دستور فوری کمیسیون اروپا به کارکنانش درباره «تیک‌تاک»

کدخبر: ۵۵۷۲۴۶
کمیسیون اروپا استفاده کارکنان این نهاد اروپایی از «تیک‌تاک» را به دلیل آنچه مسائل «امنیت سایبری» خوانده شده ممنوع کرده است.
دستور فوری کمیسیون اروپا به کارکنانش درباره «تیک‌تاک»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، کمیسیون اروپا به کارکنان خود دستور داده تا حدود سه هفته دیگر برنامه تیک‌تاک را از دستگاه‌های خود پاک کنند.

کمیسیون اروپا استفاده کارکنان این نهاد اروپایی از «تیک‌تاک» را به دلیل آنچه مسائل «امنیت سایبری» خوانده شده ممنوع کرده است.

وبگاه شبکه خبری سی.ان.ان گزارش داد کمیسیون اروپا استفاده از تیک‌تاک در رایانه‌ها و گوشی‌های رسمی را به دلیل نگرانی‌های امنیت سایبری ممنوع کرده است.

طبق این گزارش، کارکنان کمیسیون اروپا تا ۱۵ مارس فرصت دارند این برنامه را از دستگاه‌های محل کار خود و همچنین از تمامی دستگاه‌های شخصی که از برنامه‌ها و خدمات کمیسیون اروپا استفاده می‌کند پاک کنند.

  کمیسیون اروپا که مقرش در بروکسل قرار دارد بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است. این کمیسیون وظیفه پیشنهاد و اجرای قوانین و اجرای برنامه بودجه اتحادیه اروپا را به عهده دارد. کمیسیون اروپا حدود ۳۲۰۰۰ کارمند دائم و پیمانی دارد.

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدف از این اقدام محافظت از کمیسیون در برابر تهدیدهای امنیت سایبری و اقداماتی است که ممکن است از آن برای حملات سایبری علیه ما استفاده شود.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفته که این ممنوعیت «موقتی» و «تحت بررسی‌های مستمر» است و امکان تجدیدنظر در آن وجود دارد.

دی‌ماه سال گذشته هم کنگره آمریکا طرحی برای ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی تصویب کرده بود.

منابع خبری گزارش داده بودند آن قانون در پی نگرانی‌های فزاینده از این شبکه اجتماعی متعلق به چین تصویب شده بود. در آن زمان گزارش شد این ممنوعیت به نفع شبکه های اجتماعی رقیب مثل اسنپ،‌ اینستاگرام و فیس بوک خواهد بود.

رایج ترین توجیه ارائه شده برای این موضوع این است که حضور تیک تاک در ایالات متحده به چین قدرت می دهد تا آمریکایی ها را کنترل کند، نگرانی که همراه با استقبال گسترده این پلتفرم در بین آمریکایی ها تشدید شد.

نگرانی ها درباره توانایی چین برای دستکاری افکار عمومی آمریکایی ها براساس این ادعا که چین محتوایی را در تیک تاک ممنوع می کند که مغایر با منافع پکن است، وجود داشت. رسانه های غربی به طور خاص ادعا می کردند که خود دولت چین نیز تیک تاک را سانسور و هر محتوایی را که حزب کمونیست چین آن را تهدید کننده امنیت ملی و نظم داخلی خود می داند ممنوع کند.

تیک تاک که نمی خواهد کاربران آمریکایی خودش را از دست بدهد، مجموعه‌ای از امتیازات مهم را برای راضی کردن پنتاگون، سیا و اف‌بی‌آی، آژانس‌هایی که بیشترین مخالفت را با ماندن این شبکه اجتماعی در ایالات متحده داشتند، داده است. از جمله این امتیازات این است که تیک تاک اکنون آنچه را که دولت ایالات متحده آن را تعدیل محتوا می‌نامد، به گروه‌های تحت کنترل دولت آمریکا برون سپاری می‌کند.

تیک تاک پیش تر از چندین اقدام با هدف جلب رضایت دولت آمریکا رونمایی کرده است. از جمله توافقی برای ذخیره داده‌های کاربران این برنامه در این کشور و ایجاد یک بخش امنیت داده (USDS) برای نظارت بر تصمیم‌گیری‌های حفاظت از داده‌ها و تعدیل محتوا. به گفته یک منبع آگاه، این کشور ۱.۵ میلیارد دلار برای هزینه های استخدام و سازماندهی مجدد برای ساخت این واحد هزینه کرده است.

شاید بتوان نگرانی های ایالات متحده مبنی بر اینکه چین می تواند تیک تاک را برای کنترل آمریکایی ها و بی ثبات کردن ایم کشور از طریق قدرت خود در سانسور این پلتفرم به سلاح تبدیل کند، منطقی به حساب آورد. با این حال، باید توجه داشت که این دقیقا همان نگرانی که کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه همگی برای توجیه پیروی از سانسور به عنوان شرطی برای فعال ماندن شرکت‌های اینترنتی ایالات متحده در کشورشان به آن اشاره می‌کنند، است.

این کشورها می ترسند که شرکت های فناوری آمریکایی که همکاری نزدیک آنها با آژانس های امنیتی ایالات متحده مدت هاست ثابت شده، برای تبلیغات و بی ثبات کردن مردم و کشورها دقیقاً همان کاری را که دولت امنیتی آمریکا نگران است چین می تواند از طریق تیک تاک با آنها انجام دهد، مورد استفاده قرار گیرد.

چندی پیش، گلن گرینوالد روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی فاش کرد دولت آمریکا «تیک تاک» را مجبور کرده گزارشی انتقادی درباره نحوه انعکاس اخبار مربوط به زلنسکی در رسانه‌های آمریکا را از این پلتفرم حذف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید