خیز دوباره کرونا در این شهر/ تعداد مبتلایان سه رقمی شد

کدخبر: ۵۶۳۷۷۴
: بالغ بر ۱۰۵ نفر از شهروندان قزوینی در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و به صورت میانگین روزانه ۱۰ نفر به این تعداد اضافه می‌شوند.
خیز دوباره کرونا در این شهر/ تعداد مبتلایان سه رقمی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و به‌تدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد. شیوع این ویروس منحوس در ایران نیز از قم آغاز شد و در مدت زمان کمی تمام استان‌های کشور را درگیر کرد.‌ قزوین نیز جزو اولین استان‌هایی بود که با کرونا دست و پنجه نرم کرد.

با ظهور و بروز ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در قزوین تدابیری در سطح ملی و استانی نیاز بود که اندیشیده شود؛ باهمت ستاد مقابله با ویروس کرونا که در سراسر کشور با مدیریت مقامات ارشد استانی و در نهایت شخص رئیس جمهور برگزار شد، آگاه‌سازی شهروندان، سیاست‌گذاری‌های کاربردی، تولید و توزیع عادلانه واکسن سبب شد تا ایران پس از ۲ سال کرونایی سخت، نفسی راحت و بدون ماسک بکشد. 

متأسفانه با آغاز فصل بهار شیوع ویروس کرونا در قزوین افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند، در صورت عادی انگاری و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دید و بازدیدهای نوروز و ماه مبارک رمضان مجدد با چالش‌های بسیاری همراه خواهیم بود.

در این راستا به سراغ «بهزاد نجف‌پور» مدیر گروه پیشگیری و مقابله از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی قزوین رفتیم. 

نجف‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه عادی‌انگاری شهروندان در ایام پیک دید و بازدیدها سبب شده تا شاهد خیز مجدد ویروس کرونا در استان قزوین باشیم. 

نجف‌پور افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تزریق دز یادآور واکسن کرونا به شدت توصیه می‌شود، لذا از تمامی شهروندان تقاضا داریم نسبت به رعایت فاصله ایمن، زدن ماسک و شست‌وشوی مرتب دست‌ها اهتمام ورزند. 

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته کرونا در قزوین سه رقمی شده است، عنوان کرد: بالغ بر ۱۰۵ نفر از شهروندان قزوینی در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و به صورت میانگین روزانه ۱۰ نفر به این تعداد اضافه می‌شوند. 

این مسئول وضعیت کرونا در کشور را دارای روندی صعودی دانست و گفت: بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، آمار شیوع  این ویروس و بستری در بیمارستان، در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است و این وضعیت شامل استان قزوین نیز می‌شود. 

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند و در این میان حال چهار تن از بیماران بدحال گزارش شده است. 

نجف‌پور، سه رقمی شدن آمار بستری در قزوین را زنگ خطری جدی قلمداد کرد و افزود: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تزریق واکسن است و روی این موضوع تأکید ویژه‌ای داریم. انواع واکسن کرونا در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت استان قزوین موجود است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این اماکن نسبت به تزریق واکسن خود اقدام کنند. 

وی خاطرنشان کرد: چنانچه خیز کرونا جدی گرفته نشود، مجدداً این ویروس همچون سال‌های گذشته افسار گریخته می‌شود. 

نجف‌پور در پایان اظهار کرد: کرونا تاکنون موجب بستری شدن ۵۶ هزار و ۵۲۸ نفر در بیمارستان‌های قزوین و همچنین مرگ ۲۹۸۶ شهروند شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید