تحولات جدید در روسیه/ جبهه دوم پوتین را بشناسید

کدخبر: ۵۶۶۴۱۹
از ابتدای لشکرکشی به اوکراین کرملین «جنگی دوم» داخل روسیه به راه انداخته است و این جنگی است که بعید است حتی اگر نزاع در اوکراین متوقف شود، وضعیت آن روشن شود.
تحولات جدید در روسیه/ جبهه دوم پوتین را بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، مجله فارین افیرز در گزارشی نوشت: «آندری کولیسنیکوف» پژوهشگر ارشد در موسسه صلح بین المللی کارنگی اوضاع داخل  روسیه در سایه جنگ علیه اوکراین و موضع گیری ملت روسیه به این جنگ پرداخت.

کولیسنیکوف نوشت که تحولاتی در موضع گیری ملت روسیه  درباره جنگ رخ داده است که تبدیل به «جبهه دوم» ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نبرد برای روح روسیه شده است.

عامه مردم روسیه دیگر نمی توانند موضع گیری منفی ای اتخاذ کنند که آن چه داخل کشورشان رخ می دهد را نادیده بگیرند این در حالی است که این تنها حق آنها بود که بیش از دو دهه از حکومت پوتین از آن بهره مند بودند.

به باور کولیسنیکوف امروز گوش دادن به خواسته های نظام حاکم و اظهار حمایت از «عملیات ویژه» در اوکراین دو شرط ضروری برای شهروندی مناسب در روسیه شده است.

این نویسنده در ادامه می گوید: از نظر پوتین روسیه جدید«مطیع» دست کمی از آن چه در اوکراین رخ می دهد نیست؛ از ابتدای لشکرکشی به اوکراین کرملین «جنگی دوم» داخل روسیه به راه انداخته است و این جنگی است که بعید است حتی اگر نزاع در اوکراین متوقف شود، وضعیت آن روشن شود.

به زعم نویسنده چرخ جنگ روسیه در داخل مدتها قبل از لشکرکشی به اوکراین به راه افتاد. در طول یک دهه گذشته پوتین توانست که تایل مردم در بازیابی عظمت امپراتوری روسیه و افتخار روزافزون به توان روسیه در تکیه بر خودش و بر منابع اش را احیا کند و تصویری از کشوری قوی و مجهز به سلاح هسته ای و «مزدوران وحشی» (در اشاره به گروه شبه نظامی واگنر) ارائه داد.

ما و آنها

اما تغییر در موضع گیری مردمی با تغییرات مختلف و مهمتری نیز همزمان گشته است که در  روابط روس ها با نظام حاکم متبلور شده است.در گذشته الگوی«ما و آنها» یا الگویی که جامعه را به هوادار و مخالف تقسیم می کرد ویژگی جامعه ای بود که همیشه جامعه روسی این گونه توصیف می شد. به طوری که   واژه «ما» یعنی عامه مردم و «آنها» اشاره به نخبه داشت چه آنهایی که در قدرت بودند و چه آنهایی که در کاخ ها زندگی می کنند و تعطیلات خود را روی عرشه کشتی های محلل تفریحی شان          سپری می کردند و با تنفر به مردم نگاه می کردند.

اما امروز به باور نویسنده این گزارش  کلمه«ما» یعنی همه روس ها و «آنها» یعنی نیروها و قدرت های دشمن که تلاش می کنند اراضی تاریخی روسیه را تکه پاره کنند و این دشمنان یعنی اروپا و پیمان ناتو و آمریکا هستند.

جنگ تبدیل به سبک زندگی شده است

کولیسنیکوف بر این باور است که نظام روسیه مهارت خود در صادرات کالا به شرق و واردات مواد قاچاق شده از طریق ترکیه یا برخی کشورهای آسیای میانه  را ثابت کرده است. همچنین سیاست های بانک مرکزی و مدیریت اقتصادی «نسبتا کارساز» پوتین را از اتهام ناکامی اجتماعی و اقتصادی نجات داد. پوتین این موفقیت را مدیون   «میخائیل میشوستین» نخست وزیر است که به دلیل این اقدامات محبوبیت اش افزایش یافت.

در پایان این گزارش  آمده است که جنگ از نظر بسیاری از هواداران پوتین آن ها که «پویا» هستند و آنهایی که «تسلیم شده و منفی گرا» هستند نه یک رخداد روزانه بلکه یک سبک زندگی شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید