حملات جدید مقامات عراقی به ایران/ حیاط خلوت هیچ کشوری نیستیم/رایزنی با آمریکا درباره برجام

کدخبر: ۵۵۵۷۸۳
وزیر امور خارجه کشور عراق بیان کرد: بغداد حیاط خلوت هیچ کشوری نیست و موضع عراق در این زمینه روشن است.
حملات جدید مقامات عراقی به ایران/ حیاط خلوت هیچ کشوری نیستیم/رایزنی با آمریکا درباره برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت وگو با الشرق گفت که تنش‌های میان ایران و آمریکا چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بر عراق تاثیر می گذارد؛ زیرا بغداد با هر دو طرف روابط خوبی دارد.

وی گفت که بغداد حیاط خلوت هیچ کشوری نیست و موضع عراق در این زمینه روشن است.

وزیر خارجه عراق در ادامه تاکید کرد که نبود تنش میان کشورهای منطقه به سود عراق است و اگر تهران ‌و واشنگتن نتوانند اختلافات خود را حل کنند بغداد می‌تواند بحران میان این دو کشور را مدیریت کند.

وی گفت که عراق درخصوص دلایل توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران و چگونگی تحرک این روند با آمریکایی‌ها تبادل نظر کرده است.

فواد حسین در بخش دیگری از گفت وگوی خود خاطرنشان کرد که تاثیر ایران بر روی بغداد وجود دارد اما این امر بدین معنا نیست که تصمیمات سرنوشت‌ساز بغداد به دست تهران است، رویکرد واضحی در سیاست عراق وجود دارد و آن لزوم حرکت به سوی استقلال در تصمیم گیری در بسیاری از زمینه‌ها است.

وی همچنین گفت که ایران همسایه ما است و روابط با آن بسیار مهم است، عراق مشترکات زیادی با ایران دارد و بر پایه ی همین امور تصمیم گیری می کند، ایران و عراق روابط تاریخی، دینی، جغرافیایی و اقتصادی باهم دارند.

فواد حسین گفت که از زمان حمله آمریکا، عراق در دهه‌های اخیر شاهد دخالت‌های نظامی زیادی بود و حاکمیت خود را از دست داده بود اما در سال ۲۰۱۷ و بعد از شکست داعش، عراق بار دیگر جان گرفت و گام‌های مهمی به سوی بازگرداندن حاکمیت اتخاذ کرد اما این حاکمیت به طور کامل نبود.

وزیر خارجه عراق مدعی شد که یکی از دلایل عدم تحقق حاکمیت کامل عراق تاثیر برخی از کشورهای همجوار مانند ایران بر جامعه عراقی است زیرا روابط فکری و ایدئولوژیک با تهران وجود دارد و این یک واقعیت است.

فواد حسین همچنین تاکید کرد که تماس هایی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان ،وزیر خارجه ایران و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران داشته و درخصوص مسائل زیادی رایزنی کرده است.

وی گفت که ما دراین تماس های رویکردهای دو طرف را بررسی می‌کنیم و گاهی اوقات رویکردها و پیشنهاداتی داریم که با دو طرف مطرح می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری گفت که کشورش روابط خوبی با ریاض دارد و در بسیاری از مسائل باهم رایزنی می‌کنند.

وی گفت که شرکت های سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج (فارس) می‌توانند نقش مهمی در زمینه‌های مختلف در عراق ایفا کنند به ویژه این‌که زیرساخت‌های عراق نابود شده و نیاز به بازسازی دارد.

فواد حسین تاکید کرد که دیدارهای امنیتی میان تهران و ریاض در بغداد برگزار شد و این دیدارها مقدمه ای برای دیدارهای سیاسی است و در کاهش تنش‌ها تاثیرگذار بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید