سرخط مهم ترین اخبار

آغاز عصری تازه در ناتو /قمار تازه پوتین در بلاروس/ ماجراجویی تازه اسرائیل در ارتباط با ایران

کدخبر: ۵۶۵۱۸۹
فنلاند با تحویل اسناد عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش به نوعی امین و خزانه‌دار این پیمان محسوب می‌شود رسما سی و یکمین عضو ناتو شد.
آغاز عصری تازه در ناتو /قمار تازه پوتین در بلاروس/ ماجراجویی تازه اسرائیل در ارتباط با ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «مانور قدرت زیردریایی هسته ای چین»، «آغاز عصری تازه در ناتو»، «واکنش تند مدودف به انفجار سن پترزبورگ»، «قمار تازه پوتین در بلاروس»، «ماجراجویی تازه اسرائیل در ارتباط با ایران» و «تصویب قطعنامه پیشنهادی انگلیس علیه ایران در شورای حقوق بشر» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

مانور قدرت زیردریایی هسته ای چین

براساس گزارش پنتاگون، چین برای اولین بار حداقل یک زیردریایی هسته‌ای مجهز به موشک بالستیک را به طور دائمی در دریا مستقر کرده است؛ اقدامی که فشار بر آمریکا و متحدانش برای مقابله با ارتش رو به رشد پکن را افزایش خواهد داد.به نوشته خبرگزاری رویترز، ارزیابی‌های حاصل‌شده از ارتش چین نشان می‌دهد که شش زیردریایی موشک بالستیک کلاس «جین» گشت‌زنی‌های تقریبا مداومی را از جزیره هاینان به سمت دریای چین جنوبی انجام می‌دهند. تحلیلگران می‌گویند که این زیردریایی‌ها به یک موشک بالستیک جدید و دوربردتر مجهز هستند که می‌توانند قاره آمریکا را هدف قرار دهند.به گفته تحلیلگران و منابع آگاه به این عملیات‌های دریایی، نکته‌ای که در گزارش 174 صفحه‌ای در این خصوص در اواخر نوامبر منتشر شد توجه کمی را به خود جلب کرد اما این مسئله بیانگر پیشرفت‌های اساسی در توانایی‌ها و قابلیت‌های چین است.گشت‌زنی‌های مداوم زیردریایی‌های هسته‌ای چین در حالی است که طبق پیمان آکوس، استرالیا اولین زیردریایی‌های اتمی خود را طی دو دهه آینده دریافت خواهد کرد؛ بدین ترتیب تمامی این مسائل استقرار تسلیحات به سبک جنگ سرد را تشدید می‌کند.

آغاز عصری تازه در ناتو؛ روسیه واکنش نشان داد

فنلاند با تحویل اسناد عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش به نوعی امین و خزانه‌دار این پیمان محسوب می‌شود رسما سی و یکمین عضو ناتو شد. به نوشته یورونیوز، بلینکن پس از دریافت اسناد یاد شده در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در مقر این سازمان در بروکسل گفت: ما فنلاند را سی و یکمین عضو اتحاد با دریافت این اسناد اعلام می کنیم. آنتونی بلینکن در این خصوص تصریح کرد: من وسوسه شده‌ام که بگویم شاید این تنها چیزی است که می‌توانیم برایش از پوتین تشکر کنیم.رئیس‌جمهور فنلاند پس از دهه‌ها بی‌طرفی کشورش به اجبار مسکو و سپس در پیش گرفتن رویه عدم تعهد به دنبال عضویت در ناتو از «عصر جدیدی» خبر داد.سائولی نینیسته، رئیس کشور فنلاند پیش از برافراشته شدن پرچم کشورش در مقابل ساختمان مقر ناتو در بروکسل گفت: «دوران عدم تعهد نظامی در تاریخ ما به پایان رسیده و دوران جدیدی در حال آغاز است.همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که پیوستن فنلاند به ناتو اوضاع منطقه را تشدید و منافع روسیه را تهدید می‌کند.به‌گفته او، گسترش ناتو روسیه را مجبور می‌کند اقداماتی را برای تضمین امنیت خود انجام دهد.

واکنش تند مدودف به انفجار سن پترزبورگ؛ تروریست ها را بدون مذاکره نابود کنید

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در سخنانی درباره حمله به سن پترزبورگ اعلام کرد: برجسته‌ترین نمایندگان مخالف غیرسیستمی ما با مردم خود در حال جنگ هستند، منفجر می‌کنند و می کشند. به نوشته اسپوتینک، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در این ارتباط ادامه داد: اینها نه تنها آشکار شکست و نابودی وطن را می‌خواهند، بلکه اکنون هموطنان خود را هم از بین می برنند.دیمیتری مدودف در ادامه اضافه کرد: با ترروریست ها مذاکره نمی‌شود. آنها مانند سگ‌های خشمگین باید بدون سخنان رقت انگیز غیرضروری نابود شوند. وزارت کشور روسیه پیشتر اعلام کرد که بر اثر انفجار در یک کافی شاپ در سن پترزبورگ، یک نفر جان خود را از دست داده و 16 نفر زخمی شده‌ اند. پلیس روسیه اعلام کرد که این انفجار با مواد منفجره صورت گرفته است.

قمار تازه پوتین در بلاروس

مسکو و مینسک به صورت همزمان از آغاز دوره‌های آموزشی برای سربازان بلاروس در روسیه به منظور آشنایی با نحوه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خبر دادند.به نوشته یورونیوز، این دوره‌های ویژه آموزشی در حالی بنا به اعلام مقامات دو کشور یاد شده آغاز شده است که کرملین به تازگی مدعی شده بود که تعدادی سلاح هسته‌‌ای تاکتیکی را برای استقرار در بلاروس روانه این کشور کرده است.سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این خصوص می‌گوید: یک سامانه موشکی اسکندر-ام با هدف عملیات تاکتیکی به نیروهای مسلح بلاروس تحویل داده شده است. این سامانه دارای قابلیت استفاده از موشک‌های معمولی و همچنین هسته‌ای است. وزارت دفاع بلاروس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که پرسنل واحدهای نظامی در نظر گرفته شده برای کار با این سامانه قرار است طی دوره‌ آموزشی یاد شده، با کلیه موضوعات مرتبط با مهمات هسته‌ای تاکتیکی و نحوه به کارگیری آنها آشنا شوند.همزمان جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا کنش روسیه را قمار جدید پوتین خواند و در این باره گفت که انتقال تسلیحات هسته ای به بلاوس، بحران تازه ای را به وجود می آورد.

ماجراجویی تازه اسرائیل در ارتباط با ایران

رسانه‌های اسرائیلی از تلاش‌های جدید این رژیم برای ترغیب کشورهای غربی به انجام اقداماتی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران خبر داده‌اند. به نوشته فارس، روزنامه تایمزاسرائیل گزارش داده الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل با وزیر خارجه فرانسه درباره روش‌های متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.به نوشته این رسانه، تل‌آویو خواستار توبیخ ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئیه است و کوهن در تلاش است کشورهای غربی را به اتخاذ موضع سخت علیه ایران ترغیب کند. کوهن در همین راستا به جمهوری چک سفر کرده و با مقام‌های این کشور درباره ایران رایزنی می‌کند. جمهوری چک ریاست نشست آتی شورای حکام آژانس اتمی را بر عهده خواهد داشت.تایمز اسرائیل نوشته ایران اصلی‌ترین موضوع رایزنی‌های کوهن در جمهوری‌چک خواهد بود. او گفت: ما در آنجا درباره روش‌های جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و متوقف کردن بازوهای تروریستی ایران رایزنی خواهیم کرد.

تصویب قطعنامه پیشنهادی انگلیس علیه ایران در شورای حقوق بشر

ایرنا: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی انگلیس و ایسلند علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در ژنو استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر را مردود اعلام کرد.علی بحرینی پیش از انجام رای گیری درباره این قطعنامه که با ۲۳ رای مثبت، ۸ رای منفی و ۱۶ رای ممتنع تصویب شد گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که شورا در شرف رای‌گیری است و توسط ایسلند و بریتانیا به عنوان حامیان اصلی آن ارائه شده است، کاملاً غیرقابل توجیه است و توسط ایران رد شده است.او افزود: ارائه این قطعنامه، از نظر ایران به عنوان تلاشی بدخواهانه برای هدف قرار دادن و تخریب عمدی چهره حقوق بشری ایران با تولید روایات آشفته، کلیشه های منفی و اتهامات نادرست تلقی می شود.

 وزیران خارجه ایران و عربستان پنجشنبه در پکن دیدار می‌کنند؟

  الشرق الاوسط، ادعا کرده وزیران خارجه ایران و عربستان پنجشنبه در پکن دیدار می‌کنند. به نوشته این روزنامه، این دیدار برای فعال‌سازی محتوای توافق احیای روابط دوجانبه و ترتیبات لازم برای تبادل سفیر میان دو کشور صورت می گیرد که ماه گذشته میلادی در پکن انجام شد.

این منابع گزارش دادند که دیدار بن فرحان و عبداللهیان در پکن که پس از سه دور گفت وگوی تلفنی میان آنها صورت می گیرد، شامل گام‌های آتی برای اجرای توافق و اقدامات برای بازگشایی دوباره هیأت‌های دیپلماتیک و نیز فعالسازی و اجرای توافقات گذشته میان دو کشور است.

این منابع که به نامشان اشاره نشده گزارش دادند که انتخاب چین به عنوان محل دیدار وزیران امورخارجه ایران و عربستان درادامه نقش مثبت پکن در رسیدن به این توافق و تسهیل ارتباط میان ایران وعربستان انجام می شود.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید