این پهپاد کره‌شمالی «سونامی رادیواکتیو» ایجاد می‌کند+ عکس

کدخبر: ۵۶۳۱۰۱
کره شمالی یک پهپاد زیر آبی را آزمایش کرده‌است که می‌تواند «سونامی رادیواکتیو» ایجاد کند.
این پهپاد کره‌شمالی «سونامی رادیواکتیو» ایجاد می‌کند+ عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، کره شمالی می‌گوید که یک پهپاد زیرآبی را آزمایش کرده که توانایی انجام «سونامی رادیواکتیو» را دارد. خبرگزاری دولتی کره شمالی گفته است که این «سلاح مخفی» روز سه‌شنبه در آب‌های استان هامگیونگ جنوبی مورد آزمایش قرار گفته است.

این پهپاد زیرآبی بیش از ۵۹ ساعت در عمق ۸۰ تا ۱۵۰ متری حرکت کرده و در نهایت سواحل شرقی کره شمالی منفجر شده است. تحلیلگران و کارشناسان در خصوص قبول این ادعای کره شمالی و توانایی‌های این سلاح جدید تردید داشته و خواستار احتیاط در پذیرش آن شده‌اند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گفته است که این سلاح 'هائیل'(Haeil) نام دارد که سونامی به زبان کره‌ای می‌شود. به گفته خبرگزاری مرکزی کره این سلاح «برای حمله به کشتی‌ها و بنادر دشمن با ایجاد یک موج رادیواکتیو در مقیاس فوق‌العاده طراحی شده است».

کره شمالی می‌گوید این پهپاد تهاجمی اتمی زیر آب می‌تواند در هر ساحل و بندری مستقر شود یا توسط یک کشتی برای عملیات یدک کش شود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر این رزمایش نظارت داشته و گفته که این تمرین باید به عنوان هشداری برای ایالات متحده و کره جنوبی باشد تا متوجه شوند که توانایی بازدارندگی نامحدود کره شمالی در جنگ هسته‌ای با سرعت بیشتری تقویت می‌شود.

این پهپاد کره‌شمالی «سونامی رادیواکتیو» ایجاد می‌کند!/ عکس

تنش‌ها در شبه جزیره کره با برگزاری بزرگترین رزمایش نظامی میدانی مشترک آمریکا و کره جنوبی در پنج سال اخیر بالا گرفته است. رزمایش مشترک این دو کشور روز چهارشنبه به پایان رسید.

به نظر می‌رسد جدیدترین سلاح کره شمالی شبیه اژدرهای پوزیدون روسی است که گفته می شود قادر به تولید امواج رادیواکتیو و سونامی‌های هسته‌ای بوده که می‌تواند شهرهای ساحلی ایالات متحده را نابود کند. لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه اوها در سئول با شک و تردید در خصوص ادعای کره شمالی صحبت می‌کند و می‌گوید که آخرین ادعای پیونگ یانگ باید بررسی شود.

او می‌گوید: «به وضوح مشخص است که رژیم کیم ابزارهای مختلفی برای حمله هسته‌ای در اختیار دارد که هرگونه حمله پیشگیرانه به‌طور فاجعه‌باری با شکست مواجه می‌شود». آنکیت پاندا، متخصص تسلیحات هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی هم می‌گوید: «من تمایل دارم کره شمالی را جدی بگیرم، اما نمی‌توانم این احتمال را رد کنم که این یک عملیات روانی است.»

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی روز جمعه گفت که «مطمئن خواهد شد که کره شمالی بهای تحریکات بی پروا خود را بپردازد». کره شمالی همچنین گفته است که روز چهارشنبه موشک‌های کروز استراتژیک خود را «همراه با یک کلاهک آزمایشی شبیه‌سازی شده به کلاهک هسته‌ای» را آزمایش کرده است.

پنجشنبه گذشته هم، پیونگ یانگ چند ساعت قبل از دیدار رهبران کره جنوبی و ژاپن برای مذاکراتی مهم، یک موشک بالستیک قاره پیما را آزمایش کرد. در سال ۲۰۲۲ کره شمالی بیش از ۹۰ موشک را پرتاب کرده است که بیشترین تعداد موشکی است که تا به امروز در یک سال از سوی این کشور شلیک شدشده و همه این‌ها علیرغم تحریم‌های سازمان ملل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه علیه آن است.

این کشور در زمان کیم جونگ اون، توسعه برنامه تسلیحاتی‌اش را افزایش داده و چهار آزمایش از شش آزمایش هسته‌ای در زمان وی صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید