نگرانی های ادامه دار از توسعه نظامی ایران

افشای گزارش جنجالی آمریکا درباره پهپادهای ایرانی

کدخبر: ۵۵۵۴۷۴
وزارت دفاع آمریکا از گسترش برنامه پهپادی و موشکی ایران ابراز نگرانی کرد و آن را جزو «برجسته‌ترین تهدیدها» دانست.
افشای گزارش جنجالی آمریکا درباره پهپادهای ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزارت دفاع آمریکا از توسعه برنامه پهپادی و موشکی ایران ابراز نگرانی کرده است. 

طبق گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، وزارت دفاع آمریکا گفته موشک‌ها و پهپادهای ایران در زمره برجسته‌ترین تهدیدهای پیش روی آمریکا و متحدانش در حاشیه خلیج [فارس] است. 

گزارش آمریکا بعد از دیدار هیئتی بلندپایه از آمریکا با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منتشر شده است.در آن دیدار، آمریکا و کشورهای عربی به تکرار ادعاها علیه ایران پرداختند

«دانا استراول»، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در منطقه غرب آسیا گفته یکی از بزرگترین خطرات پهپادهای ایران نحوه اشاعه آن در میان بازیگران غیردولتی در سراسر خاورمیانه است. 

استراول در بخش دیگری از اظهاراتش گفته یکی دیگر از عرصه‌هایی که آمریکا و متحدانش در حاشیه خلیج فارس را نگران می‌کند «ستیزه‌جویی ایران در دریا» است. 

او گفت با توجه به همین موضوع آمریکا و متحدانش در تلاش هستند با همکاری یکدیگر امنیت دریایی را افزایش دهد.

ادعاهای این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که ساعاتی قبل‌تر مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در تحلیلی اعلام کردند ایران به رهبر دنیا در تولید پهپادهای ارزان‌قیمت و موثر تبدیل شده است

روزنامه گاردین به نقل از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شده ایران در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان‌قیمت و مرگبار است. 

طبق این گزارش، تحلیلگران در آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در حال توضیح درباره این هستند که ایران چگونه از یک بازیگر منطقه‌ای در زمینه پهپادی به یکی از حامیان اصلی روسیه تبدیل شده است.

روزنامه گادرین ادعا کرده مقام‌های آمریکا گزارشی را از رده محرمانه خارج کرده‌اند که نشان می‌دهد پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ اوکراین تمامی ویژگی‌های پهپادهای مورد استفاده ایران در خاورمیانه را دارد. 

گاردین نوشته یک مقام آمریکایی تهران را به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان و موثر توصیف کرده است. 

این روزنامه انگلیسی نوشته هدف آمریکا از انتشار این گزارش متقاعد کردن طرف‌هایی است که به استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین به دیده تردید نگاه می‌کنند.  

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین درگزارش مذکور به توضیح درباره این پرداخته‌اند که استفاده ایران از پهپادها چگونه از سال ۲۰۱۴ توسعه پیدا کرده است. تحلیلگران دستگاه های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند باورشان این است که تهران به سرعت در حال گردآوری تجربه در خصوص پهپادهایی است که از آنها در اوکراین استفاده شده و احتمالاً درس‌های ارزشمندی برای بهبود بخشیدن به هواپیماهای بدون سرنشین خودش آموخته است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید