حملات شبانه روز روسیه به اوکراین/ اوضاع کی‌یف وخیم شد

کدخبر: ۵۵۵۸۴۷
روز پنج‌شنبه، روسیه اوکراین را توسط چند ده موشک هدف قرار داد که نیمی از آن‌ها توسط سامانه دفاعی اوکراین دفع شدند. ناتو نیز قول ارسال کمک‌های بیشتری به کیف داد.
 حملات شبانه روز روسیه به اوکراین/ اوضاع کی‌یف وخیم شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، دولت اوکراین اعلام کرد که روز پنجشنبه، هم‌زمان با تلاش نیروهای پوتین برای پیشروی در شرق اوکراین، روسیه اوکراین را با حملات موشکی متعددی مورد هدف قرار داد. متحدان غربی اوکراین نیز متعهد شدند که به منظور کمک به ضد حمله بهاری اوکراین، کمک‌های بیشتری به اوکراین بدهند.

بنا بر گزارش رویترز، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که به دنبال الگوی بمباران شدید هوایی هم‌زمان با پیشرفت‌های جنگی و دیپلماسی اوکراین، روسیه ۳۲ موشک به اوکراین پرتاب کرد. اوکراین افزود که نیمی از آنها در زمانی کمتر از حد معمول ساقط شدند.

مقامات اوکراینی گزارش دادند که پدافند هوایی جنوب، ۸ موشک «اس‌کالیبر» که از یک کشتی در دریای سیاه شلیک شده بود را سرنگون کرد. موشک‌های دیگر نیز به شمال و غرب اوکراین و همچنین مناطق مرکزی دنیپروپتروفسک و کیرووهراد اصابت کرد.

روسیه به کمک ده‌ها هزار نیروی ذخیره، حملات زمینی خود را در جنوب و شرق اوکراین در هفته‌های اخیر تشدید کرده و به نظر می‌رسد با نزدیک‌شدن به اولین سالگرد حمله به اوکراین، یک عملیات بزرگ در راه است.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت: «حمله دشمن در شرق اوکراین بیست‌وچهارساعته ادامه دارد. اوضاع وخیم است».

مسکو هنوز چیزی در مورد موشک‌باران شبانه منتشر نگفته است. روز چهارشنبه، روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در بخش‌هایی از استان لوهانسک در شرق این کشور عقب‌نشینی کردند.

استان‌های لوهانسک و دونتسک دونباس، مرکز صنعتی اوکراین را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر بخشی از آن توسط روسیه اشغال شده است. مسکو خواهان کنترل کامل دونباس بوده و تمرکز فعلی آن بر تصرف شهر کوچک باخموت در دونتسک است.

تحلیلگران نظامی اوکراین می‌گویند که نیروهای روس طی روز گذشته چندین حمله ناموفق را به روستاهای شمال و جنوب باخموت انجام داده‌اند. اوله ژدانوف، تحلیل‌گر اوکراینی گفت: نیروهای روس به طور دسته‌جمعی به منطقه اعزام می‌شوند؛ اوضاع نیروهای ما در آنجا بسیار دشوار است.

تسخیر باخموت به روسیه جاپایی برای پیشروی در دو شهر بزرگ‌تر کراماتورسک و اسلویانسک در غرب می‌دهد که منجر به شتاب‌گیری مسکو قبل از سالگرد ۲۴ فوریه خواهد شد.

کشورهای عضو ناتو در تلاش برای مقابله با پیشروی روسیه، تولید مهمات توپخانه‌ای تا سرعت بخشیده تا با نیاز اوکراین همگام شوند.

از زمان آغاز درگیری‌ها، اوکراین میلیاردها دلار کمک نظامی به ویژه از ایالات متحده دریافت کرده است. آمریکا تا کنون بیش از ۲۷.۴ میلیارد دلار کمک نظامی تعهد کرده است.

مقامات ارشد ایالات متحده به اوکراین توصیه کرده‌اند تا زمانی که آخرین تدارکات آمریکا مستقر نشده و آموزش‌ها تکمیل نشده‌اند، از انجام عملیات بزرگ خودداری کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی عصرانه خود گفت: ما باید مطمئن شویم که در بهار امسال اوکراین به سمت پیروزی حرکت خواهد کرد.

روسیه حمله به اوکراین را یک عملیات نظامی ویژه علیه تهدیدات امنیتی خوانده و تحویل تسلیحات سنگین توسط غرب به اوکراین را دلیلی بر تشدید جنگ می‌داند.

کیف و متحدانش نیز اقدامات روسیه را غصب سرزمین می‌دانند.

در آخرین زنجیره سفر مقامات خارجی به اوکراین، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل قرار بود در کیف با زلنسکی دیدار کند. این اولین دیدار یک مقام ارشد اسرائیلی از زمان آغاز جنگ است.

اسرائیل که با روسیه بر سر حملات به اهدافش در سوریه هماهنگ است، از تحویل‌دادن مستقیم هرگونه تسلیحات به کیف خودداری می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید