آمریکا: پرنده جدید جاسوسی و مشکوک را در آسمان ساقط کردیم

کدخبر: ۵۵۵۰۰۱
پنتاگون تائید کرد که توانسته یک شیء پرنده دیگر را که دارای قابلیت های احتمالی جاسوسی بوده است، ساقط کند.
آمریکا: پرنده جدید جاسوسی و مشکوک را در آسمان ساقط کردیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا موسوم به پنتاگون تأیید کرده است که یک شیء هوابرد بر فراز دریاچه هورون در ایالت میشیگان ایالات متحده، به دستور جو بایدن، رئیس جمهور این کشور ساقط شده است.

پنتاگون با تاکید بر اینکه شی پرنده دارای قابلیت‌های جاسوسی احتمالی بوده است، آن را تهدیدی علیه امنیت آمریکا عنوان کرده که فوری پس از شناسایی ساقط شده است.

در بیانیه پنتاگون در این ارتباط آمده است: «امروز در ساعت ۲:۴۲ بعد از ظهر، به دستور پرزیدنت بایدن، و بر اساس توصیه‌های وزیر دفاع آمریکا (لوید) آستین، یک فروند جنگنده F-16 با موفقیت یک شیء هوایی را که در حال پرواز بود، هدف قرار داد.»

پنتاگون در بیانیه خود گفت: «این شی در ارتفاع تقریباً ۲۰ هزار فوتی در حریم هوایی ایالات متحده بر فراز دریاچه هورون در ایالت میشیگان در حال پرواز بود و مسیر و ارتفاع آن نگرانی‌هایی را برانگیخت، از جمله اینکه این نگرانی را داشت که فعالیت آن می‌تواند برای هوانوردی غیرنظامی و سایر هواپیماهای تجاری خطرآفرین باشد.»

بر اساس این خبر، در عملیات ساقط کردن این شی پرنده به غیرنظامیان آسیب نرسیده و شی مذکور توسط فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) در صبح یکشنبه ردیابی شده بود.

پیش از این، «جک برگمن»، نماینده کنگره آمریکا در حساب توئیتری خود با تائید ساقط شدن یک شیء پرنده دیگر در آسمان آمریکا اعلام کرده بود که «من با وزارت دفاع در مورد عملیات امروز در سراسر منطقه گریت لیکس در تماس بوده ام.» این نماینده کنگره آمریکا در ادامه افزود: «ارتش ایالات متحده یک شیء دیگر را بر فراز دریاچه هورون از کار انداخته است و من از اقدام قاطع خلبانان جنگنده ارتش قدردانی می‌کنم.»

این شی پرنده چندمین شی ناشناس در آسمان آمریکا به شمار می‌رود که در طول یک هفته گذشته شناسایی و سرنگون می‌شود. کمتر از یک روز پیش نیز، فرماندهی پدافند هوایی آمریکای شمالی (norad) در بامداد یکشنبه از کشف یک شیء مبهم دیگر در ارتفاع بالا بر فراز شمال کانادا خبر داده بود. بر اساس این گزارش، این فرماندهی اعلام کرد که جسم پرنده‌ای را در ارتفاع بالا بر فراز شمال کانادا رصد کرده است. فرماندهی شمالی در عین حال افزود که نمی‌تواند جزئیات بیشتری را در این زمان ارائه کند. در همان زمان نیز نخست وزیر کانادا از سرنگونی یک شیء نامشخص بر فراز این کشور خبر داد. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا شامگاه شنبه گفت که جنگنده‌های این کشور و آمریکا یک شی ء نامشخص را که بر فراز شمال کانادا مشغول پرواز بود، ساقط کردند. وی همچنین افزود که نیروهای کانادا بقایای این شی ء را جمع آوری و مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهند داد.

این در حالی است که کاخ سفید بامداد شنبه هم از سرنگونی یک شیء پرنده در آسمان آب‌های آلاسکا توسط ارتش آمریکا خبر داده بود. کاخ سفید اعلام کرد که ارتش آمریکا یک جسم پرنده را در ارتفاع ۴۰ هزار پایی بر فراز آب‌های آلاسکا ساقط کرد.

کاخ سفید افزود که ایالات متحده در صدد است بقایای این جسم پرنده را که در آب‌های منجمد سقوط کرده است جمع آوری نماید و حجم آن بسیار کوچک‌تر از بالون چینی است که اخیراً توسط ارتش آمریکا سرنگون گردید. کاخ سفید در عین حال گفت که ماهیت این جسم پرنده هنوز مشخص نشده است.

این در حالی است که منابع خبری هفته گذشته از اقدام آمریکا در سرنگونی بالون چینی مقابل سواحل کارولینا خبر داده بودند. شبکه فاکس نیوز هم گزارش داد که ارتش آمریکا این بالون چینی را در مقابل سواحل کارولینا سرنگون کرد و جمع آوری لاشه آن هم در حال انجام است. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که بالون چینی که سرنگون گردید برای اهداف جاسوسی و رصد مراکز راهبردی آمریکا مورد استفاده بود!

منابع آمریکایی می‌گویند که مقامات این کشور توضیح شفاف و واضحی درباره بالون جاسوسی چین ارائه نمی‌دهند. در همین ارتباط نیز، سناتور «جان کندی»، روز پنجشنبه گفت که مقامات ایالات متحده در جریان یک جلسه توجیهی طبقه بندی شده درباره بالون چینی پاسخ‌های طفره آمیز به قانونگذاران ارائه کردند.

کندی پس از جلسه توجیهی درباره بالون چینی به خبرنگاران گفت: «من قرار نیست در مورد پاسخ‌های طفره‌آمیز که امروز دریافت کردم، صحبت کنم، تا حد زیادی به این دلیل که بسیاری از آنها طفره‌آمیز بودند و من پاسخ‌های مقامات دولتی را درک نمی‌کنم. شاید این نوع پاسخ‌ها عمدی بوده است.»

از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی در جنجال بالون چینی انگشت اتهام را به سمت ارتش این کشور نشانه رفت.

این مقام آمریکایی، که نخواست هویتش فاش شود، روز پنج شنبه اعلام کرد که احتمال می‌رود که ارتش چین پشت برنامه بالون نظارتی باشد که بیش از ۴۰ کشور را هدف قرار داده است.

به دنبال تصمیم واشنگتن مبنی بر سرنگون کردن بالونی که به ادعای پکن بر اثر وزش باد تغییر مسیر داد و وارد حریم هوایی آمریکا شده بود، وزارت خارجه چین اعلام کرد که این تصمیم روابط دو کشور را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است.

همچنین جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن قصد ندارد بقایای بالون چینی را که اخیراً توسط جنگنده‌های آمریکایی سرنگون شد به پکن بازگرداند.بر اساس این گزارش، کربی در گفتگو با خبرنگاران افزود: من در جریان مقاصد و طرح‌های این چنینی نیستم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید