گروسی به زودی به ایران می آید

امیرعبداللهیان: هیچ سندی درباره کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین وجود ندارد

کدخبر: ۵۵۸۴۸۰
امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات اوکراین، بر موضع اصولی کشورمان مبنی بر احترام به استقلال و تمامیت سرزمینی کشورها تاکید کرد و واهی بودن اتهامات مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین را مورد تاکید قرار داد و گفت هیچ مستندی در این زمینه وجود ندارد.
امیرعبداللهیان: هیچ سندی درباره کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین وجود ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دومین و آخرین روز سفرش به ژنو، عصر سه شنبه ۹ اسفندماه، با «آیساتا تال سال» وزیر خارجه سنگال دیدار کرد. دو وزیر در این‌ملاقات، در خصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر نمودند.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آغاز پنجاه و یکمین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و سنگال گفت، با توجه به‌ مشترکات و منافع مشترک دو کشور، بدون هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با کشور دوست و برادر سنگال آماده‌ایم.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر اهمیت آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نیز جایگاه مهم سنگال در آفریقا، علاقمندی کشورمان به برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک را اعلام نمود و گفت، برگزاری این کمیسیون‌ می تواند زمینه های لازم برای تقویت همکاری های دوجانبه را فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان از روند در حال افزایش حجم تبادل تجاری دو کشور اظهار خرسندی کرد و در عین حال آن را کمتر از ظرفیت های بزرگ موجود در دو کشور ارزیابی کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن ابلاغ سلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به "مکی سال" رئیس جمهور سنگال، از همتای خود جهت سفر به ایران دعوت بعمل آورد. 

"آیساتا تال سال" وزیر امور خارجه سنگال نیز ضمن ابراز خرسندی از جشن ۵۰ سالگی روابط دو کشور گفت، از روابط دیرینه با ایران بسیار خرسندیم. 

وی با اشاره به دو سفر قبلی خود به ایران، ادامه داد روابط ایران و سنگال برآمده از خواست عمیق مردم دو کشور است و باید تلاش کنیم که چطور کارها و روابط را به پیش ببریم.

وزیر خارجه سنگال ضمن برشمردن موضوعات و اولویت های مدنظر کشورش برای تقویت روابط با ایران، از پیشنهاد برگزاری اجلاس پنجم کمیسیون مشترک دو کشور استقبال کرد و آن را سازوکاری مهم برای عینیت بخشیدن به تقویت روابط دو کشور قلمداد کرد.

او ضمن تشکر از دعوت بعمل آمده از او جهت سفر به ایران و پذیرش این دعوت گفت، لازمست مقدمات انجام یک سفر پرثمر  را فراهم کنیم.

وزیر خارجه خارجه سنگال در پایان سلام گرم "مکی سال" رئیس جمهور کشورش را خطاب به رئیسی ابلاغ کرد.

 امیرعبداللهیان همچنین با "ایوان خیل پینتو" وزیر خارجه ونزوئلا دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله در حوزه دوجانبه گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر خود به کاراکاس و گفت‌وگوهای بسیار خوب انجام شده با همتای ونزوئلایی و نیز رئیس جمهور این کشور، اظهار امیدواری کرد که اجرای توافقات انجام شده بخوبی پیش رود.

امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور کشورمان به مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، از همتای خود جهت سفر به ایران دعوت بعمل آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به نارضایتی مشترک دو کشور ایران و ونزوئلا نسبت به اقدام برخی کشورها در بکارگیری استانداردهای دوگانه در مبحث حقوق بشر، گفت ونزوئلا در مجموعه گروه دوستان منشور ملل متحد، در زمینه مقابله با اینگونه رویکردها رسالت مهمی دارد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه ایران و ونزوئلا دوستان بسیار نزدیک یکدیگر هستند، افزود؛ متعاقب دیدار اخیر شما از کاراکاس، گام های جدیدی به سمت جلو برداشتیم. وی تاکید کرد که کشورش مصمم است که روابط با ایران را در تمام زمینه ها از جمله نفت، انرژی، اقتصادی و تجاری تقویت کند.

وی ضمن تشکر از دعوت همتای ایرانی افزود، امیدوارم بزودی به منظور تقویت مشورت‌ها و اجرای توافقات دو کشور در زمینه های مورد همکاری، به تهران سفر کنم.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین از حمایت ایران از نقش ونزوئلا در گروه دوستان منشور ملل متحد تشکر و قدردانی کرد.

وی در پایان خواست که سلام رئیس جمهور و ملت ونزوئلا به رئیس جمهور کشورمان ابلاغ گردد.

در این دیدار موضوعات مختلف مرتبط با همکاری های دوجانبه در حوزه های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی، تجاری، صنعتی و انرژی مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت و توافق شد که در این زمینه ها سفرها و دیدارهای مشترک هیئت‌های دو کشور برنامه‌ریزی و انجام شود.

در این دیدار کروسی از میزبانی بیش از ۵ میلیون آواره افغان علیرغم چالش های پیش روی ایران بواسطه تحریم ها قدردانی کرد. رئیس مجمع عمومی با اشاره به برجام، ابراز امیدواری کرد رایزنی ها و تماس‌های جاری میان طرف‌های برجام، هر چه زودتر منجر به احیای این توافق شود. رئیس مجمع عمومی احیای برجام را به سود صلح و امنیت جهانی دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان به رایزنی های انجام شده در ارتباط با توافق در چارچوب برجام اشاره کرد و گفت تیمی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران حضور داشت و قرار است آقای گروسی، مدیر کل آژانس نیز به زودی به ایران سفر نماید.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات اوکراین، بر موضع اصولی کشورمان مبنی بر احترام به استقلال و تمامیت سرزمینی کشورها تاکید کرد و واهی بودن اتهامات مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین را مورد تاکید قرار داد و گفت هیچ مستندی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این دیدار، عفو عمومی از سوی مقام معظم رهبری ایران را ستود و گفت این اقدام جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر و ستایش است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از حضور سطح بالای ایران در شورای حقوق بشر و تشریح مواضع ایران در این شورا، قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار تاکید کرد که احترام به حقوق بشر ریشه در اعتقادات و فرهنگ ما دارد و ایران به تعامل خود با مکانیسم حقوق بشر و کمیساریای عالی حقوق بشر ادامه خواهد داد، در این دیدار در خصوص بحران های پیش روی جامعه جهانی شامل جنگ، بحران غذایی، بحران انرژی، بحران آب و وضعیت های بشردوستانه در جهان نیز تبادل نظر شد.

رئیس مجمع عمومی با اشاره به پیشرفت های زیاد ایران در حوزه مدیریت آب، از  ایران درخواست کرد در نشست ماه مارس سازمان ملل در  سال ۲۰۲۴ در مورد آب، مشارکت فعالی داشته باشد. امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از این دعوت گفت، ایران تلاش خواهد کرد در این نشست، حضور فعال و تاثیرگذاری داشته باشد.

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه دیدارهای خود با مقامات بین المللی در ژنو، روز سه‌شنبه ۹ اسفند با رؤسا و مقامات عالی سازمان های بین المللی بشردوستانه مستقر در ژنو شامل کمیساریای عالی پناهندگان، سازمان بین المللی مهاجرت، کمیته بین المللی صلیب سرخ و دفتر هماهنگی های امور بشردوستانه سازمان ملل در ژنو به صورت مشترک دیدار و گفتگو کرد.

 در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی افغانستان بویژه در یک سال و نیم اخیر اظهار داشت که این وضعیت باعث افزایش کم سابقه موج مهاجران افغانستانی به ایران شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه گذشته میزبان میلیون ها آواره، مهاجر و پناهنده افغانستانی بوده است. با این وجود متأسفانه حمایت های بین المللی با میزان افزایش هزینه‌های تحمیل شده به ایران از ناحیه ورود مهاجران افغانستانی در سالهای اخیر متناسب نبوده است و کمک بسیار اندکی در این موضوع به ایران اختصاص داده شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین خاطرنشان کرد که بحران های جدید بشردوستانه نباید موجب به فراموشی سپرده شدن موارد پیشین مانند مسائل بشردوستانه افغانستان و تبعات آن بر کشورهای همسایه شود.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد تحریم های یکجانبه تأثیر مخربی بر انگیزه حامیان مالی برای به دوش گرفتن بار میزبانی از اتباع افغان گذاشته است. از این رو ضروری است سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تأثیر پذیری حمایت‌های بین‌المللی از موانع تحریم ها، تدابیر لازم را بکار گیرند.

فیلیپو گرندی، کمیسر عالی پناهندگان، آنتونیو ویتورینو، رئیس سازمان بین المللی مهاجرت، رامش راجاسینگهام، نماینده دفتر هماهنگی های امور بشردوستانه سازمان ملل در ژنو و خانم میریانا  اسپولجاریک رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در این نشست ضمن تقدیر از همکاری میان دولت جمهوری اسلامی ایران با نهادهای بین المللی بشردوستانه، بر ضرورت تداوم و تقویت این همکاری ها تأکید کردند.

مقامات بشردوستانه بین‌المللی همچنین بر تعهد خود برای افزایش تلاش برای تقسیم عادلانه بار میزبانی از پناهندگان و مهاجران صحه گذاشته و بر لزوم جلوگیری از تأثیر پذیری فعالیت های بشردوستانه از تحریم ها تأکید کردند.

در دیدار مارتین گریفیتس معاون بشردوستانه و کمک‌های اضطراری دبیرکل سازمان ملل متحد با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ژنو، برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک از جمله شرایط و وضعیت انسان‌دوستانه در کشورهای سوریه، یمن، افغانستان و نیز اوکراین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به ملاقات‌های انجام شده امروز و روز گذشته خود با دبیرکل سازمان ملل متحد و مسؤلان سازمان های بین المللی بشردوستانه، موضوعات انسانی مرتبط با کشورهای یاد شده را شایسته توجه و اهتمام بیشتر از سوی جامعه جهانی دانست.

امیرعبداللهیان با اشاره به کمک های انسانی جمهوری اسلامی ایران به سوریه پس از وقوع زلزله اخیر گفت، متأسفانه زلزله اخیر شرایط انسانی سخت برخی از مناطق این کشور را در مقایسه با گذشته تشدید کرده و لازم است محاصره تحمیلی بر سوریه به منظور بهبود شرایط انسانی مردم این کشور برداشته شود. وی افزود جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته برای استمرار همکاری با سازمان ملل و فرستاده ویژه دبیرکل برای کمک به بهبود شرایط بهداشتی و انسانی در سوریه آماده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به موضوع یمن گفت، به لحاظ سیاسی باید جنگ متوقف و محاصره انسانی یمن لغو شود. امیرعبداللهیان افزود ما با گروه‌های مختلف یمنی ارتباط داریم و از نظر مردم یمن، ابتکار عمل مهم در مورد این کشور آن است که محاصره انسانی برداشته شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به میزبانی ایران از چند میلیون آواره و مهاجر از کشور افغانستان افزود، لازم است با حمایت سازمان ملل زیرساخت پایداری ایجاد شود تا تمام نیازهای آنان را پوشش دهد.

در خصوص اوکراین نیز، وزیر امور خارجه کشورمان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منازعه این کشور را برشمرد و افزود، برغم روابط بسیار خوب ایران با روسیه، اما ایران به هیچ طرفی در جنگ کمک نظامی نمی کند، چرا که جنگ را راه حل نمی داند و از حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها از جمله اوکراین حمایت می کند.

مارتین گریفیتس نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان و تماس ها و گفتگوهای مستمر با طرف های ایرانی، از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مأموریت خود تشکر کرد.

وی ضمن تایید دیدگاه های وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ضرورت تسهیل و افزایش کمک های انسانی به سوریه و یمن، وزیر امور خارجه کشورمان را در جریان جدیدترین تلاش های خود در ارتباط با مسائل انساندوستانه این دو کشور قرار داد.

گریفیتس با ابراز خوش‌بینی نسبت به‌ تاثیرات مثبت تحولات سیاسی اخیر در روابط عربی سوری، نسبت به تسهیل کمک رسانی به سوریه ابراز خوشبینی کرد.

وی مسئله آوارگان را از مهمترین موضوعات انسان‌دوستانه مرتبط با سوریه برشمرد.

گریفیتس همچنین با اشاره به وضعیت مذاکرات ریاض و صنعا افزود، برای تحقق صلح پایدار در یمن، نیازمند یک استراتژی کامل هستیم.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، با بیان دیدگاههای خود در خصوص وضعیت افغانستان، افزود در خصوص مسائل انسانی این کشور به مساعدت و حمایت همه طرفهای موثر بین المللی نیاز داریم.

گریفیتس همچنین در خصوص اوکراین نیز ضمن بیان ارزیابی خود در خصوص وضعیت انسانی در این کشور، نیاز واقعی و اولویت دار این کشور را صلح و پایان جنگ دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید