عکسی از اولین نوزادان دستکاری ژنتیکی شده‌ی جهان

کدخبر: ۵۵۴۷۶۶
هی جیانکوی در سال ۲۰۱۸ جامعه علمی را حیرت زده کرد، وقتی اعلام نمود که تیم او از ابزار ویرایش ژنی یا دستکاری ژنتیکی CRISPR-Cas۹ روی دو دختر دوقلو در دوران جنینی استفاده کرده است که باعث به دنیا آمدن اولین مورد از نوزادهای دستکاری ژنتیکی شده جهان شده است.
عکسی از اولین نوزادان دستکاری ژنتیکی شده‌ی جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزیاتو،  سومین نوزاد دستکاری ژنتیکی شده نیز یک سال بعد متولد شد. اکنون این دانشمند مورد انتقاد قرار گرفته در زمینه دستکاری ژنتیکی، که در چین به مدت ۳ سال به خاطر آزمایش های غیراخلاقی زندانی شده، به روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست گفته است که تمامی سه کودکی که دستکاری ژنتیکی شده اند کاملاً حالشان خوب است.

هی در این باره می گوید: «آن ها یک زندگی نرمال، آرام و بدون دردسر دارند. این خواسته آن هاست و باید به آن احترام بگذاریم. شادی کودکان و خانواده هایشان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد». هدف اصلی هی استفاده از تکنیک دستکاری ژنتیکی برای بازنویسی ژن CCR5 به منظور مقاومت در برابر ویروس اچ آی وی بود که بسیاری آن را یک آزمایش انسان زنده دانستند. وی می گوید که این ژن ها با موفقیت دستکاری شده و بر این باور است که این موضوع و جهش ژنتیکی صورت گرفته باعث شده نوزادان مقاومت کامل یا نسبی در مقابل HIV داشته باشند.

 

وضعیت اولین نوزادان دستکاری ژنتیکی شده‌ی جهان

ادعای هی مبنی بر موفقیت دستکاری ژنتیکی اش هنوز تایید نشده است. در واقع، هنوز مشخص نیست که آیا این آزمایش موفقیت آمیز بوده یا خیر، جدای از پیچیدگی های اخلاقی که این روش دارد. بر اساس تحقیقات، این تیم جهش هایی جدید را خلق کردند که ممکن است به مقاومت در برابر HIV شود و شاید هم نشود. هی اما به روزنامه چینی گفته است که مانند یک پدر نگران آینده این سه دختر است. او قصد دارد تا نیازهای پزشکی این سه را تحت نظر داشته و امید دارد که برای هزینه های درمانی آن ها در آینده پول جمع آوری کند. هی می گوید: «بعد از سن ۱۸ سالگی، این کودکان تصمیم خواهند گرفت تا آزمایشات بعدی پزشکی برای نیازهای شخصی شان را انجام دهند یا خیر. ما خود را متعهد به انجام این کار برای تمام عمرشان می دانیم».

 
 

وضعیت اولین نوزادان دستکاری ژنتیکی شده‌ی جهان

هی که در آوریل ۲۰۲۲ از زندان آزاد شد، تایید کرده که آزمایشاتش عجولانه صورت گرفته است اما دانشمندان آزمایشگاه پکن مدت هاست که کار روی ژن درمانی برای جلوگیری از وقوع بیماری های ژنتیکی را آغاز کرده اند.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید