سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن

پشت پرده یک سفر محرمانه/ ماموریت‌های بی‌سرانجام برنز

کدخبر: ۵۶۶۴۰۵
برای ایالات متحده دشوارتر شده که خود را برنده تصمیم اخیر ریاض یعنی احیای رابطه دیپلماتیک عربستان با سوریه قلمداد کند؛ بویژه آنکه واشنگتن بارها تاکید داشته که مخالف عادی‌سازی روابط متحدان خود با سوریه است.
پشت پرده یک سفر محرمانه/ ماموریت‌های بی‌سرانجام برنز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بیل برنز - رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) - به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفته که ایالات متحده از فعل و انفعال ریاض برای احیای روابط با ایران و سوریه به عنوان بخشی از خط مش سیاست خارجی مستقل پادشاهی غافلگیر شده است.

پشت پرده یک سفر محرمانه

این اظهارات در حالی رسانه‌ای شد که برنز این هفته در بازه زمانی نامعلوم به عربستان سفر داشت تا در باب همکاری‌های اطلاعاتی با مقام‌های ریاض رایزنی داشته باشد. به نوشته وال استریت ژورنال، در این دیدار، برنز از ناامیدی واشنگتن به واسطه کنار گذاشته شدن از تحولات منطقه ای گفته بود.

آنگونه که میدل‌ایست آی نوشته واشنگتن پست نخستین رسانه‌ای بود که خبراین سفر محرمانه را منتشر کرد؛ سفری که به دنبال پیشرفت های دیپلماتیک غافلگیرانه ریاض انجام شد؛ پیشرفت‌هایی که به نظر می‌رسد در جریانش ایالات متحده در حاشیه قرار گرفته و گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش نفوذ این کشور در منطقه افزایش یافته است.

یکی از مقام‌های ارشد پیشین ایالات متحده در گفت‌وگو با میدل‌ایست آی درباره صحت گزارش‌ها مبنی بر ناامیدی واشنگتن تردید دارد. همزمان یک مقام آمریکایی نیز تلاش داشت که این پیشرفت‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهد؛ از همین رو گفت که ایالات متحده در انتظار تاثیر چنین فعل و انفعال‌هایی است.

فارغ از گمانه‌زنی‌ها، شواهد نشان می‌دهد که ایران و عربستان مصمم هستند. آنگونه که وال استریت ژورنال نوشته، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران دعوت رسمی ملک سلمان، پادشاه سعودی برای سفر به این کشور را پذیرفته و روز پنجشنبه هم وزاری خارجه تهران و ریاض در پکن دیدار داشتند و درباره بازگشایی سفاتخانه‌ها، از سرگیری پروازها و دیگر مفاد مورد توافق با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن

اظهارات برنز، خطوط رسمی ایالات متحده را به چالش کشید؛ خط قرمزی که برمبنای آن گفته می‌شد که سعودی‌ها ایالات متحده را در جریان مذاکراتشان با ایران برای احیای روابط دیپلماتیک دو کشور قرار داده‌اند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، ماه گذشته گفته بود که سعودی‌ها ما را در جریان این رایزنی‌ها قرار داده بودند. مقام‌های ایالات متحده همچنین تاکید دارند که پیش از میانجیگری پکن، واشنگتن از حامیان احیای روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض بود. فرستاده ویژه آمریکا در یمن سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که ایالات متحده رایزنی میان دو رقیب را تشویق می‌کند.

با این حال برای ایالات متحده دشوارتر شده که خود را برنده تصمیم اخیر ریاض یعنی احیای رابطه دیپلماتیک عربستان با سوریه  قلمداد کند. بالاخص آن‌که واشنگتن بارها تاکید داشته که مخالف عادی‌سازی روابط متحدان خود با سوریه است. با این همه شواهد نشان می‌دهد که ریاض فارغ از خواست واشنگتن در مسیر عادی‌سازی گام‌های جدی برداشته و سوریه را به نشست سران اتحادیه عرب دعوت کرده است.

آنگونه که رویترز هم نوشته، انتظار می‌رود فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در هفته‌های آینده به دمشق رفته تا شخصا دعوتنامه رسمی را در اختیار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قرار دهد.

ماموریت‌های بی‌سرانجام برنز

برنز اخیرا برای انجام مأموریت‌های حساس برگزیده می‌شود. او اواخر سال گذشته به روسیه سفر کرد تا با پوتین درباره حمله به اوکراین رایزنی کند؛ سفری که ماحصلی نداشت. برنز همچنین پیش از سفر ماه جولای به منظور ترسیم روابط متلاشی شده دو بازیگر یعنی آمریکا و عربستان به ریاض سفر کرد. سفر اخیر رئیس سی‌آی‌ای پس از تصمیم غافلگیرکننده عربستان مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت، موجب افزایش بهای طلای سیاه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید