واکنش امام جمعه تهران به مسمومیت دانش آموزان/ با عوامل این حوادث برخورد درس‌آموز شود

کدخبر: ۵۵۸۹۰۸
اقتصادنیوز: امام جمعه موقت تهران گفت: درباره مسمومیت دانش‌آموزان عزیز انتظار می‌رود در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد درس‌آموز از تکرار این حوادث جلوگیری شود.
واکنش امام جمعه تهران به مسمومیت دانش آموزان/ با عوامل این حوادث برخورد درس‌آموز شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،  سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری و عرض تسلیت به مناسبت درگذشت همسر وی اظهار داشت: درباره مسمومیت دانش‌آموزان عزیز انتظار می‌رود همانطور که شخصیت‌ها و مقامات تاکید کردند، اولاً در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد درس‌آموز از تکرار این حوادث جلوگیری شود. ثانیا با تنویر افکار عمومی زمینه اطمینان خاطر دانش‌آموزان و والدین محترم فراهم شود.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از محورهای مهم که رهبری در دیدار با کارآفرینان مطرح کردند، ارتقای دانش، تولید علم، تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم بود. در پایان سال 1401 باید نگاهی به شعار سال بیاندازیم و جایگاه ایران در این حوزه را با استناد به گزارش‌های نهادهای معتبر بین‌المللی تبیین کنیم.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل زیرشاخه مجمع عمومی سازمان ملل و در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه است. این کنفرانس در مورد تحولات ایران در حوزه علم، دانش، تبدیل دانش به فناوری و دستیابی به فناوری‌ها نو و تجاری‌سازی علم گزارشی دارد. در گزارش سال 1395 در مورد سیاست‌های علم و فناوری و نوآوری در ایران اظهار می‌دارد که اولین موج سیاست‌های علم و فناوری و نوآوری در ایران بر توسعه آموزش‌های عالی متمرکز بوده و از سال 1369 آغاز شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: انقلاب در سال 57 آغاز شد و یک دهه جنگ سخت را با قدرت‌ها تجربه کرد. با دانش و فهم درست و با نگاه به توسعه، پیشرفت و اقتدار بر توسعه علمی کشور متمرکز شد. در این گزارش همچنین آمده است که موج دوم بر توسعه پژوهش و فناوری از جمله فناوری‌های نوظهور متمرکز بوده و از سال 1379 آغاز شده است.

وی ادامه داد: اینکه می‌بینیم دشمن از همه ابزارها برای فشار بر این شجره تنومند استفاده می‌کند، برای این است که در تحلیل‌های دقیق نقشه راه ایران را در مسیری درست و اقتدارآفرین مشاهده می‌کند. پرچمدار حرکت توسعه پژوهش و فناوری، رهبری است. امروز و فردا جهان به قضاوت می‌نشینند. ملتی و کشوری که در سال 1357 جامعه دانشگاهی‌اش 170 هزار دانشجو بود که 70 درصد آن‌ها در تهران بودند و یک دانشجو در مقطع دکترا در کشور تحصیل نمی‌کرد، چگونه به قطب تولید علم تبدیل شد و برای سال‌های متمادی رتبه نخست را در منطقه جنوب غرب آسیا و رتبه شانزدهم در سطح جهان به دست آورد؟

ابوترابی‌فرد این رشد را عملکرد مدیران دلسوز دانست که در مسیر سیاست‌های کلی حرکت کردند و گفت: این کنفرانس در ادامه گزارشش می‌گوید که موج سوم حرکت ایران اسلامی در حوزه علم، نوآوری، گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری‌ها آغاز شده است.

20 درصد ایرانی‌ها تحصیلات دانشگاهی دارند

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: در یک فاصله کوتاه تحول عظیمی در جامعه دانشگاهی به وجود آمد و امروز بیش از 3 میلیون و 700 هزار نفر دانشجو هستند. دانشجویانی که در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند، معادل کل دانشجویان سال 1357 هستند. زمان پیروزی انقلاب 1.2 از کل جمعیت ایران تحصیلات دانشگاهی داشتند. اما امروز 20 درصد از جمعیت ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه عظیم انسانی موتور حرکت انقلاب اسلامی است. دشمنان فراز و نشیب‌های دلار را که قطعاً مهم است و باید مهار شود، ملاک نمی‌دانند. آن‌ها توسعه علمی، حرکت در مسیر فناوری‌ها و نوآوری‌های نو را علائم قطعی پیشرفت می‌دانند و نگران هستند. ایران اسلامی در این حوزه کارهای بزرگی انجام داده است.

ابوترابی‌فرد گفت: ما زمان پیروزی انقلاب حدود 9 هزار عضو هیات علمی داشتیم که امروز 81 هزار عضو هیات علمی داریم که بسیاری از آن‌ها مقالاتشان بیشترین استناد در مراکز علمی دارد.

وی با بیان اینکه ملتی که در سایه تجربه مقاومت خویش، محور مقاومت را خلق کرده است، از تنگناها عبور خواهد کرد، گفت: دانشمندان برتر ایرانی که جزء 2 درصد دانشمندان برتر جهان هستند به یک هزار و 673 نفر افزایش پیدا کردند.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: در گزارشی که شاخص نوآوری (دانش‌ها و فناوری‌های نوظهور) جهانی سال 2022 را تبیین می‌کند می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران توانسته است که از میان 132 کشور مورد بررسی، ایران در مقام 53 جهانی به دست آورده که بهترین رتبه کسب شده تاکنون است. ایران به سمت قدرت برآمده از دانش‌های نوظهور حرکت می‌کند. درآمدهای ارزی آینده کشور را فروش نفت تعیین نمی‌کند و بر مبنای تولید دانش خواهد بود.

مدیران باید حق‌مدار و عادل باشند

 ابوترابی‌فرد همچنین در خطبه نخست نماز جمعه امروز تهران اظهار داشت: حضرت علی اکبر (ع) یک الگو برای جامعه بشری و آحاد مردان و زنان به ویژه جوانان تربیت یافته در مدرسه قرآن و عترت است. او در فضائل و کمالات اخلاقی، چهره‌ای زیبا، دلربا و آسمانی و سخنی دلنشین و کلامی متقن از پیامبر اکرم (ص) را به نمایش می‌گذاشت.

وی افزود: اگر می‌خواهیم با پیامبر اکرم (ص) این شخصیت استثنایی حیات بشر آشنا شویم، باید شخصیت حضرت علی اکبر (ع) را ترسیم و به او اقتدا کنیم.

ابوترابی‌فرد در ادامه گفت: انبیای الهی برای تربیت انسان‌ها مبعوث شدند. آن‌ها آمدند تا انسان‌های عاقل را از شهوات و هوای نفس دور کنند و به حقیقت و حرکت در مسیر حق دعوت کنند.

وی عاشورا را مظهر حرکت در مسیر حق دانست و گفت: حضرت علی اکبر (ع) نماد ایستادگی و مقاومت در میدان رزم و جهاد برای حق است.

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر سعادت دنیا را می‌خواهیم باید در مسیر حق قدم برداریم. باید با دانش، معرفت و برهان، حق را بشناسیم. باید انسان‌های حق‌مدار و عادل را به عنوان مدیران کشور انتخاب کرد که از ظرفیت‌های لازم برای شناخت حق در حوزه‌های مختلف برخوردار باشند. همچنین آن‌ها با شناخت حق، متعهد به اجرای حق باشند و در کنار حق استوار و ثابت‌قدم بایستند.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر فرمودند که حق را از آن هر که بود، برقرار ساز. قرآن می‌گوید که حتی نسبت به دشمن هم براساس حق عمل کنید. عدالت یعنی حرکت بر مدار حق. از خداوند می‌خواهیم که ما را برای شناخت و نشر حق موفق بدارد.

22 بهمن امسال تجلی شناخت حق بود

ابوترابی‌فرد گفت: مردم با حضور در راهپیمایی 22 بهمن تفسیر روشنی از شناخت حق و ایستادگی در کنار حق ارائه دادند. 22 بهمن تجلی شناخت و وفاداری به حق بود. مردم با الهام از مکتب عاشورا، دانش، فهم و بینش عمیق سیاسی، درک درست از عزت و پایداری و اقتدار ایران را در برابر دیدگان بهت‌زده اردوگاه نظام سلطه با محوریت آمریکای جهان‌خوار به نمایش گذاشتند.

وی اضافه کرد: مردم با حضور ده‌ها میلیونی پرافتخار خویش این فریاد رسا را در ایران و جهان طنین‌افکن کردند که ما در اوج سختی‌ها، تهدیدها و تنگناها برای دستیابی به پیروزی در کنار رهبر خویش استوار ایستاده‌ایم.

امام جمعه موقت تهران خطاب به ملت ایران و دوستداران انقلاب در سراسر جهان عنوان کرد: مطمئن باشید و با اقتدار حرکت کنید. انقلابی با این عظمت به یاری خدای سبحان از تنگناهای اقتصادی با اقتدار عبور خواهد کرد. پیروزی پرافتخار در میدان جنگ نظامی را در میدان جنگ اقتصادی تکرار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دولتمردان با رصد دقیق مشکلات و چالش‌های داخلی و توطئه‌ها و دسیسه‌های خارجی و فراهم آوردن زمینه حضور و مشارکت توده‌های مردم، نخبگان علمی و سیاسی و کارآفرینان عالم و با انگیزه مسیر حرکت کشور به سمت پیشرفت و رشد اقتصادی را هموار خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید