وعده‌های نظامی رئیس جمهور چین/ «دیوار بزرگ فولادی» می‌سازیم

کدخبر: ۵۶۱۲۴۵
در حالی که روابط چین با غرب به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده است، شی جین پینگ متعهد شد که امنیت چین را تقویت کند و ارتش را به یک «دیوار بزرگ فولادی» برای دفاع از منافع این کشور تبدیل کند.
وعده‌های نظامی رئیس جمهور چین/ «دیوار بزرگ فولادی» می‌سازیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در حالی که روابط چین با غرب به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده است، شی جین پینگ متعهد شد که امنیت چین را تقویت کند و ارتش را به یک «دیوار بزرگ فولادی» برای دفاع از منافع این کشور تبدیل کند.

بنابر گزارش فایننشال‌تایمز، سخنرانی رئیس جمهور چین در روز دوشنبه در جمع نزدیک به 3000 نماینده کنگره ملی خلق در پایان نشست سالانه پارلمان این کشور انجام شد که طی آن شی سومین دوره بی‌سابقه ریاست جمهوری خود را به دست آورد و همچنین یکی از متحدان نزدیک خود را به عنوان شماره دو خود منصوب کرد.

شی پس از تشکر از نمایندگان برای انتخاب مجددش به اتفاق آرا در هفته گذشته، گفت که «ارتش به دیواری فولادی تبدیل خواهد شد که به طور موثر از حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه‌ای ما محافظت می‌کند.»

او همچنین متعهد شد که «توسعه و امنیت» بهتر با هم پیوند دهد و اظهار داشت: «امنیّت اساس توسعه و ثبات پیش‌نیاز رفاه است.»

تمرکز شی روی امنیت در حالی است که روابط با ایالات متحده به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده است. وزیر خارجه جدید چین در جریان کنگره هشدار داد که تلاش‌های واشنگتن برای مهار منافع پکن می‌تواند ابرقدرت‌های رقیب را به سمت «تعارض و تقابل» سوق دهد.

تنش‌ها بر سر ادعای حق حاکمیت پکن بر تایوان- جزیره‌ای که حزب کمونیست چین هرگز بر آن حکومت نکرده است، اما تهدید کرده است که با زور آن را تحت سلطه خود درآورد- نیز افزایش یافته است. شی روز دوشنبه گفت که برای حل «مسئله تایوان» تلاش خواهد کرد، اما در عین حال گفت که «قاطعانه با دخالت خارجی و فعالیت‌های جدایی‌طلبانه استقلال تایوان مخالف است.»

لی کیانگ، نخست وزیر تازه منصوب شده و مرد شماره دو پکن، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود لحن آشتی جویانه‌تری داشت و گفت که چین و ایالات متحده از نظر اقتصادی در هم تنیده هستند و هر دو طرف از این موضوع سود می‌برند.

_128955692_mediaitem128955691

لی روز دوشنبه گفت: «برخی ایده جدایی از چین را در بوق و کرنا کرده اند. اما برای من جای سوال است که چند نفر واقعاً از این تبلیغات سود می‌برند. محاصره و سرکوب به نفع هیچ کس نیست.»

لی همچنین تلاش کرد که به جامعه تجاری چین که سال گذشته به شدت تحت تاثیر قرنطینه‌های کووید-19 قرار گرفتند، اطمینان دهد و همچنین نگرانی‌ها در مورد بازگشت دولت شی به یک اقتصاد دولتی را برطرف کند.او گفت: «دولت‌ها در همه سطوح باید با کارآفرینان نزدیک باشند، یک محیط تجاری دوستانه ایجاد کنند و به صاحبان مشاغل خصوصی اهمیت دهند.»

نخست وزیر همچنین اعتراف کرد در حالی که تجارت هنوز در حال پیدا کردن جایگاه خود است، حتی رسیدن به هدف رشد اقتصادی 5 درصدی کشور برای سال جاری "کار آسانی نیست" و "نیاز به تلاش مضاعف" دارد.لی گفت: «تاکید بر تضمین رشد پایدار، قیمت‌های پایدار و مشاغل پایدار خواهد بود.»

نشست‌های تقریباً یک هفته‌ای در پکن پس از انجام اصلاحات گسترده در سیستم نظارتی مالی چین، روز دوشنبه پایان یافت.

اما درحالی که شی جین‌پینگ با اصطکاک فزاینده ژئوپلیتیک و بحران ملکی حل نشده در داخل مواجهه است، برخی از پیش‌بینی‌ها را نادیده گرفت و مقامات ارشد مالی خود را تغییر نداد. او رئیس بانک مرکزی، یی گانگ، را ابقا کرد و وزیران دارایی و بازرگانی را بدون تغییر حفظ کرد.

او همچنین وزارت علم و فناوری را به پیشبرد پیشرفت‌های تحقیقاتی و رقابت با غرب در راستای «اتکاء به خود و افزایش قدرت در علم و فناوری» تشویق کرد.

شی به نمایندگان گفت: «با تأسیس حزب کمونیست چین ... و پس از یک قرن تقلا کردن، ذلت ملی ما پاک شد و مردم چین مالک سرنوشت خود شدند. احیای بزرگ ملت چین در مسیری برگشت ناپذیر است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید