وزیر دفاع: کشورها در مواجهه با دستاوردهای نظامی ما شگفت‌زده می‌شوند/ با هزار شرکت دانش بنیان در ارتباط هستیم

کدخبر: ۵۵۹۵۸۸
وزیر دفاع گفت: امروز جوانان و دانشمندان ما به سطحی از اعتماد به نفس، اقتدار، دانش و فناوری رسیدند که به هیچ وجه هیچ دشمنی نمی‌تواند در مقابل آن‌ها توطئه کرده و در مسیر حرکت و پیشرفت سد و مانع ایجاد کند.
وزیر دفاع: کشورها در مواجهه با دستاوردهای نظامی ما شگفت‌زده می‌شوند/ با هزار شرکت دانش بنیان در ارتباط هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، نشست خبری امیر محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان صبح امروز ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

آشتیانی در ابتدای این نشست طی سخنانی گفت: در مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی ما به دور از هرگونه اقدام شعاری به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که نشان‌دهنده استقلال و افتخار ما بوده و این برای دشمن سخت بوده است. جمهوری اسلامی در این سال‌ها قله‌های زیادی را فتح کرده و این باعث شده که دشمنان دست به اقدامات خصمانه متعددی بزنند. امروز جوانان و دانشمندان ما به سطحی از اعتماد به نفس، اقتدار، دانش و فناوری رسیدند که به هیچ وجه هیچ دشمنی نمی‌تواند در مقابل آن‌ها توطئه کرده و در مسیر حرکت و پیشرفت سد و مانع ایجاد کند. ما در وزارت دفاع هر روز مواجه با تولیداتی هستیم که با آخرین فناوری‌های روز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با خیلی از کشورهایی که ملاقات داشتیم، در مواجهه با دستاوردهای نظامی ما شگفت‌زده می‌شوند و می‌گویند ما چنین تصوری نداشتیم و بعد از آن به جمهوری اسلامی اعتماد کرده و عزم و اراده جمهوری اسلامی را برای حمایت از خودشان را در مجموعه وزارت دفاع مشاهده می‌کنند.

وزیر دفاع تصریح کرد: همه این دستاورد ها به دو دلیل به دست آمده است؛ نخست راهبری و هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب و پشتکار نیروهای خلاق جمهوری اسلامی.

وی افزود: ما دو برنامه را تدوین کردیم و در غالب برنامه‌هایی که داشتیم حداقل دو برابر عملکرد و دستاورد داشتیم. مهمترین مأموریت ما تسلیح نیروهای مسلح است که طی ۹ ماهه سال گذشته این را محقق کردیم و چیزی حدود ۸۷ میلیارد تومان این امر انجام شد. در بحث صادرات نیز یک رشد نزدیک به دو نیم برابری داشتیم. ما بیش از ۸۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم که نسبت به سال گذشته ۱۵ هزار فرصت شغلی بیشتر بوده است.

آشتیانی عنوان کرد: در حوزه دانش بنیان ما با هزار شرکت دانش بنیان در ارتباط هستیم، حجم این ارتباط بیشتر شده است و ما سه بوستان تخصصی طراحی کردیم که در شهرهای مختلف ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: درخصوص بومی‌سازی این مساله را با سه هدف دنبال می‌کنیم، اول رفع نیازمندی، دوم مقابله با خرابکاری‌های دشمن و سوم صرفه‌جویی در هزینه و ارز که می‌شود داشته باشیم. بالغ بر ۳۸ هزار قطعه را بومی‌سازی کردیم که با تحقق آن صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی داشتیم که طی پنج سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه ما با دو منظور در رزمایش‌های نیروهای مسلح شرکت می‌کنیم، گفت: نخست آموزش تسلیحاتی که ساخته و تحویل داده‌ایم و دوم ارزیابی عملکرد سلاحی که ساخته و تحویل داده شده است.

وی افزود: در حوزه رزم موشکی ما به هفت قابلیت توجه داریم که قابلیت‌های کلیدی است و دنبال می‌کنم، اثربخشی و قدرت تخریب، تاکتیک پذیری، مقاوم سازی در برابر حملات سایبری، رادار گریزی و توان افزایی. در این زمینه ما طراحی و ساخت موشک‌های نقطه زن را با برد ۲ هزار کیلومتر داریم که می‌توانیم علیه اهداف هوایی، زمینی و دریایی از آن استفاده کنیم. درخصوص موشک های کروز ما انواع و اقسام این موشک‌ها را با بردهای مختلف تولید کردیم که این موشک‌ها توان رزم نیروهای مسلح ما را افزایش داده است.

وزیر دفاع درخصوص درخواست ایران برای خرید اس۴۰۰ عنوان کرد: روسیه از کشورهایی است که به جهت همسایگی ما همواره روابط نزدیک داشته‌ایم، لذا ما در سامانه‌های پدافندی می‌توان گفت به خودکفایی رسیده‌ایم که می‌تواند نیاز ما را تامین کند، اگر نیاز باشد ممکن است به سمت خرید برویم اما در حال حاضر چنین نیازی احساس نمی‌شود.

آشتیانی درخصوص آمار دقیق از تعداد کشورهایی که به آن‌ها پهپاد فروخته شده یا خواهد شد، گفت: شرایطی که در بعضی مناطق دنیا وجود دارد کشورها را به سمت تقویت توان دفاعی خود سوق می‌دهد و باتوجه به پهپادهای جمهوری اسلامی که روی آن‌ها کار شده شاید بتوان گفت در بعضی موارد مشابه آن وجود ندارد و دنیا قدرت پهپادی ما را پذیرفته است. در چنین شرایطی ممکن است این پهپادها را به کشورهایی که می‌توانیم در ارتباط باشیم عرضه کنیم البته ممکن است ما را در عمل با برخی محدودیت‌هایی مواجه کند. هر کشوری که در حوزه دفاعی با ما ارتباط دارد و به کشور ما می‌آید حتماً یکی از درخواست‌هایشان مرتبط با حوزه پهپادی است.

وی در رابطه طرح احتمال استفاده از خاک آذربایجان برای اقدام علیه ایران از سوی رژیم صهیونسیتی، عنوان کرد: ما با همسایگان ارتباط نزدیک و صمیمانه داریم و به دنبال توسعه روابط هستیم، منطقه قفقاز برای ما مهم است.  معتقدیم که همه کشورهایی که در این منطقه نقش دارند می‌توانند مشکل خود را با مذاکره‌ حل کنند و بعید می‌دانم که دیگران از جمله رژیم منفور صهیونسیتی که اصلا جایگاهی ندارد بتواند در میان همسایگان ما نفوذ کنند.

وزیر دفاع درخصوص همکاری دفاعی میان ایران و چین و خرید ۱۵ هزار پهپاد از ایران توسط طرف چینی، ابراز داشت: چین یکی از کشورهای مورد توجه جمهوری اسلامی است و ارتباط ما یک ارتباط راهبردی است که در سند ۲۵ ساله هم تدوین شده است. در سفر اخیری که وزیر دفاع چین داشتند صحبت‌های مفصلی داشتیم و‌ تیم‌هایی داریم که دارند توافقات را پیگیری می‌کنند. ما فکر می‌کنیم همین اقداماتی که الان داریم انجام می‌دهیم از جمله رزمایش‌ها، سطح روابط ما را به میزان قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

وی همچنین در رابطه با همکاری‌ها علیه یکجانبه‌گرایی، تصریح کرد: گذشته نشان می‌دهد که هم ما و هم کشورهایی که مستقل هستند توانسته‌اند از این یکجانبه گرایی در صحنه‌های مختلف جهانی ممانعت کرده و جلوگیری کنند. آمریکایی‌ها تلاش‌شان این است که در حوزه‌های مختلف تسلط پیدا کرده و به کشورها فشار وارد کنند. مانند فشاری که به روسیه آوردند، گاهی به چین می‌آورند و گاهی هم به کشورهای دیگر روند عملکرد آن‌ها نشان می‌دهد که جبهه غرب در ابعاد مختلف رو افول است اما لازمه این امر آن است که کشورهایی که در جبهه مقابل حضور دارند، بتوانند منسجم و متحد حرکت کنند که البته تجارب اخیر نشان می‌دهد که این اتحاد وجود دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص آخرین وضعیت ساخت هواپیمای سیمرغ، گفت: در مود هواپیمای سیمرغ دارند بحث‌ها را با سرعت دنبال می‌کنند که ان‌شاءالله بتوانند هرچه سریع‌تر آن را به خط پرواز بیاورند، روندی که سیمرغ طی می‌کند روندی است که در تمام دنیا به همین شیوه اجرایی و طی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید