تنش ایران و غرب به نفع روسیه است

2 مانع بر سر راه برجام از نگاه فرجی راد /راهی جز مذاکره وجود ندارد

کدخبر: ۵۶۰۳۰۷
فرجی راد، کارشناس مسائل سیاست خارجی، با اشاره به سفر گروسی به ایران گفت: زمینه برای برگزاری مذاکرات فراهم می شود به شرطی که نمایندگان آژانس سریع تر به ایران آمده و امکاناتی که برای بازرسی نیاز دارند، را فراهم کنند.
2 مانع بر سر راه برجام از نگاه فرجی راد /راهی جز مذاکره وجود ندارد

به گزارش اقتصادنیوز، عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان درباره نتایج سفر گروسی به ایران بر نشست شورای حکام  و عدم صدور قطعنامه علیه ایران، به اقتصادنیوز، گفت: در مجموع می توان گفت این سفر مثبت بود چرا که آقای گروسی زمانی که به اروپا برگشت تلاش کرد از به هم زدن اوضاع اجنتاب کند. گزارشی هم که او به شورای حکام ارائه کرد، گزارشی که به قطعنامه و بیانیه علیه ایران ختم شود، نبود. 

توافق ایران و آژانس، می تواند به احیای توافق هسته ای کمک کند

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه، با بیان اینکه بخشی از وظیفه گروسی این بود که ارتباط آژانس را با بخش های مختلف هسته ای ایران، دوباره برقرار کند، گفت: اگر ایران و آژانس در عمل هم بتوانند توافق را اجرا کنند، به تفاهم می رسند. همچنین این توافق و تهیه نقشه راه برای آینده بین ایران و آژانس می تواند به احیای توافق هسته ای کمک کند.

وی افزود: یکی از مسائلی که مانع توافق هسته ای بود همین مسائل ایران و آژانس بر سر پادمان و غنی سازی ها بود. اگر درباره این مسائل به توافق برسند، می توان با کمک  سیاسی اروپا و آمریکا، مسائل پادمان حل و فصل شود و راه برای ادامه مذاکرات هسته ای هموار می شود. 

2 مانع مهم بر سر راه برجام

این کارشناس مسائل بین الملل، درباره پلن B برجام گفت: آمریکا و اروپا به دنبال توافق هسته ای هستند اما، یکی از موانع توافق هسته‌ای، همکاری نظامی ایران و روسیه است که غربی ها روی آن حساس هستند و همیشه هم گفتند تا این مسئله حل نشود، مذاکرات برگزار نمی شود. در چند هفته اخیر هم اوضاع کمی متفاوت شده و موضوع غنی سازی 84 درصدی که ادعا کردند، غربی ها را نگران کرده است. 

فرجی راد

زمینه برای برگزاری مذاکرات فراهم می شود اگر...

وی افزود: این مسئله در گفتگوهای شورای حکام هم مطرح شد لذا، اروپا و آمریکا شروطی که درباره مسئله روسیه گذاشته بودند را تعدیل می کنند و روی مذاکرات سریع هسته ای سرمایه گذاری می کنند. بنابراین زمینه برای برگزاری مذاکرات فراهم می شود به شرطی که نمایندگان آژانس سریع تر به ایران آمده و امکاناتی که برای بازرسی نیاز دارند، را فراهم کنند. 

وی با اشاره به گزارش جامع اطلاعاتی آمریکا درباره بمب اتم ایران، خاطر نشان کرد: سازمان جامع اطلاعاتی آمریکا گزارشی را مطرح کرد که ایران به دنبال بمب اتم نیست. طبیعتا غربی ها هم به دنبال هموار کردن راه مذاکرات هستند و راهی به غیر از مذاکرات وجود ندارد. اگر غرب بخواهد وارد تنش با ایران شود، شرایط به نفع روسیه بوده و آمریکایی ها نیز به دنبال این نیستند. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید