اسرائیل در آستانه فروپاشی؟/ تجمع ده‌هاهزار نفری مقابل کنست

کدخبر: ۵۵۵۲۹۱
درگیری بر سر طرح تغییرات قوانین قضائی در اسرائیل بالا گرفته است و امروز پس از اخطار رئیس‌جمهور درباره امکان «فروپاشی قانون‌اساسی»، هزاران نفر مقابل مجلس تظاهرات کردند.
اسرائیل در آستانه فروپاشی؟/ تجمع ده‌هاهزار نفری مقابل کنست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اعضای کنست اسرائیل روز دوشنبه بر سر برنامه کابینه برای بازنگری در اختیارات قوه قضائیه با یکدیگر درگیر شدند و در حالی که رئیس جمهور این رژیم هشدار داد که این رژیم در آستانه "فروپاشی قانون اساسی" قرار دارد، ده‌ها هزار معترض در مقابل پارلمان تجمع کردند.

بنابر گزارش رویترز، این طرح‌ها که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرا، کنترل بیشتری بر انتصابات قضائی می‌دهد و توانایی دیوان عالی را برای لغو قوانین یا حکم دادن علیه کابینه تضعیف می‌کند، برای هفته‌ها اعتراضات سرشار از خشمی را در سراسر اسرائیل برانگیخته است.

روز دوشنبه، کمیته قانون اساسی کنست، پس از شروع جنجالی جلسه‌ای که در آن چندین نماینده با فریادهای "شرم، شرم" به زور از جلسه بیرون رانده شدند، به ارسال فصل اول این طرح به کنست برای قرائت اولیه رای داد.

نتانیاهو که در حال حاضر به اتهام فساد در جریان محاکمه است، می‌گوید که این تغییرات برای بازگرداندن تعادل در سیستم و محدود کردن قضات فعالی که برای مداخله در حوزه سیاسی از اختیارات خود فراتر رفته اند، لازم است. او در بیانیه ای ادعا کرد: « خطاب من به سران اپوزیسیون است: بس کنید. از کشاندن عمدی  هرج و مرج دست بردارید. اکثر  اسرائیلی‌ها هرج و مرج نیستند.»

PBP35CVPZVKP7NO4I5NGEOEJ4M

اما این طرح‌ها شکاف‌های عمیقی را در  اسرائیل آشکار کرده است و تشکیلات اقتصادی و بخش‌های لیبرال‌تر اسرائیل را در برابر حامیان نتانیاهو و متحدان راست‌گرای مذهبی و ملی‌گرای او قرار داده است.

هیلا مرزهوی، یکی از معترضان گفت: «من برای رژیمی که پدرم برای آن جنگید، برادرم برای آن جنگید، عمویم برای آن جان داد، تظاهرات می‌کنم. آنها برای این جنگیدند که اسرائیل یک دموکراسی باشد، نه یک حکومت فاشیستی.»

منتقدان می‌گویند این طرح‌ها با تضعیف دادگاه‌ها، واگذاری قدرت افسارگسیخته به قوه مجریه، خطر نابودی توازن رژیم  و منزوی کردن اسرائیل در سطح بین‌المللی را به دنبال دارد.

رادیو تلویزیون عمومی اسرائیل روز یکشنبه نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد 28 درصد از اسرائیلی‌ها از اصلاحات قضایی حمایت می‌کنند و 50 درصد مخالف آن هستند.

"فروپاشی قانون اساسی"

شامگاه یکشنبه، در یک مداخله نادر، رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ در تلویزیون درخواست اجماع کرد و گفت که تلخی‌های اسرائیل را در آستانه "فروپاشی قانون اساسی و اجتماعی" قرار داده است و از همه طرف‌ها خواست تا با هم متحد شوند.

این بن‌بست سیاسی در زمانی رخ می‌دهد که پس از دو حمله فلسطینی‌ها در هفته‌های اخیر که منجر به کشته شدن 10 نفر شد و فشار بر کابینه تندرو نتانیاهو برای واکنش را افزایش داد، نگرانی‌ها در مورد امنیت در اسرائیل افزایش یافته است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در اظهاراتی که روز یکشنبه در نیویورک تایمز منتشر شد، از نتانیاهو خواسته تا قبل از ایجاد تغییرات گسترده، اجماع ایجاد کند و گفت که قوه قضاییه مستقل یکی از پایه‌های نظام آمریکا و اسرائیل است.»

سیمچا روتمن، از اعضای کمیته کنست و یکی از نیروهای محرک پشت این طرح‌ها، گفت که از خواسته‌های هرتزوگ استقبال می‌کند، اما مخالفان باید مصالحه کنند.

او به رویترز گفت: «باز هم از همه کسانی که می‌خواهند با حسن نیت مذاکره کنند، می‌خواهم نزد رئیس‌جمهور بیایند و این کار را انجام دهند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید