چرا دولت‌ها از بالن‌های نظارتی استفاده می‌کنند؟

بالن‌ های جاسوسی؛ محور جدید تنش آمریکا و چین

کدخبر: ۵۵۳۵۸۸
بالن‌های نظارتی سابقه‌ای طولانی در تاریخ جاسوسی بین کشورها دارند و با وجودی که تصاویر ماهواره‌ای تا حد زیادی آن‌ها را از دور خارج کرده‌اند، این بالن‌ها همچنان می‌توانند مزایایی ارائه کنند.
بالن‌ های جاسوسی؛ محور جدید تنش آمریکا و چین

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که چین همچنان اصرار دارد که گوی سفیدی که هفته گذشته از سراسر آمریکا گذشت، یک بالن هواشناسی سرگردان بوده است، مقامات واشنگتن می‌گویند که این بالون یک وسیله جاسوسی است که توسط پکن برای نظارت بر مناطق حساس ارسال شده است.

ماجرای پر هیاهوی  این بالن توجه‌ها را به «بالن های جاسوسی» و نقش این فناوری به ظاهر قدیمی در جاسوسی مدرن جلب کرده است.

روز شنبه، یک جت جنگنده آمریکایی بالن چینی را در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد و مقامات می‌گویند که بازیابی آن جزئیات بیشتری از قابلیت‌های این دستگاه چینی آشکار خواهد کرد.

بنابر گزارش الجزیره، پکن این اقدام را به عنوان «یک واکنش بیش از حد تند و نقض رویه‌های بین المللی» محکوم کرد و جنجال سیاسی‌ را تشدید کرد که پیش از این باعث لغو سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به چین شده بود.

چرا دولت‌ها از بالن‌های نظارتی استفاده می‌کنند؟

ایان بوید، پروفسور مهندسی هوافضا در دانشگاه کلرادو بولدر، گفت در عصر ماهواره‌ها، «بالن‌های نظارتی- که معمولاً بالن‌هایی مجهز به تجهیزات تصویربرداری پیشرفته رو به پایین هستند- امکان نظارت از فاصله نزدیک را فراهم می‌کنند. گاهی اوقات بالون‌ها تحت کنترل جریان‌های آب و هوایی رها می‌شوند، اما می‌توان آنها را به «دستگاه هدایت کننده» برای کنترل مسیر مجهز کرد.

photo_2023-02-05_19-37-29

بنا به گزارش اکوایران، بوید توضیح داد در حالی که ماهواره‌ها «روش پرطرفدارتر برای جاسوسی از بالای سر» هستند، بالن‌ها که در ارتفاعی پایین‌تر و تقریباً در نزدیکی ارتفاع خطوط هوایی تجاری پرواز می‌کنند، معمولاً می‌توانند تصاویر واضح‌تری نسبت به ماهواره‌هایی بگیرند که در پایین‌ترین مدارهای زمین قرار دارند. این موضوع بیشتر به دلیل سرعت این ماهواره‌هاست که دور زمین را در 90 دقیقه طی می‌کنند.

به گفته بوید، گروهی دیگر از ماهواره‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند همگام با حرکت زمین بچرخند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به طور پیوسته از یک مکان عکس بگیرند، اگرچه چنین ماهواره‌هایی در مدارهایی دورتر از زمین می‌گردند و به همین دلیل تصاویر مه‌آلودتری تولید می‌کنند.

دیوید دیروچز، استاد مرکز مطالعات استراتژیک جنوب شرق آسیا در دانشگاه دفاع ملی واشنگتن، می‌گوید: «بالن های نظارتی همچنین می‌توانند سیگنال‌های الکترونیکی را جمع آوری و ارتباطات را رهگیری کنند.»

آمریکا در مورد بالن چه گفته است؟

مقامات آمریکایی گفتند که بالون چینی به اندازه سه اتوبوس بوده است و در 28 ژانویه –یک هفته پیش- وارد منطقه دفاع هوایی ایالات متحده در آلاسکا شده و در 30 ژانویه با عبور از سراسر آلاسکا به حریم هوایی کانادا رسید و و از آن‌جا مجدداً روز بعد از شمال ایالت آیداهو وارد خاک ایالات متحده شد.

مقامات جزئیات زیادی در مورد فناوری روی بالون ارائه نکرده‌اند، اگرچه با قطعیت معتقدند که این یک «بالون نظارتی» است. مقامات گفته‌اند که این بالون دارای موتور و ملخ بوده است و امکان مانور دادن داشته است.

photo_2023-02-05_19-37-30

یک مقام ارشد دفاعی روز شنبه به خبرنگاران گفت: «ما مطمئن هستیم که این بالن به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از سایت‌های حساس نظامی بوده است.

مقامات ایالات متحده در ابتدا تشخیص داده بودند که این بالن «قابلیت‌های اطلاعاتی» پکن را فراتر از داده‌های ماهواره‌ای که چین از پیش در اختیار داشت را افزایش نمی‌دهد.

مقامات آمریکایی همچنین فاش کردند که در سال های اخیر ورود بالون های خارجی به حریم هوایی ایالات متحده نسبتاً رایج بوده است، به طوری که یک مقام ارشد دفاعی روز شنبه به خبرنگاران گفت که در دوران دولت رئیس جمهور سابق. دونالد ترامپ، «بالون‌های نظارتی چین حداقل سه بار برای مدت کوتاهی از قاره ایالات متحده عبور کرده اند.»

photo_2023-02-05_19-37-31

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید