گفتگوی مقامات آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران

کدخبر: ۵۵۹۰۱۳
سران ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی روز جمعه در تل آویو درباره موضوعات مختلف از جمله چالش های خود با ایران گفتگو کردند.
گفتگوی مقامات آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همزمان با سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، اعلام کرد که مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای صهیونیست خود در تل آویو درباره برنامه هسته ای ایران دیدار و گفتگو کرده است.

سران ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی روز جمعه در تل آویو درباره موضوعات مختلف از جمله چالش های خود با ایران گفتگو کردند.

بیانیه وزارت دفاع آمریکا و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در ارتباط با این نشست جزییات زیادی ندارد اما اعلام کرد که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هرزی هالوی، رئیس ستاد کل نیروهای نظامی و یواو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به همراه دیگر مقامات امنیتی این رژیم در پایگاه نظامی کریا در تل آویو با یکدیگر دیدار کردند.

در این بیانیه ها با تکرار ادعاها علیه ایران آمده است که دو طرف درباره همکاری «برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» و همچنین «تحولات امنیتی» متعدد دیگر و «چالش‌ها و فرصت‌های فراوان پیش روی اسرائیل و منطقه خاورمیانه» گفتگو کردند.

گفته می شود که آنها همچنین درباره رویدادهای اخیر در کرانه باختری، از جمله حملات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و حمله شهرک نشینان یهودی به خانه ها و کسب و کار فلسطینی ها گفتگو کردند.

مارک میلی این سفر را که از پیش اعلام نشده بود، پیش از سفر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به اسرائیل انجام داد که قرار است به مصر و اردن و سرزمین های اشغالی سفر کند.

پیشتر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر مشابهی به خاورمیانه از مصر و سرزمین های اشغالی بازدید کرد.

دیو باتلر، سخنگوی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بدون ارائه جزئیات بیشتر در مورد هدف از این سفر گفت: آنها در خصوص چالش ها و فرصت های بسیاری که اسرائیل و منطقه خاورمیانه با آن روبرو هستند، گفتگو خواهند کرد.

از سوی دیگر دفتر یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در توضیح گفتگوهای این مقام اسرائیلی با مقام ارشد آمریکایی گفته است: وزیر دفاع اسرائیل به رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، همکاری دایم لازم است.

سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن اعلام کرد، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در روزهای آینده به خاورمیانه از جمله اسرائیل، مصر و اردن سفر خواهد کرد.

پت رایدر سخنگوی پنتاگون افزود: وزیر دفاع آمریکا امیدوار به گفتگو با رهبران منطقه است. هدف از این گفتگوها حمایت و تقویت همکاری است.

وزیر دفاع ایالات متحده این هفته در یک بازدید برنامه ریزی شده و چند روزه از حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به "سنتکام" دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در عین حال به نام کشورهای منطقه که آستین به آنها سفر خواهد کرد، اشاره ای نکرد.

رایدر افزود: این سفر فرصتی برای وزیر دفاع آمریکا خواهد بود تا با رهبران و متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه دیدار تا "بار دیگر بر تعهد قاطع آمریکا به منطقه خاورمیانه تاکید کند."

سخنگوی پنتاگون همچنین ادعا کرد که آستین در گفتگوهای خود همکاری نزدیک آمریکا با کشورهای منطقه جهت افزایش امنیت منطقه ای و ثبات و جلوگیری از تهدیدهای احتمالی را بررسی خواهد کرد.

همزمان، رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد ایالات متحده قبل از تصمیم گیری درباره اقدامات و گامهای بعدی درباره ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند.

راب مالی، نماینده ویژه دولت بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی در نشستی با حضور کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی که توسط لابی صهیونیستی جی-استریت برگزار شده بود، گفت: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به ایران برود. او هنوز گزارش خودش را در خصوص پایبندی یا عدم پایبندی ایران به ان.پی.تی منتشر نکرده است. باید منتظر آن بمانیم تا بعد ببینیم چه اقداماتی مناسب هستند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با ایران افزود: با سه کشور اروپایی (تروئیکای اروپا)  و کشورهای دیگر در جهان که نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، در تماس نزدیک هستیم و در این خصوص تصمیم خواهیم گرفت.

رابرت مالی ادعا کرد: صرفنظر از هر اقدامی که انجام دهیم نگرانی‌های ما  در خصوص ایران وجود دارند و مرتفع نخواهند شد. ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند و هنوز سوالاتی وجود دارند که ایران پاسخ نداده است.

این مقام دولت بایدن مدعی شد که کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد از جمله دیگر نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران است و تصریح کرد: نیاز به توضیحاتی در این زمینه داریم و منتظر ارزیابی آژانس بین الملللی اتمی هستیم.

رابرت مالی در عین حال گفت: بنابراین نباید درباره اقداماتی که انجام خواهیم داد یا نخواهیم داد، عجله کرد.

وی افزود که اجازه دهید ببینیم آژانس بین المللی انرژی اتمی چه گزارشی ارائه می کند و سپس ما "برای تصمیم‌گیری در خصوص گام‌های بعدی زمان کافی خواهیم داشت."

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز عصر پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره گزارش های ادعایی درباره غنی سازی حدود ۸۴ درصدی ایران گفت: در موقعیتی نیستم که این گزارش ها را تایید کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید