اعتراضات اسرائیلی ها به لندن کشیده شد

سفر جنجالی نتانیاهو به لندن/ شعار مرگ بر اسرائیل معترضان مقابل دفتر ریشی سوناک

کدخبر: ۵۶۳۱۳۲
صدها تن از معترضان به سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به لندن، در برابر ساختمان نخست وزیری تجمع کرده و با سردادن شعار مرگ بر اسرائیل انزجار خود از حمایت های دولت انگلیس از این رژیم جنایتکار به‌نمایش گذاشتند.
سفر جنجالی نتانیاهو به لندن/ شعار مرگ بر اسرائیل معترضان مقابل دفتر ریشی سوناک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی با سردادن شعارهایی خاطرنشان ساختند که مردم انگلیس برخلاف دولت‌شان، حامی و طرفدار مردم فلسطین هستند. آن‌ها ضمن اعلام برائت از سیاست‌های لندن در قبال رژیم صهیونیستی، خواستار پایان دادن به کشتار مردم فلسطین و آزادی سرزمین‌های اشغالی شدند.

برخی از شرکت‌کنندگان که تصاویری از کودکان فلسطینی کشته شده در جریان حملات رژیم صهیونیستی حمل می‌کردند با جنایتکار خواندن نتانیاهو، بازداشت و محاکمه وی را خواستار شدند. آن‌ها علاوه بر رژیم اسرائیل و نتانیاهو، علیه دولت انگلیس نیز به دلیل استقبال از کسی که آن را جنایتکار جنگی خواندن، شعار دادند.

«تامس واتس» یکی از شرکت در این حرکت اعتراضی به ایرنا گفت که پذیرش نتانیاهو در لندن، یکی از بدترین اتفاقی است که در سیاست خارجی انگلیس رخ داده است. او نتانیاهو را مسئول قتل هزاران کودک فلسطینی بی‌گناه خواند و این پرسش را مطرح کرد که انگلیس با چنین «هیولایی» چه‌کار دارد.

این فعال مدنی، جنایات نتانیاهو را «به مراتب ازآنچه در آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید رخ داد فاجعه آمیزتر» خواند و از نخست وزیر انگلیس خواست تا به ندای مردم کشورش گوش کند و از حمایت نتانیاهو دست بردارد.

این درحالیست که انگلیس در بحبوحه اعتراض‌ها و انتقادهای بین‌المللی به سخنان نژادپرستانه و جنایات وحشیانه کابینه نتانیاهو، بدنبال گسترش روابط دوجانبه با تل‌آویو است.

«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس سه‌شنبه گذشته میزبان الی کوهن همتای صهیونیستی خود در لندن بود و دو طرف سند نقشه راه توسعه همه‌جانبه روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی را امضاء کردند.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس «نقشه راه ۲۰۳۰ تعهدات مفصلی را برای تعمیق همکاری در زمینه توسعه روابط اسرائیل و بریتانیا، از جمله در زمینه تجارت، فعالیت‌های سایبری، علم و فناوری، تحقیق و توسعه، امنیت، سلامت و آب و هوا شامل می شود.»

این اقدام با واکنش گروه‌های مدافع حقوق بشری مواجه شده و آن را اقدامی بحث‌برانگیز خوانده‌اند.

نشریه گاردین روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: زمان انعقاد این توافق بحث برانگیز است زیرا به عنوان نشانه‌ای برای تائید دولت راست افراطی (رژیم) اسرائیل تلقی می‌شود که شهرک سازی در کرانه باختری را در دستور کار خود قرار داده و در داخل هم با اعتراضات گسترده‌ای مواجه است.

«کریس دویل» مدیر شورای تفاهم عرب و بریتانیا هم، زمان توافق لندن - تل‌آویو را با توجه به ادامه روند گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری عمیقاً ناامیدکننده توصیف کرد. وی تصریح کرد: همکاری با دولت (رژیمی) که وزیر دارایی آن وجود فلسطینی‌ها را انکار می‌کند، توهین آمیز است.

اما سفر نتانیاهو به لندن درحالی انجام می‌شود که او در داخل با موجی از اعتراضات علیه طرح جنجالی موسوم به "اصلاح نظام قضایی" مواجه است. گاردین گزارش داد که ناآرامی‌های داخلی سبب شد تا برنامه سفر نتانیاهو به لندن، چند ساعتی به تعویق بیفتد. البته وی قرار بود هفته پیش، پس از سفر به آلمان، راهی لندن شود اما به نوشته گاردین، اعتراضات داخلی درکنار افزایش سطح جنایات صهیونیست‌ها در کرانه باختری، سیاست خارجی نتانیاهو را تحت الشعاع قرار داده است.

پیشتر سیاستمداران انگلیسی از ریشی سوناک خواستند که برای نتانیاهو فرش قرمز پهن نکند. آلیسیا کرنز، رئیس کمیته پارلمانی سیاست خارجی، نسبت به انتفاضه سوم هشدار داد و تصریح کرد که سفر نتانیاهو به بریتانیا اقدام عاقلانه ای نیست. حزب لیبرال دموکرات هم در نامه‌ای به نخست وزیر انگلیس نوشت که دعوت از نتانیاهو پیام خطرناکی را درباره حمایت لندن از اقدامات وی ارسال می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید