واکنش کنعانی به خبر بسته شدن سفارت انگلیس در ایران

کدخبر: ۵۵۹۵۸۷
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به مسیر دیپلماسی پایبند بوده و خواهد بود، گفت: انتظار است روند اجلاس شورای حکام آژانس در روند فنی خود پیش برود.
واکنش کنعانی به خبر بسته شدن سفارت انگلیس در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با ضمن تبریک میلاد حضرت ولیعصر (عج) در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات گروسی درباره حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای و واکنش نتانیاهو در این خصوص و قطعنامه ۵۳۳، افزود: بهتر بود این سوال را از مسؤولان سازمان انرژی اتمی بپرسید و آنها پاسخ دقیق و فنی ارائه می‌دادند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اینکه ایران در بحث حمایت از حقوق شناخته شده و قانونی ملت ایران از همه امکانات و ظرفیت‌های سیاسی، قانونی و حقوقی و همه فرصت‌هایی که در چارچوب قوانین بین‌المللی از جمله قوانین موجود در چارچوب آژانس استفاده کرده و خواهد کرد.

وی گفت: حفاظت از توانایی‌ها و ظرفیت‌های هسته‌ای ایران در سایه همین مراقبت‌ها و پیگیری‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در ارتباط با قطعنامه ۵۳۳ اتفاقاً ایران در چارچوب نشست‌ها و مکاتبات رسمی با آژانس بارها و بارها به این قطعنامه استناد کرده است. در کنفرانس‌های مربوط به ان. پی. تی این موضوع مورد استناد هیأت شرکت کننده ایران بوده است و حتی در کنفرانس‌های مربوط به بازنگری مقررات ان.پی.تی از جمله در آخرین نشست آن در بند ۱۰۰ پیش نویس سند نهایی اخیر اجلاس بازنگری مقررات ان.پی.تی ایران این را مطرح و در پیش نویس گنجانده شده ولی پیش نویس به دلایل دیگری مصوب نشد ولی ایران به این قطعنامه استناد کرد. قطعنامه ۴۴۴ هم هست که مفادی در این خصوص دارد ایران بارها به قطعنامه ۴۴۴ اشاره کرده است.

وی همچنین با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفت: با توجه به سفر گروسی به تهران و مذاکرات سطح بالای انجام شده با مقامات ایران و تفاهمات که با سازمان انرژی اتمی صورت گرفته انتظار این است که مسائل در روند فنی خود پیش رود و با توافقات انجام شده روند مذاکرات فنی ایران و آژانس خارج از سیاست‌زدگی تداوم داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به دیپلماسی ایران و تفاهم ایران و آژانس، افزود: ایران به دیپلماسی پایبند است و قالب دو و چندجانبه‌گرایی را بهترین چارچوب برای حل و فصل اختلافات می‌داند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم موضوعاتی که در مناسبات دو جانبه و چندجانبه مطرح است در قالب روند دیپلماسی پیش برود.

کنعانی افزود: ورود ایران به مذاکرات هسته‌ای اساساً بر اساس اعتقاد به دیپلماسی چندجانبه بوده است، اما توافق‌ها یک مسیر دو طرفه برای همه اعضایی که وارد آن شده‌اند، است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در ارتباط با تحولات اخیر ایران باید تأکید کرد که روند مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها است و ما آماده‌ایم به اجرای توافق برگردیم.

وی بیان کرد: سفر گروسی به تهران هم ادامه مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات بود.

کنعانی در مورد برگزاری نشست شورای حکام و تأثیر آن بر مذاکرات، افزود: نشست شورای حکام نشست دوره‌ای است و نشست امروز صرفاً مربوط به موضوعات هسته‌ای ایران نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در ارتباط با مسائل هسته ایران دبیرکل آژانس هر ۳ ماه گزارش خودش را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: دبیرکل آژانس گزارش ۶ ماهه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند. همچنین با توجه به سفر گروسی به تهران و مذاکرات انجام شده و تفاهمات صورت گرفته انتظار این است روند اجلاس بر روند فنی خودش پیش برود و مسائل خارج از سیاست‌زدگی انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در ارتباط با تحولات اخیر ایران تاکید کرده که به روند مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها پایبند است و آماده ایم به اجرای توافق برگردد. در همین چارچوب دیپلماسی فعال است.

کنعانی درباره انتقال ۹۲ محموله سلاح از اسرائیل به جمهوری آذربایجان، گفت: نمی‌توانم به اظهارات خبرگزاری صهیونیستی استناد کنم و موضعی بگیرم. موضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی واضح است و روابط ما در چارچوب روابط همسایگی اصول و مبانی روشنی دارد.

کنعانی در خصوص سفر صفری به باکو گفت: این سفر برای شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد با موضوع جهان پس از کرونا انجام شده است. این سفر فرصت خوبی است که دیدار و گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات عالی جمهوری آذربایجان در خصوص روابط دو کشور و وضعیت جاری مناسبات فیمابین انجام شود. علاوه بر مشارکت در نشست مزبور صفری سه دیدار مهم داشته است.

وی افزود: صفری در این سفر با وزیر خارجه، دستیار رئیس جمهور در امور سیاست خارجی و معاون وزیر خارجه دیدار داشته است. در این نشست‌ها تحولات مرتبط با سفارت آذربایجان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران بررسی دقیق حمله به سفارت را در دستورکار خود قرار داده است و اقدامات قضائی و اطلاعاتی صورت گرفته است. صفری گزارشی از اقدامات به مقامات آذربایجان ارائه کرد. در چارچوب موافقتنامه معاضدت قضائی با آذربایجان اعلام آمادگی کردیم در چارچوب این موافقتنامه آمادگی همکاری و کمک مشترک برای رفع سوءتفاهمات در ارتباط با حادثه تلخ سفارت آذربایجان را داریم.

وی افزود: ایران در چارچوب همین موافقتنامه از طرف آذربایجانی درخواست کرده اجازه اعزام هیأتی به آذربایجان را برای مشورت‌های دوجانبه بدهد و در صورت تمایل طرف مقابل اعلام آمادگی کرده پذیرای هیأتی از آذربایجان در تهران باشد. اخیراً گفت‌وگوی تلفنی دادستان‌های دو کشور صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در سفر صفری توافق شده چارچوب قضائی برای همکاری‌های دو کشور فراهم شود. به طرف آذربایجانی تأکید شد کوتاه‌ترین مسیر برای رفع سوءتفاهم و بازگرداندن مسیر روابط به روند طبیعی خودش و آغاز مجدد فعالیت‌های سفارت آذربایجان حرکت در مسیر قضائی است و این مسئله از دیدگاه‌های سیاسی و مسائل تبلیغاتی به دور باشد.

وی افزود: توافق شد طرفین در این خصوص گفت‌وگوهای خود را ادامه دهند. طرف ایرانی و آذربایجانی اذعان کردند که روابط دو کشور دشمنانی دارد و برخی طرف‌ها از وجود تنش و تشنج در مناسبات دوجانبه نفع می‌برند. توافق شد گفت‌وگوهای فنی ادامه یابد و عندالزوم هیأت‌ها تبادل شود. امیدواریم شاهد حل و فصل مسئله در مسیر گفت‌وگوهای دوجانبه باشد.

کنعانی تصریح کرد: ایران به مسؤولیت خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک واقف است و به صورت شفاف به طرف آذربایجانی اطلاع رسانی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره دادگاه قانون اساسی بلژیک که معاهده تبادل زندانی با ایران را قانونی اعلام کرده و وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک اظهار داشت: در ارتباط با بلژیک موافقتنامه انتقال محکومان این موافقتنامه از مدت‌ها قبل در جریان بوده و انجام شده بود و روند طبیعی حقوقی خودش را طی کرده بود و آماده مبادله رسمی بین دو کشور بود.

وی افزود: متأسفانه با تحولات در داخل بلژیک و رویکرد سیاسی شاهد تعلیق اجرای این موافقتنامه بودیم. موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک یک موافقتنامه عمومی و حقوقی و کاملاً غیرسیاسی است و بین ایران و خیلی کشورها پیش از این امضا شده است. این موافقتنامه اختصاص به فرد خاصی ندارد. با اتفاق خوب در بلژیکی و رأی دادگاه قانون اساسی بلژیک می‌توانیم بگوییم راه برای اجرای موافقتنامه باز شده است و ایران از این تحولات استقبال می‌کند. یک موافقتنامه عمومی است و به فرد خاصی مرتبط نیست ولی می‌تواند راجع به پرونده اسدی اثرگذار و کمک کننده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در ارتباط با دیپلمات بازداشت شده و زندانی شده در بلژیک بارها اعلام کردیم که اهتمام مراحل بازداشت بازجویی و تشکیل دادگاه و صدور حکم قضائی غیرقانونی و نقض فاحش مقررات کنوانسیون وین بوده است. اعتراض رسمی و در مذاکرات اعلام کردیم که باید بدون قید و شرط آزاد و اعاده حیثیت و جبران خسارت شود. علاوه بر بلژیک به اتریش و آلمان مواضع خود را اعلام کردیم با تحولی که رخ داده امیدواریم شاهد گشایشی در ارتباط با پرونده دیپلمات ایرانی در بلژیک باشیم.

کنعانی در مورد اظهارات گروسی در وین مبنی بر توافقات ایران و آژانس گفت: در این خصوص آقای کمالوندی و اسلامی توضیحات دقیق را دادند. در مورد افزایش بازرسی‌ها شما را به آقای اسلامی ارجاع می‌دهم که گفتند بازرسی‌ها از فردو در چارچوب ان پی تی و پادمان است.

وی افزود: ایران به عنوان یکی از اعضای آژانس و عضو ان پی تی به همکاری مستمر با آژانس پابند است و این سفر نشان داد که ایران در چارچوب فنی مناسبات خود را استمرار ببخشد و مشکلات فنی را مرتفع کند.

وی افزود: راجع به روند بازدیدها بر اساس معاهدات جامع پادمان این توافق انجام شده لذا امر جدیدی نیست.

کنعانی در مورد مصاحبه وزیرخارجه با سی ان ان راجع به پهپادها، گفت: از نظر ما مسئله‌ای وجود ندارد اما مسئله سازی با انگیزه‌های سیاسی وجود دارد. همکاری ایران و روسیه محدود به همکاری‌های نظامی نیست روابط ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله نظامی جزو مسائل عرفی و مناسبات میان کشورهاست.

وی افزود: کسی نمی‌تواند ایران را به خاطر ارتباط با روسیه مواخذه کند. آنچه در مورد پهپادها مطرح شد ادعای غرب است.

وی افزود: تمرکز بر موضوعات نظامی تقلیل دادن سطح همکاری‌های دو کشور است.

وی گفت: در خصوص پهپادها ادعای غربی‌هاست و آقای وزیر هم توضیح دادند تعداد پهپادهای ارسال شده برای قبل از جنگ اوکراین است و دولت روسیه هم اعلام کرده که از پهپادها در جنگ اوکراین استفاده نکرده است.

وی با بیان اینکه در این خصوص هم طرف‌های غربی هیچ مدرک مستدلی ارائه نکردند، گفت: نکته بعدی نشست فنی بین ایران و اوکراین که در مسقط برگزار شد، طرف اوکراینی نتوانسته مدرکی برای ادعای خودش ارائه کند. از سوی ما مسئله نیست بلکه مسئله سازی است.

وی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گرچه مذاکرات رسمی انجام نشده اما اساساً همانطور که اعلام شده تبادل پیام‌ها در کانال‌های ارتباطی انجام می‌شود. مقامات آمریکایی هم اعلام کرده‌اند که ما کانال‌هایی برای ارتباط با ایران داریم.

وی افزود: تماس‌ها با شخص آقای بورل برقرار است. سفر گروسی به تهران هم بخشی از روند بازگشت طرف‌های برجامی به توافق است.

وی در رابطه با نقش میانجیگری‌ها در ارتباط با روابط ایران و عربستان و مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: در موضوع ایران و آمریکا بحث صرفاً بازگشت به توافق و رفع تحریم‌ها موضوعیت دارد، نقش طرف اروپایی از سوی آقای بورل صورت می‌گیرد.

وی افزود: در طول مذاکرات گذشته از نقش ایشان استقبال کردیم. همچنین در خصوص دیگر کشورها هر طرفی که در این زمینه ظرفیتی داشت برای میانجیگری ما استقبال کردیم.

وی گفت: در ارتباط با عربستان دولت عراق این نقش را ایفا کرده و ما با حسن نیت به نقش عراق نگاه می‌کنیم.

وی با اشاره به مواضع رژیم صهیونیستی اظهار کرد: مواضع رژیم صهیونیستی امر جدیدی نیست و نقش این رژیم در خصوص ایران و منطقه نقش مخرب است. از رژیمی که بنیادش بر اساس بحران آفرینی بنا شده انتظار صلح دور از واقعیت است.

کنعانی درباره سفر وزیر خارجه به عراق گفت: در خصوص سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق در دیدارهای عالی که صورت گرفت، موضوعات سیاسی و دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: طبیعتاً ایران با ضرورت حل و فصل مشکلات از رویکردهای مثبت استقبال خواهد کرد.

کنعانی در مورد سفر گروسی به تهران، گفت: سفر گروسی در استمرار مناسبات میان ایران آژانس صورت گرفته است. هرچند مشکلات فنی و ابهامات وجود دارد اما این سفر برای رفع ابهامات انجام شد.

وی ادامه داد: سفر مقامات آژانس تحول جدیدی نیست. سفر انجام می‌شود و مذاکره انجام می‌شود برای حل و فصل مسائل. مذاکرات ما با آژانس فنی است و دو اصل اساسی دارد عضویت ایران در آژانس و ان.پی.تی و پادمان. البته قانون اقدام راهبردی مجلس هم هست.

کنعانی تصریح کرد: ما در چارچوب اینها با آژانس در حال گفت‌وگوی فنی هستیم. اگر مشکلات فنی با آژانس برطرف شود، چون یکی از بهانه‌هایی که طرف‌های مقابل در بازگشت به برجام مطرح می‌کنند ابهامات موجود در بحث آژانس است، اگر مذاکرات و سفر آتی هیأت فنی آژانس انجام شود و گام به گام به سمت جلو حرکت کند، یک بهانه از دست طرف‌های مقابل خارج خواهد شد.

وی در مورد اعتراضات گسترده علیه نتانیاهو گفت: آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است‌.

وی افزود: نشانه‌هایی از بحران متراکم در اراضی اشغالی وجود دارد. تنش‌های سیاسی مستمر و بحران اقتصادی و مطالبات اقتصادی ساکنان سرزمین‌های اشغالی مطرح است.

کنعانی در مورد روابط و حجم مبادلات با سوریه، گفت: من آمار دقیقی ندارم ارائه کنم که حجم مبادلات ما با سوریه چه مقدار است.

وی گفت: موضوع بازسازی کشور سوریه هم با توجه به ویرانی‌های این کشور نیازمند به حمایت مجامع بین‌المللی است. تاکنون توافقات خوبی میان ایران و سوریه صورت گرفته و برخی از شرکت‌های ایرانی نقش‌هایی را در بازسازی سوریه برعهده دارند.

وی همچنین افزود: ما با توجه به شرایط خاص سوریه معتقدیم که همه کشورها باید برای بازسازی خرابی‌های سوریه ناشی از جنگ، اقدام کنند. اخیراً این کشور با زلزله ویرانگر هم روبه‌رو شد و متأسفانه با تحریم‌های سنگین از سوی آمریکا مواجه است و کاملاً با توجه به شرایط، غیرانسانی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: انتظار این است تحریم‌های ظالمانه آمریکا بلافاصله برداشته شود تا کمک‌های انسان دوستانه به این کشور فراهم شود.

وی با اشاره به انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به ۲۰ کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان گفت: رابطه میان ترکمنستان و رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست و رابطه آنان به دهه نود میلادی بر می‌گردد. رابطه ایران با ترکمنستان خوب است و در ارتباط با رژیم صهیونیستی هم دولت ترکمنستان به حساسیت‌های ایران اشراف دارد و این دولت وعده داده که به حساسیت‌های ایران واقف است.

کنعانی درباره حضور سرکرده القاعده در ایران گفت: حامیان القاعده که سالیان طولانی در افغانستان مرتکب جرم و جنایت شدند فرافکنی می‌کنند و موضوعاتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. این اتهامات به ایران نمی‌چسبد.

وی گفت: در ارتباط با عراق پیرو مذاکرات فنی و سطح بالای امنیتی بین دو کشور منجر به تشکیل کمیته عالی امنیتی ایران و عراق شد و در همان چارچوب گفت‌وگوهای خوبی در بغداد و تهران بین دو طرف صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در ارتباط با مباحث مرزی در عراق لازم است تأکید کنیم برای ما حمایت از وحدت و یکپارچگی عراق یک اصل است.

وی تصریح کرد: احترام به تمامیت ارضی عراق و حاکمیت این کشور اصل جدی است و همواره مدنظر قرار دادیم.

وی با بیان اینکه رابطه با عراق دوستانه و برادرانه است، تصریح کرد: در مورد مسائل مرزی انتظار داریم از خاک عراق هیچ تهدیدی متوجه امنیت ملی و امنیت مرزی ایران نشود.

کنعانی اظهار کرد: تأکید مکرر ما این است که دولت مرکزی عراق مسؤول حفاظت از مرزهای عراق با ایران است و در ارتباط با مسئله گروه‌های تجزیه طلب و تروریست در اقلیم کردستان عراق تأکید اساسی ما این بود که تروریست‌ها و تجزیه طلبان باید خلع سلاح شده و مجرمان به ایران تحویل داده شوند.

وی افزود: در نشست‌های کمیته امنیتی ایران و بغداد بر این تاکید کردیم در سفر امیرعبداللهیان اجرای توافقات بر اساس این کمیته مورد تأکید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از امنیت خودش و حفاظت از مرزها و حمایت از شهروندانش با کسی تعارف نمی‌کند و با برهم زنندگان امنیت مسامحه نمی‌کند.کنعانی در مورد تکذیب ارسال پیام به ایران از سوی آمریکا تصریح کرد: مقامات آمریکایی همزمان تاکید کردند که ما کانال‌های خودمان را برای تبادل پیام‌ها با ایران داریم.

وی ادامه داد: بنابراین اگر طرف ما آقای بورل و اتحادیه اروپا بود تاکنون مشکلات ما حل و فصل شده بود. در این زمینه باید از مقامات آمریکا پرسید که دلیل تکذیب‌ها چیست. هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ادعای توافق موقت در خصوص برجام گفت: توافق موقت از نظر ایران مطرح نیست و بازگشت همه طرف‌ها به برجام مدنظر است. اینکه تا کجا پیش می‌رویم منافع ملی ایران حدود این کار را تعیین می‌کند.

وی تصریح کرد: ما تا زمانی که منافع خود را ببینیم در این مسیر قرار داریم. تأکید ما این است که تحریم‌ها رفع شود و روابط ما با آژانس در حالت طبیعی خودش باشد.

ناصر کنعانی درباره توافقات با آژانس اظهار داشت: گفتگوی با آژانس در استمرار تعاملات مثبت ایران با آژانس است.

وی با بیان اینکه ما آژانس را یک سازمان فنی می‌دانیم و معتقدیم که به دور از سیاست‌زدگی بر اساس تخصص فنی خودش انجام وظیفه کند، افزود: ما در چارچوب حقوق همواره با آژانس تعامل کردیم و این سفر هم در استمرار سفرهای گذشته بوده است. همانطور که اعلام شد دو طرف به یک الگویی برای ادامه گفتگوها برای رفع ابهامات آژانس رسیدند. آیا این منجر به تنش زدایی در روابط ایران و طرف‌های دیگر منجر خواهد شد، به طرف‌های دیگر مربوط است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما در ارتباط با همه کشورها از جمله اروپا حتماً به سیاست تنش زدایی اعتقاد داریم. در سفر آقای وزیر به ژنو هم در همین چارچوب گفتگوهای خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه ایران قائل به تنش‌زدایی است اما این یک مسیر دوجانبه است، عنوان کرد: ما امیدواریم که طرف‌های دیگر هم به سیاست همکاری با ایران روی آورند.

ناصر کنعانی با تاکید براینکه ایران کشور مهمی در معادلات منطقه‌ای است، خاطرنشان کرد: ما امیدواریم که طرف‌های اروپایی اسیر سیاست‌های تنش آفرین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال ایران نشوند.

وی با اشاره به مشکلات مرزی با افغانستان بیان کرد: در ارتباط با افغانستان ما متأسفانه شاهد دو رخداد تلخ مرزی بودیم. در این خصوص مقامات ذی ربط ورود کرده و موضوع جمع شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما رابطه مشترک میان دو طرف داریم و دستگاه دیپلماسی در اینگونه موارد هرجا که اقتضا کند اقدام خواهد کرد. ما در این زمینه به وظایف خودمان واقف هستیم.

کنعانی ادامه داد: با توجه به شرایط افغانستان مشکلاتی را در پیگیری‌ها ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: از نظر ما این اتفاقات مرزی پسندیده نیست و ایران در ارتباط با امنیت مرزهای خود اقدام جدی صورت می‌دهد.

کنعانی در مورد اقتدار دریایی ایران، گفت: از اقتدار دریایی ایران همین بس که اکنون ناوگان‌های نظامی ایران در آب‌های بین المللی و اقیانوس‌ها در حال دریانوردی هستند و حضور صلح آمیز ناوگان‌های دریایی ایران کاملاً مشاهده می‌شود.

وی افزود: عبور و پهلوگیری ناوگان ایران در بنادر دور دست نشانه اقتدار صلح آمیز ایران است.

کنعانی بیان کرد: اخیراً توافقی که با دولت ونزوئلا انجام شده برای عبور و مرور کشتی‌های ایران نشان از حضور با اقتدار ایران در آب‌های بین المللی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید