هشدار؛ اگر این دردها را در ناحیه معده دارید، نگران شوید

کدخبر: ۵۶۵۳۱۸
اقتصادنیوز: درد معده می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از این مشکلات برای مدتی کوتاه و فقط پس از صرف غذا بروز می‌کند، اما بعضی از انواع آن مدت بیشتری طول می‌کشد. این دردها را نباید نادیده گرفت
هشدار؛ اگر این دردها را در ناحیه معده دارید، نگران شوید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه خراسان، درد معده براساس علتش می‌تواند در ناحیه‌ای خاص یا شرایط متفاوتی بروز کند که هر کدام هشداری درباره سلامت ماست.

درد معده می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از این مشکلات برای مدتی کوتاه و فقط پس از صرف غذا بروز می‌کند، اما بعضی از انواع آن مدت بیشتری طول می‌کشد. این دردها را نباید نادیده گرفت چون متناسب با زمان یا محل درد می‌تواند هشدارهایی درباره سلامتی یا سبک زندگی ما داشته باشد.

 

پس از خوردن یک وعده غذای چرب

درد شدید بعد از خوردن یک غذای چرب، می‌تواند نشانه پرشدن کیسه صفرا باشد. این درد بعد از صرف غذا بدتر می‌شود، به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و ممکن است بیاید و برود و به مرور زمان ثابت و شدیدتر شود.

 

درد شکم همراه با اسهال یا یبوست

درد در قسمت تحتانی شکم همراه با اسهال، نفخ و یبوست می‌تواند از علایم سندروم بی قراری روده (IBS) باشد. این بیماری را می‌توان از طریق رژیم غذایی، سبک زندگی و مدیریت استرس مهار کرد.

 

درد در قسمت بالای شکم بین دنده‌ها

اگر فشار یا تیر کشیدگی در ناحیه بالای شکم درست زیر دنده حس می‌کنید، این حالت می‌تواند نشانه مشکل قلبی باشد به ویژه اگر درد ادامه یابد یا همراه با کمبود نفس باشد. این درد می‌تواند به دلیل سوء هاضمه یا فشار خون بالا هم باشد اما اگر فرد دارای عوامل خطر مثل بیماری قند یا فشار خون است، بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند.

 

درد شدید در قسمت پایین سمت راست شکم

درد ناگهانی در قسمت پایین شکم، ممکن است علامت آپاندیسیت باشد. درد گاهی همراه با تب است و از اطراف ناف آغاز می‌شود.

 

درد در قسمت راست یا چپ شکم در زنان

درد ناگهانی در قسمت راست پایین معده یا قسمت چپ می‌تواند نشانه کیست تخمدان سوراخ شده در زنان وسط زمان قاعدگی باشد. این درد می‌تواند نشانه تخمدان پیچ خورده هم باشد. در چنین شرایطی بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه شود.

 

درد تیز مانند چاقو خوردن در قسمت تحتانی شکم

درد دور شکم در قسمت تحتانی معمولا همراه با حالت تهوع، استفراغ و تب و لرز، ممکن است نشانه‌ای از سنگ کلیه باشد. سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن برای تشخیص سنگ ضروری است و مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کمی تسکین دهنده است. برای تسکین درد فرد باید دارو یا مسکن قوی مصرف کند.

 

درد قسمت چپ پایین شکم که هنگام حرکت شدیدتر می‌شود

درد شکم با این مشخصات می‌تواند نوعی التهاب دیورتیکول جدار روده ( بیرون زدگی های کیسه مانند) به ویژه روده بزرگ باشد. راه های درمان مرسوم شامل مصرف آنتی بیوتیک و نرم‌کننده مدفوع برای پیشگیری از آبسه است؛ در عین حال مثل تمامی موارد بالا مشورت با پزشک متخصص بهترین راه‌حل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید