واکنش شمس الواعظین به اظهارات سردار رادان/ از ورود پلیس به مسئله حجاب نگرانم

کدخبر: ۵۶۶۶۴۶
سردبیر روزنامه جامعه در یادداشتی نوشت: راستش را بخواهید من از پیامدهای ورود مجدد پلیس به مسئله حجاب و رویارویی مردم و خدای ناکرده وقوع رویدادهای ناگوار شبیه آنچه برای مهسا امینی اتفاق افتاد، نگرانم.
واکنش شمس الواعظین به اظهارات سردار رادان/ از ورود پلیس به مسئله حجاب نگرانم

به گزارش اقتصادنیوز، ماشاالله شمس‌الواعظین، سردبیر روزنامه جامعه، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

 چند ماه قبل و به مناسبتی سردار اشتری فرمانده پیشین نیروی انتظامی را دیدم. هر دو میهمان یک مرکز فرهنگی بودیم، درست همان شبی که سردار اشتری از فرماندهی کل نیروی انتظامی کشور کناره‌گیری کرد.

 در این نشست طبیعی بود که موضوع روز یعنی ادامه اعتراض‌های مردم پس از قتل مهسا امینی مطرح شود. رئیس جلسه از من تقاضا کرد که سخن بگویم.

 نکته اول. به سردار اشتری گفتم انتصاب سردار رادان با توجه به پیشینه ایشان در رویدادهای پیشین دربرگیرنده پیامی رادیکال به معترضان است. آیا جنابعالی نمی‌توانستید نقشی در تعیین یک جانشین معتدل‌تر ایفا کنید؟

نکته دوم. به سردار اشتری گفتم چرا نیروی انتظامی کشور مجری طرح‌هایی می‌شود که در مورد ماهیت و فرم و حواشی آن اختلاف نظر جدی آن‌هم در مبادی ورودی آن وجود دارد؟ مانند مسئله حجاب؟

سردار اشتری از پاسخ به پرسش نخست طفره رفت و به بیان این جمله اکتفا کرد که در میان نظامیان رسم نیست که در مورد جانشین خود،مورد مشورت قرار گیرند.

 اما اشتری از پرسش دوم استقبال کرد و گفت نیروی انتظامی ایران ماموریت‌هایی وسیع‌تر از نُرم معمول کشورهای جهان بر دوش دارد و این نکته باید از سوی کارشناسان و مسئولان رده بالای کشور مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

موضوع ورود نیروی انتظامی کشور به حوزه اجرایی پدیده‌هایی که از ظرافت‌های بسیار بالایی برخوردار است، خطر استهلاک هیبت و اقتدار نیروی پلیس را در جامعه افزایش می‌دهد.

مسئله حجاب و بی‌حجابی یکی از همان مسائل بسیار پیچیده است که نیروی پلیس قادر به مدیریت حاشیه‌های ظریف آن نیست.

به نظر می‌رسد نهادهای متکفل این پدیده فرهنگی به دلیل ناکامی در اجرای منویات مورد نظر رهبران دینی، کل موضوع را از دوش خود برداشته و بر دوش نیروی انتظامی کشور قرار داده است تا شاید از طریق امنیتی کردن یک پدیده فرهنگی، جامعه را به پذیرش مقررات مربوط به حجاب سوق دهند.

سردار رادان چندی پیش طی مصاحبه‌ای اعلام کرد از روز شنبه ۲۶فروردین‌ماه نیروی انتظامی برای اجرای مقررات مربوط به حجاب وارد عمل خواهد شد و با ابزارهای مدرن نظیر دوربین و... اقدام به تعقیب افراد خاطی خواهد کرد.

 در واقع، نیروی انتظامی به جای فهم مدرن به ابزار مدرن متوسل شده است. اگر ابزارهای مدرن جمع‌آوری ویدئو در دهه۶۰ و جمع‌آوری دیش‌های ماهوراه‌ای در دهه ۷۰ و ۸۰ و کنترل فضای مجازی و اینترنت از طریق فیلترینگ و کاهش سرعت آن در این دهه موفقیتی نصیب آمران و مجریان و مدافعان نظریه مدیریت جامعه با اتکا به ساده‌ترین روش یعنی بهره‌گیری از ابزارهای مدرن برای مبارزه با پیامدهای عصر مدرن کرده است، روش‌های اعلام‌شده اخیر در مسئله عفاف و حجاب نیز موفق خواهد بود. 

راستش را بخواهید من از پیامدهای ورود مجدد پلیس به مسئله حجاب و رویارویی مردم و خدای ناکرده وقوع رویدادهای ناگوار شبیه آنچه برای مهسا امینی اتفاق افتاد، نگرانم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید