دلیل خودکشی، قبلا افسردگی بود، الان دلیلش درماندگی است

کدخبر: ۵۶۶۵۴۸
اقتصادنیوز: کسی که به خودکشی فکر می‌کند معمولا در شرایط منطقی قرار ندارد. بنابراین به این فکر می‌کند که دیگر راهی برایش باقی نمانده.
دلیل خودکشی، قبلا افسردگی بود، الان دلیلش درماندگی است

به گزارش اقتصادنیوز  «سارا گلستانی»، روانشناس  در مورد خودکشی به «اعتماد» گفت: «خودکشی گویای این است که فرد می‌خواهد به زندگی خودش پایان دهد. چه چیزی باعث می‌شود انسان به این نقطه برسد که زندگی کردن برایش هیچ ارزش یا کارکردی نداشته باشد.

اتفاقی که باعث می‌شود یک فرد تصمیم به خودکشی بگیرد احساس درماندگی بسیار شدید است. حالا بر چه اساسی این درماندگی رخ می‌دهد؟ بعضا ممکن است که افسردگی داشته باشد ولی در رابطه با حوادث اخیر (خودکشی‌های خانوادگی و ...) خیلی نمی‌توان اظهارنظر کرد و گفت که افسردگی صرفا دلیل این اقدامات بوده است. در حال حاضر افسردگی که ما داریم درباره‌اش صحبت می‌کنیم، افسردگی است که فرد به دلیل مسائل ژنتیک، شخصی و تجربیات فردی دچارش است، اما در شرایط فعلی به دلیل مشکلات زیادی که در جامعه شاهد آن بودیم و سوگ‌های جمعی که همه مشاهده کردیم یا مسائل اقتصادی که بسیار تاثیرگذار هستند، فرد به احساس درماندگی می‌رسد. با این موارد دیگر نمی‌توان عنوان افسردگی روی خودکشی‌ها گذاشت. بنابراین خودکشی باید مورد به مورد بررسی و بعد گزارش داده شود که به چه دلیلی رخ داده است!

ما نمی‌دانیم شخصی که به نقطه درماندگی رسیده چه لحظاتی را تجربه کرده! آیا برابر با بحران بقیه افراد است یا نه! ما هیچ ملاک و سنجشی نداریم که بخواهیم از روی آن بحرانی که افراد می‌گذرانند را با هم مقایسه کنیم و از روی آن بحران خاص بگوییم شخصی که خودکشی کرده، اتفاق خاصی برایش رخ نداده بود.

در حال حاضر علم نسبت به گذشته محتاط‌تر شده و در مورد یک پدیده با قطعیت نظر نمی‌دهد. برای همین نمی‌توان با قطعیت گفت؛ افرادی که خودکشی می‌کنند افراد ضعیفی هستند یا مشکلات روحی خاصی دارند. به جای قضاوت کردن باید دید بستری که افراد در آن خودکشی می‌کنند چه بوده! بسترهای خانوادگی، اجتماعی، ژنتیکی و... مجموعه فاکتورهایی هستند که می‌تواند روی تصمیم یک فرد تاثیر بگذارد.

این فاکتورها می‌تواند باعث شود که یک فرد در بحرانی که پیش رویش قرار می‌گیرد پرخاشگری کند، مبارزه کند یا منفعت‌طلبی کند و یک نفر هم خودکشی کند. پس در این بحران‌ها هر فرد می‌تواند یک واکنش از خود نشان دهد. اگر صرفا بگوییم شخصی که جسم خودش را در این لحظات از بین برده از فرد دیگر ضعیف‌تر است، نگاهی سطحی‌نگرانه داشته‌ایم. بنابراین با توجه به بستری که افراد در آن حضور دارند باید ارزیابی صورت گیرد. در حال حاضر من به عنوان کارشناسی که مشغول به کار هستم و مراجعین زیادی را می‌بینم، نمی‌توانم بگویم که اگر شخصی خودکشی می‌کند به دلیل افسردگی یا موارد شخصیتی او بوده است. افسردگی و موارد شخصیتی می‌تواند جزو یکی از عوامل خودکشی باشد، ولی اینکه آیا موثرترین دلایل است باید مورد به مورد، فرد به فرد بررسی شود و پس از اینکه آمار داده شد یک نتیجه کلی اعلام شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید