نماینده مردم چابهار در مجلس:

افزایش حقوق ۲۰درصدی با تورم ۴۰درصدی یعنی سفره مردم خالی است

کدخبر: ۵۵۸۶۱۰
معین الدین سعیدی گفت: این کاهش ارزش پول ملی نیست بلکه کاهش عزت ملی و کوچکتر شدن سفره های مردم است؛ یعنی رویا شدن مسکن است. الان مردم از ما نمایندگان هم نمی پذیرند که چطور نظاره گران این وضعیت هستید و هیچ اقدامی انجام نمی دهید. طرحهای اقتصادی هم که مجلس داشته است علیرغم اینکه دغدغه نمایندگان بحث معیشت بوده است اما برون داد آن هیچ اثری در معیشت مردم نگذاشته است.
افزایش حقوق ۲۰درصدی با تورم ۴۰درصدی یعنی سفره مردم خالی است
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: سال گذشته در اسفند ۱۴۰۰ قیمت دلار ۲۶هزار تومان بود امسال ‌دو برابر شده است و ارزش پول ملی ما نصف شده است. ارزش پول ملی افغانستان در همین شرایط سی درصد اضافه شده است. در کشورهای که درگیر جنگ داخلی هستند نظیر سوریه و عراق نیز چنین کاهش ارزش پول ملی وجود ندارد. 

معین الدین سعیدی افزود: این کاهش ارزش پول ملی نیست بلکه کاهش عزت ملی و کوچکتر شدن سفره های مردم است؛ یعنی رویا شدن مسکن است. الان مردم از ما نمایندگان هم نمی پذیرند که چطور نظاره گران این وضعیت هستید و هیچ اقدامی انجام نمی دهید. طرحهای اقتصادی هم که مجلس داشته است علیرغم اینکه دغدغه نمایندگان بحث معیشت بوده است اما برون داد آن هیچ اثری در معیشت مردم نگذاشته است.

وی ادامه داد:  آقای رئیسی در زمان انتخابات که بحث تحریم مطرح بود تاکید کرد که نباید معیشت مردم را به روابط خارجی گره بزنیم. عزیزی از ارکان همین دولت که نامزد انتخابات بود نیز اسکناس را  بالا گرفت و گفت این سال‌ها بلایی که سر پول ملی آمده است علتش این بوده است که اقتصادانان در راس امور نبودند و اگر ما بیایم پول ملی را تبدیل به یکی از پولهای باارزش جهان کنیم و امروز مشخص شد که اینها همه وعده و وعید بوده است.

وی با اشاره به حضور مسئولان دولت در مجلس برای بررسی وضعیت ارز،گفت: مسئولان دولت هیچ توضیحی در رابطه با روش‌های فنی بانک مرکزی جهت کنترل نرخ ارز و مدیریت بازار ارز نداشتند و آنچه که می گفتند صرفا بیانگر دشمنی دشمنان و تحریم ها بود. برخی نمایندگان در همین جلسه مطرح کردند که گویا دولت خودش عامدانه نرخ ارز را بالا می برد که کسری تراز بودجه و بانکی را به نوعی جبران کند که امیدواریم اینگونه نباشد و اینها صرفا گمانه زنی باشد.

وی گفت: دولت می گوید با روش ارز پاشی در دراز مدت نمی شود بازار را مدیریت کرد البته درست هم همین است ما باید در بحث تبادلات بانکی و نوع مراودات با کشورهای بیگانه و روش های بازپرداخت مطالبات جمهوری اسلامی کار کنیم. چرا باید کشوری همانند سوریه و افغانستان که سالها جنگ داخلی را تحمل می کنند درگیر نرخ ارز و‌ تورم لجام گسیخته نیستند ولی ما درگیر این مسئله هستیم. اینکه رییس جمهور مدام می گوید که به آینده بسیار خوش بین هستم باید بدانند که صرف گفتن این موضوع آرامش در جامعه ایجاد نمی شود مردم انتظار اقدامات عملی برای افزایش سطح رفاه عمومی دارند براساس آماری که دولت می دهد نرخ تورم ۴۰درصد است؛ افزایش حقوق ۲۰درصدی با نرخ تورم ۴۰درصدی یعنی سفره مردم خالی است. 

سعیدی تصریح کرد: ما حق سیاه نمایی نداریم اما صرف دادن آمارهای کلی در بحث اشتغال و تسهیلات و فروش نفت به خودی خود کفایت نمی کند مگر اینکه اثرش را در سفره مردم بگذارند. بعضی موقع ها فکر می کنیم ایرانی که ما می گوییم با آن چیزی که مسئولان اقتصادی می گویند متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد: برخی اقدامات دولت نظیر واردات گوشی آیفون نیز جای بحث دارد. نمی توانم بفهممم چرا باید واردات گوشی آیفون ممنوع باشد ولی سامسونگ محدودیتی برای ورود نداشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید