راز برکناری علی دایی از تیم ملی افشا شد

کدخبر: ۵۶۳۷۰۲
تیم ملی ایران روز ۸ فروردین ۱۳۸۸ با سرمربیگری علی دایی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به مصاف عربستان رفت.
راز برکناری علی دایی از تیم ملی افشا شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین،  ۱۴ سال پیش در چنین روزی یکی از تلخ‌ترین شکست‌های تاریخ تیم ملی ایران مقابل عربستان رقم خورد. دیداری که گرچه بیش از یک دهه از آن می‌گذرد اما خاطره تلخش هنوز زیر زبان فوتبالی‌هاست و بحث درباره این دیدار همچنان ادامه دارد.

علت پلمب برخی مدارس غیردولتی اعلام شد

تیم ملی ایران روز ۸ فروردین ۱۳۸۸ با سرمربیگری علی دایی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به مصاف عربستان رفت. این دیدار در ورزشگاه آزادی و با حضور ۱۰۰ هزار تماشاگری برگزار شد که امیدوار بودند با پیروزی مقابل سعودی‌ها راه صعود تیم ملی به جام جهانی هموار شود. ایران تا دقیقه ۷۸ و با گلزنی مسعود شجاعی با یک گل از حریفش پیش بود اما گل‌های نایف حزازی و اوسامه حربی ورق را به سود عربستان برگرداند و تا شاگردان علی دایی زمین را با یک نتیجه ناامیدکننده ترک کنند. باخت ایران در این بازی و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد باعث شد روز ۸ فروردین همیشه در خاطر فوتبالی‌ها بماند و صحبت‌های زیادی درباره این دیدار و حواشی پس از مسابقه مطرح شده است.

حرکت رونالدینیویی فدراسیون فوتبال علیه قطبی!

پس از ناکامی تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۰۷ فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت تا علی دایی را به عنوان جانشین امیر قلعه‌نویی معرفی کند. دایی در شرایطی سرمربی تیم ملی شد که خودش کمی قبل از انتخابش گفته هر کسی که لابی قوی‌تری داشته باشد سرمربی تیم ملی می‌شود. در آن زمان صحبت از توافق فدراسیون فوتبال با افشین قطبی مطرح بود و سرمربی وقت پرسپولیس حتی از هواداران این تیم خداحافظی هم کرده بود. با این حال فدراسیون در اقدامی ناگهانی دایی را انتخاب کرد که آن زمان هدایت سایپا را بر عهده داشت و با این تیم قهرمان لیگ شده بود.

راز برکناری دایی از تیم ملی/راه ندادن احمدی‌نژاد به رختکن باعث اخراج شهریار شد؟

علی دایی: احمدی‌نژاد که آمد گفتم باختیم

ایران با هدایت علی دایی عملکرد پرنوسانی در انتخابی جام جهانی داشت و پیش از بازی با عربستان از ۴ مسابقه تنها یک برد و ۶ امتیاز به دست آورده بود. عملکردی که دیدار با سعودی‌ها را بسیار حساس کرده بود. یکی از نکات مهم این مسابقه حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت در ورزشگاه آزادی بود که حواشی زیادی را در پی داشت. علی دایی در سال‌های اخیر بارها مدعی شده که افرادی خارج از فدراسیون فوتبال در برکناری‌اش از هدایت تیم ملی نقش داشتند و معتقد است راه ندادن احمدی‌نژاد به رختکن تیم ملی یکی از دلایل مهم برکناری او بوده است. سرمربی سابق تیم ملی درباره ماحرای حضور احمدی‌نژاد در رختکن و برکناری‌اش گفته: «بین دو نیمه متعلق به مربی است و آقایان می‌خواستند به رختکن بیایند که من اجازه ندادم. می‌توانید از بهزاد غلامپور بپرسید که با یک بر صفر جلو بودیم ولی ایشان که به ورزشگاه آمد گفتم باختیم. حس من خیلی وقت‌ها درست در می‌آید. یک بار هم در سالن کشتی بودم که همان موقع ایشان آمد فردین معصومی جلو بود ولی بعد چندتا فن خورد و باخت. همان شب من اخراج شدم و بچه‌ها از نهاد ریاست جمهوری گفتند نامه محرمانه‌ای رفته و من اخراج شدم.»

راز برکناری دایی از تیم ملی/راه ندادن احمدی‌نژاد به رختکن باعث اخراج شهریار شد؟

برکناری دایی تصمیم نهاد ریاست جمهوری بود؟!

محمد آخوندی، سخنگوی سابق سازمان تربیت بدنی هم چندی پیش در این خصوص صحبت کرد درباره برکناری علی دایی گفت: «این تصمیم در نهاد ریاست جمهوری گرفته و اعلام شد. با من تماس گرفتند که خبر را اعلام کنم اما گفتم مسئولیتش با افراد دیگر و فدراسیون فوتبال است.»

او درباره نقش احمدی‌نژاد در این تصمیم می‌گوید: «چیزی که من به صورت غیر رسمی می دانم بله ایشان این تصمیم را گرفت ولی به صورت رسمی نهاد ریاست جمهوری تصمیم گیری کرد! به علت فشار افکار عمومی، اطرافیان مجموعه را به این نتیجه رساندند که علی دایی نباشد.»

با این حال آخوندی مدعی شد درباره راه ندادن احمدی‌نژاد به رختکن تیم ملی و تاثیر این اتفاق در برکناری علیی دایی اطلاعی ندارد.

ادعای کفاشیان: احمدی نژاد هرگز نمی‌خواست به رختکن تیم ملی برود!

در طرف مقابل اما علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال کاملا منکر این ماجرا شده و می‌گوید احمدی‌نژاد اصلا قصد حضور در رختکن را نداشته است. با این حال او هم تایید کرد که برکناری دایی از بالا ابلاغ شد و تصمیم فدراسیون فوتبال نبود.

کفاشیان چندی پیش در گفت و گو با خبرآنلاین درباره این ماجرا صحبت کرد: «بینید اصلا این نبود. آقای احمدی‌نژاد انقدر فوتبالی بود که چنین درخواستی نکند. ایشان به استادیوم آمد و بین دو نیمه یک ربع بیشتر وقت نیست و اگر می‌خواست از آن بالا تا پایین برود وقت نمی‌شد و خدایی چنین چیزی نگفت. بعد از بازی هم یک ساعتی نشست که خلوت شود و بتواند برود. همان زمان به ما دلداری داد که مسئله‌ای نیست و تیم حالا یک بار می‌بازد و دفعه بعد می‌برد و باید تلاش کنید که تیم به جام جهانی برود. فردای آن بازی آقای علی‌آبادی گفت بهتر است علی دایی دیگر نباشد. بعد از باخت به عربستان پیشنهاد کردند او را برداریم. ما جلسه تشکیل دادیم و نظر من شاید مثبت نبود ولی در نهایت تصمیم بر این شد که برداریم. شاید کاری شبیه به حرکات کشورهای عربی کردیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید