پنتاگون مدعی شد: اتحاد ایران با روسیه یک "چالش جهانی" است

کدخبر: ۵۵۸۴۰۸
اقتصادنیوز: دانا استرول دستیار وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با تکرار ادعاها و هراس واشنگتن از همکاری های نظامی میان تهران و مسکو و به طور خاص ادعای ارائه پهپادهای ایران به روسیه ، خواستار "ائتلاف جهانی برای عقب راندن همکاری مخرب میان ایران و روسیه" شد.
پنتاگون مدعی شد: اتحاد ایران با روسیه یک "چالش جهانی" است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دانا استرول دستیار وزیر دفاع  آمریکا (پنتاگون) ادعا کرد: "ما اکنون در نقطه‌ای هستیم که تهدیدهای ایران دیگر محدود به خاورمیانه نیست، بلکه یک چالش جهانی است.

دانا استرول دستیار وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با تکرار ادعاها و هراس واشنگتن از همکاری های نظامی میان تهران و مسکو و به طور خاص ادعای ارائه پهپادهای ایران به روسیه ، خواستار "ائتلاف جهانی برای عقب راندن همکاری مخرب میان ایران و روسیه" شد.

وی در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد: باید انتظار داشته باشیم که تاکتیک ها، تکنیک ها و رویه هایی که ایرانی ها در اوکراین می آموزند و آنها را توسعه می دهند، روزی به شرکای ما در خاورمیانه باز خواهند گشت.

این مقام پنتاگون ادعا کرد: به همین دلیل ما اکنون در حال افزایش همکاری در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات، یادگیری این همکاری میان ایران و روسیه و افزایش قابلیت های دفاعی جمعی برای مقابله با این تهدیدها در منطقه هستیم.

به گزارش ایرنا،  پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در کاخ سفید در واشنگتن به مناسبت سالگرد جنگ اوکراین گفت: ما معتقدیم که روسیه ممکن است  تجهیزات دفاعی بی سابقه ای  از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی به ایران ارائه دهد. 

این مقام کاخ سفید  ادعا کرد ایران به دنبال تقویت ارتش خود با کمک روسیه در ازای ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و خرید بالگرد، رادار و مربی رزمی از روسیه است. در مجموع, ایران به دنبال خرید میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه است. ایران به روسیه توپخانه و گلوله تانک ارسال کرده است تا در اوکراین استفاده کند.

کربی ادامه داد: ما نگران بودیم که این رابطه دو طرفه خواهد بود  و این نگرانی‌ها در حال تحقق هستند.ایران تاکنون صدها پهپاد و همچنین توپخانه و مهمات تانک به روسیه ارسال کرده و حمایت ایران از جنگ روسیه گسترش یافته است.

به گزارش ایرنا، آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.

تهران معتقد است: استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آنها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که "می تواند به توسعه سیستم های حمل سلاح هسته ای کمک کند". با این حال، ایران به‌طور رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه نکرده، و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد».

بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود.

جمهوریخواهان سنا به دنبال تصویب قانون جدیدی هستند که وضع  تحریم های جدید علیه تهران را مجاز می کند و هدف آن اختلال در همکاری نظامی ایران با روسیه است.

لایحه موسوم به "ایجاد اختلال"، که توسط جیمز لنکفورد سناتور جمهوری خواه معرفی شده، به دنبال وضع تحریم‌ها علیه تعدادی از نهادهای ایران به بهانه حمایت نظامی از روسیه است.

تارنماری واشنگتن فری بیکن در این باره نوشت: بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دفتر لانکفورد، این لایحه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را از لغو هرگونه تحریم علیه ایران تا زمانی که تهران به حمایت خود از حمله روسیه به اوکراین پایان نداده، باز می‌دارد.

بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، لنکفورد لایحه دیگری نیز با هدف ممنوع شدن صادرات کالاهای آمریکایی به ایران را ارائه کرده است.

تارنمای فری بیکن وابسته به نومحافظه کاران آمریکا نوشت که این اقدامات می‌تواند تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای یا برجام را پیچیده‌تر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید