدون آنکه به خبر بهشت زهرا اشاره کند، می‌گوید مواردی که مطرح شده، پیشنهاد شهرداری است و باید اجازه دهیم در شورا قرائت شود و اینکه مباحثی را به دروغ منتشر کنیم اتفاق خوبی نیست. چهار سال شهر را تعطیل کردند و کاری هم انجام ندادند و امروز دروغ می‌گویند. چهار سال با دروغ قدرت را به دست گرفتند و امروز نیز با دروغ، افراد را مشغول می‌کنند. نباید به این مباحث توجه کنیم؛ چون از خدمت به مردم باز خواهیم ماند. هر آنچه در شورا بررسی می‌شود، به صورت زنده برای مردم پخش خواهد شد و مجددا تأکید می‌کنیم آنچه در شورا بررسی می‌‌شود، بر اساس تأکید وزارت کشور است.

اعضای شورای شهر تأکید دارند از جزئیات این لایحه اطلاعی ندارند. مدیران شهرداری هم که روز گذشته به صحن آمده بودند، تأکید بر تکذیب لایحه دارند؛ از‌جمله حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در پایان جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که اخباری مبنی بر دریافت عوارض از محل قبور مطرح شده و اعداد و ارقامی مبنی بر دریافت عوارض سالانه به مبلغ 164 هزار تومان برای هر قبر و حدود یک میلیون تومان تحت عنوان مقبره‌ها اعلام شده که آیا این خبر مورد تأیید شهرداری تهران است یا خیر؟ اظهار کرد: به‌هیچ‌عنوان ما عوارضی در قالب این مواردی که گفته شد، نداریم. بنای ما این است که تحمیل جدیدی در حوزه خدمات شهری برای شهروندان نداشته باشیم و این اخبار به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. از گذشته و تا به امروز در قالب بهای خدمات هزینه‌ای بر اساس مصوبه شورا از خانواده متوفیان در هنگام دفن و کفن امواتشان دریافت می‌شد که این رویه از سنوات پیش بوده و خواهد بود و به‌جز مبلغی تحت عنوان بهای خدمات، شهرداری تهران بنایی برای دریافت پول در قالب عوارض و... ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید