از هر اقدامی در راستای صلح در منطقه استقبال می کنیم

استقبال شورای همکاری خلیج فارس از توافق ایران و عربستان

کدخبر: ۵۶۰۳۸۷
شورای همکاری خلیج فارس از توافق بین ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کرد.
استقبال شورای همکاری خلیج فارس از توافق ایران و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، ضمن استقبال از بیانیه سه جانبه عربستان، ایران و چین، حمایت شورای همکاری را از آنچه در بیانیه مشترک ذکر شده اعلام کرد و از هر اقدام در راستای تقویت امنیت، صلح در منطقه و حمایت از ثبات و رفاه مردم، استقبال کرد.

جاسم البدیوی، همچنین بر همیت نقش محوری عربستان سعودی و دیپلماسی فعال آن در عرصه های منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های عمان و عراق برای میزبانی دورهای قبلی گفت‌وگوها و تلاش‌های چین برای میزبانی این دور مذاکرات که منجر به از سرگیری روابط دیپلماتیک عربستان و ایران شد، ابراز امیدواری کرد : این گام به تقویت صلح و امنیت جهانی کمک کند.

وی همچنین اعلام کرد: موضع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در جهت حمایت از رویکرد گفت وگو و حل و فصل سیاسی اختلافات بر اساس رهنمودهای سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با پایبندی به منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین الملل، و رعایت اصول حسن همجواری و احترام به حق حاکمیت ملی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی و حل و فصل اختلافات از طریق راه های دیپلماتیک، استوار است.  

قطر

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در گفت وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه عربستان، از صدور بیانیه مشترک سه جانبه پادشاهی عربستان، جمهوری اسلامی ایران و چین مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی، استقبال کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی قطر، شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی همچنین گفت: دولت قطر امیدوار است این توافق گامی در جهت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و تامین چشم انداز مثبت برای دو کشور و متضمن دستاوردهای خوبی برای دو ملت ایران و عربستان باشد.

امارات

انور قرقاش مشاوردیپلماتیک دولت امارات نیز در توییتر نوشت: امارات به اهمیت ارتباط و گفتگوی مثبت بین کشورهای منطقه در راستای تحکیم مفاهیم حسن همجواری، و رسیدن به یک نقطه مشترک جهت ساختن آینده باثبات تر برای همه کشورهای منطقه، آگاهی و اطمینان کامل دارد.

وی همچنین نوشت: ما از توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور استقبال می کنیم و از نقش چین در این زمینه قدردانی می کنیم.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به گزارش ایرنا، به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

کلید احیای روابط دوجانبه تهران - ریاض پس از ۷ سال وقفه، در جریان سفر مهم آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به چین و در کنار توافقات میان دو کشور زده شد و موضوع ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان به‌عنوان یکی از پیشنهادات طرف چینی به ایران ارائه شد.

این در حالی‌ است که پیش از این عربستان سعودی درخواست احیای روابط دیپلماتیک با میانجیگری چین را مطرح کرده و این درخواست با استقبال و پذیرش ایران مواجه شده بود.

پس از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین مذاکرات فشرده با نمایندگی دبیر شورای امنیت ملی از طرف ایران آغاز شد و امروز توافق نهایی با صدور بیانیه‌ای سه‌جانبه اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید