بازی خطرناک چین در اوکراین و آمریکا/ عمیق‌تر شدن فزاینده شکاف‌ها

کدخبر: ۵۵۶۷۴۱
وزیر امور خارجه ایالات متحده ماموریت جاسوسی بالون چینی را تایید کرد.
بازی خطرناک چین در اوکراین و آمریکا/ عمیق‌تر شدن فزاینده شکاف‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تائید کرد که بالون چینی که در اوایل ماه جاری در سواحل کارولینای جنوبی ساقط شد، مشغول جاسوسی از آمریکا بود.

به نوشته سی‌ان‌ان، بلینکن در گفت‌وگو با شبکه  ای‌بی‌سی گفت: نمی‌توان گفت هدف اصلی آن چه بود، اما این مهم نیست؛ زیرا آنچه که ما در زمان عبود آن از آمریکا دیدیم، تلاشی آشکار برای جاسوسی از سایت‌های نظامی حساس بود.

او افزود: بالون چینی بالای بسیاری از مجتمع‌های نظامی پرواز کرد. ما برای محافظت از این اطلاعات دست به کار شدیم و اقداماتی را برای به دست‌آوردن اطلاعات در مورد بالون انجام دادیم. وقتی بقایای آن را کاملا بازیابی کنیم اطلاعات بیشتری خواهیم داشت.

 جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هفته گذشته گفت که پس از سرنگونی بالون جاسوسی چینی، ارتش ایالات متحده سه شیء کوچک‌تر دیگر را ساقط کرد. البته آن‌ها به برنامه جاسوسی هیچ کشوری مرتبط نبوده بلکه احتمالاً هواگردهای تحقیقاتی آب‌وهوایی متعلق به شرکت‌های خصوصی بودند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که بالون چینی حامل تجهیزاتی به اندازه سه اتوبوس بود و می‌توانست سیگنال‌های اطلاعاتی و عکس جمع‌آوری کند. آن‌ها گفتند که این بالون بر روی مجتمع‌های حساس بر فراز مونتانا پرواز کرد. دولت نیز مسیر آن را ردیابی کرده و تلاش کرد توانایی جمع‌آوری اطلاعات آن را به حداقل برساند.

ایالات متحده گفته است که این بالون بخشی از ناوگان بزرگی است که توسط ارتش چین کنترل شده و در سال‌های اخیر از حداقل 40 کشور در پنج قاره جاسوسی کرده است.

در مورد جنگ اوکراین نیز این مقام دیپلمات ارشد آمریکا گفت که نگران حمایت چین از ارتش روسیه است. به ویژه اینکه پکن در حال بررسی تأمین تجهیزات مرگبار به مسکو است.

سی‌ان‌ان نیز قبلا گزارش داده بود که ایالات متحده اخیراً شاهد روندی نگران‌کننده در صادرات نظامی چین به روسیه است. به گفته این گزارش، نشانه‌هایی وجود دارد که پکن حاضر است برای ارسال کمک‌های نظامی کُشنده به روسیه، تا یک جایی که امکان دارد پیش برود.

مقامات به طور دقیق توضیح ندادند که ایالات متحده بر اساس چه اطلاعاتی متوجه تغییر موضع چین شدند؛ اما گفتند که اطلاعات به حدی نگران‌کننده بود آنها را با متحدان و شرکای خود در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان به اشتراک گذاشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید