محمد مهاجری:

هم رسانه های دولتی را در هم ادغام کنید، هم رسانه های نیروهای مسلح را، هم شبکه های صداوسیما را

کدخبر: ۵۵۵۲۲۴
اقتصادنیوز: محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی به موضوع بودجه رسانه های حاکمیتی پرداخت.
هم رسانه های دولتی را در هم ادغام کنید، هم رسانه های نیروهای مسلح را، هم شبکه های صداوسیما را

به گزارش اقتصادنیوز او در این مطلب تاکید کرد: وزیر ارشاد اعلام کرده است که 5 خبرگزاری دولتی در خبرگزاری دولت (ایرنا) ادغام می‌شوند. این رخداد مثبت بیش از هرچیز موید این نکته است که دولت دریافته نمی‌تواند رسانه‌دار خوبی باشد و باید تصدی‌گری را کنار بگذارد.

تصمیم وزیر ارشاد آنگاه کامل‌تر می‌شود که خبرگزاری رسمی دولت نیز بسیار کوچک‌تر از الان شود تا چابک‌تر عمل کند. 

اگر ادغام خبرگزاری‌ها به‌ معنای بزرگ‌شدن یک تشکیلات رسانه‌ای باشد، تفاوت چندانی با وضعیت فعلی نخواهد کرد و عملا یک خبرگزاری بسیار بزرگ با ناکارآمدی بسیار کم ایجاد می‌گردد. راه‌حل منطقی‌تر و کاربردی‌تر آن است که رسانه‌های دولتی فعلی (به غیر از یک رسانه) به بخش خصوصی واگذار شوند. در شرایط امروز که دولت مشغول فروش اموال خود است و نام آن را «مولدسازی» گذاشته، واگذاری رسانه‌ها هم می‌تواند یک تجربه مفید را در کارنامه قوه مجریه ثبت کند.

 آنچه در بالا گفته شد درباره رسانه‌های سایر نهادها نیز صدق می‌کند. برخی از این سازمان‌ها رسانه‌هایی دارند که اصلا در راستای ماموریت‌های تعریف‌شده‌شان قرار ندارند و عملا کار سیاسی - و مشخصا فعالیت جناحی - می‌کنند و ضمنا برای آنکه رفتارشان به حساب سازمان متبوع‌شان گذاشته نشود، خود را مستقل می‌دانند، حال آنکه آدم و عالم از وابستگی آنها خبر دارند. اینک که دولت در اقدامی مثبت به‌دنبال کوچک‌کردن ظرفیت رسانه‌ای خود است شایسته است سازمان‌های دیگر از جمله نیروهای مسلح نیز به کار مشابهی دست بزنند.

در آن صورت می‌توان فضایی کاملا رقابتی بین بخش خصوصی و دولتی از یک طرف و رقابت سالم میان بخش خصوصی با خودش ایجاد کرد. اگر امروزه «مرجعیت رسانه‌ای» به سوژه مهمی تبدیل شده، یکی از دلایل مهمش حکومتی‌بودن رسانه‌هایی است که نمی‌توانند اهداف تبلیغاتی و خبررسانی خود را به‌ درستی انجام دهند. کوچک‌تر شدن این رسانه‌ها یا واگذاری‌شان به بخش خصوصی، علاوه بر منفعت‌های اقتصادی، به نفع فضای خبری کشور نیز خواهد بود.

در بعد گسترده‌تر، می‌توان این پیشنهاد را درباره صداوسیما هم مطرح کرد. همان‌گونه که امروز سینمای خانگی توانسته از یک طرف رقیب و از طرف دیگر مکمل صداوسیما باشد، واگذاری یا ادغام شبکه‌های متعدد به‌خصو‌ص در بخش اطلاع‌رسانی و سیاسی برکت‌‌های بزرگی خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید