نگاه مردد واشنگتن به تعاملات چین و فرانسه

پذیرایی بی‌سابقه از مکرون با چای چینی!

کدخبر: ۵۶۵۸۱۳
مکرون شاید مهم‌ترین شریک پکن در اروپا باشد. مکرون اغلب توسط دیپلمات‌ها به عنوان محرک مهم سیاست‌های کلیدی در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود.
پذیرایی بی‌سابقه از مکرون با چای چینی!

به گزارش اقتصادنیوز، شی جین پینگ، رهبر چین در سفر رسمی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به طور فوق‌العاده گرمی از او استقبال کرد که برخی تحلیلگران آن را نشانه‌ای از پیشروی رو به رشد پکن برای جلب متحدان کلیدی در اتحادیه اروپا برای مقابله با ایالات متحده می‌دانند.

پذیرایی از مکرون با چای چینی

بنابر گزارش رویترز، این دو رهبر روز جمعه با هم از جنوب چین دیدن کردند، جایی که مکرون قرار بود با شی در محل اقامت سابق پدرش در شهر گوانگژو، مرکز اقتصادی و تولیدی استان گوانگدونگ، چای چینی بنوشد.

چنین نمایش‌هایی توسط شی با رهبران بازدید کننده بی‌سابقه است. دیپلمات‌ها می‌گویند که این استقبال بر اهمیتی که پکن برای این رابطه با یکی از اعضای کلیدی اتحادیه اروپا قائل است، تأکید می‌کند، در حالی که شی به دنبال کسب حمایت در برابر چیزی است که آن را «محدود کردن، محاصره و سرکوب همه‌جانبه» چین توسط ایالات متحده می‌داند.

ژائو سوئیشنگ، استاد مطالعات چین و سیاست خارجی در دانشگاه دنور گفت: «همه اقدامات تهاجمی سیاست خارجی چین، روابط آمریکا و چین را در پس‌زمینه خود دارند، بنابراین همکاری با هر کشوری، به‌ویژه قدرت‌های متوسط یا بزرگ، مانند فرانسه، کاری است که آن‌ها سعی می‌کنند برای مقابله با ایالات متحده انجام دهند.»

یارگیری چین در اتحادیه اروپا

نوآ بارکین، تحلیلگر گروه رودیوم، گفت که هدف اصلی چین جلوگیری از همسویی بیشتر اروپا با ایالات متحده است.

وی گفت: «از این نظر، مکرون شاید مهم‌ترین شریک پکن در اروپا باشد. مکرون اغلب توسط دیپلمات‌ها به عنوان محرک مهم سیاست‌های کلیدی در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود.»

مکرون به همراه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به چین سفر کرد و هر دو چین را در مورد اوکراین تحت فشار قرار دادند، اما نتوانستند شی جین‌پینگ را به تغییر موضع عمومی وادارند.

با این حال، ماکرون تحت تشریفات کامل فرش قرمز قرار گرفت اما فون در لاین که در یک سخنرانی انتقادی قبل از سفرش چین را "سرکوبگر" توصیف کرده بود، با یک استقبال ساده در فرودگاه و دعوت نشدن به برخی برنامه‌های دولتی با شی و ماکرون، ظاهری گاهاً سرگردان در پکن داشت.

1388641

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین روز پنجشنبه در سرمقاله‌ای نوشت: «برای همه روشن است که نوکری استراتژیک واشنگتن یک مسیر بن بست است. تبدیل روابط چین و فرانسه به پلی برای همکاری چین و اروپا برای هر دو طرف و برای دنیا سودمند است.»

دیپلماسی چاپلوسانه؟

ژان پیر رافارن، نخست وزیر سابق فرانسه که سفرهای زیادی به چین داشته است، در حاشیه مراسم امضای قرارداد در تالار بزرگ مردم به رویترز گفت که برخی از تلاش‌های شی جلب نظر همتای فرانسوی‌اش در حال تاثیرگذاری است.

رافارن گفت: «آیا دیپلماسی در یک مقطع، نوعی چاپلوسی نیست؟ همیشه مقداری از آن در روابط انسانی وجود دارد و هر طرف به نوعی با آن بازی می‌کند.»

نگاه مردد واشنگتن به تعاملات چین و فرانسه

در واشنگتن، تعامل دیپلماتیک چین با فرانسه با درجه‌ای از شک و تردید نگریسته می‌شود.

فراتر از مسئله اوکراین، چین از تغییر موضعی که آن را از نظر اقتصادی به اروپا نزدیکتر می‌کند خوشحال خواهد شد، آن هم در حالی که روابطش با آمریکا به شدت شکننده‌ است. اما چنین تغییری در این مرحله بعید است.

به گفته افرادی که نخواستند نامشان فاش شود، واشنگتن رویکرد «منتظر باشیم و ببینیم» برای تعاملات اروپا با پکن بر سر اوکراین در پیش گرفته است. ماکرون روز پنجشنبه از پکن خواست تا درباره جنگ در اوکراین، روسیه را سر عقل بیاورد، در حالی که فون در لاین گفت شی برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ابراز تمایل کرده است.

سفر به چین برای مکرون سودی داشت؟

شی در گزارش‌ رسمی چین درباره اظهارات وی پس از این دیدارها، به گفتگوی احتمالی با زلنسکی اشاره نکرد. آقای بارکین گفت که به نظر نمی رسد ماکرون از این سفر سود زیادی ببرد.

او گفت: «به نظر می رسید مکرون اعتقاد داشت که می‌تواند شی جینپینگ را برای تغییر رویکردش در مورد جنگ متقاعد کند. او یک سری هدایا به شی داد -قطع رابطه کشورها را محکوم کرد، هیئت تجاری بزرگی را با خود به همراه برد و حمایت خود از خودمختاری استراتژیک را تکرار کرد - بدون اینکه چیزی در ازای آن به دست بیاورد.

تلاش چین برای جلب نظر مکرون بخشی از انبوهی از اقدامات دیپلماتیک در سال جاری است، در حالی که پکن تلاش می‌کند تا از فشارهای اعمالی ایالات‌متحده در بحبوحه اختلافات بر سر تایوان، جنگ اوکراین و محدودیت‌های آمریکا در صادرات فناوری خارج شود.

چین هزینه‌های دیپلماتیک خود را در سال جاری 12.2 درصد افزایش داد و رهبران و مقامات ارشد سنگاپور، مالزی، اسپانیا و ژاپن در چند هفته گذشته از این کشور دیدن کردند.

چین در ماه مارس با میانجیگری خود به توافق تنش‌زدایی غافلگیرکننده بین عربستان سعودی و ایران کمک کرد و پکن خود را به عنوان مصلح خاورمیانه با انگیزه ایجاد جهانی چند قطبی معرفی کرد.

تعامل چین و اتحادیه اروپا در هفته‌های آینده با سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و وزیر امور خارجه آلمان به پکن، ادامه خواهد یافت.

وانگ یی وی، مدیر مرکز مطالعات اروپایی در دانشگاه رنمین در پکن گفت: «چین و اروپا هنوز هم می‌توانند به جای رقیب یا دشمن، شریک یکدیگر باشند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید