وال استریت ژورنال: موشک‌های دفاع هوایی اوکراین تا ماه مه تمام می‌شوند

کدخبر: ۵۶۶۶۶۳
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از اسناد محرمانه پنتاگون که در رسانه‌های اجتماعی افشا شده‌اند، گزارش داد، موشک‌های ضد هوایی اوکراین تا مه سال جاری میلادی تمام خواهند شد.
وال استریت ژورنال: موشک‌های دفاع هوایی اوکراین تا ماه مه تمام می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در این گزارش نوشت، براساس گزارش پنتاگون مورخ ۲۸ فوریه سال جاری میلادی، اوکراین در هر ماه حدود ۶۹ موشک بوک (Buk) و ۲۰۰ موشک اس-۳۰۰ استفاده می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است، با توجه به این میزان پرتاب موشکی، مهمات بوک نیروهای اوکراین تا پایان هفته جاری تمام خواهند شد و تا سه مه سال جاری میلادی ذخایر اس-۳۰ خود را تمام خواهد کرد.

براساس این سند، یافتن منبع موشک برای این پلتفورم‌های ساخت جماهیر شوروی سابق برای کی‌یف و حامیان غربی‌اش دشوار است. به جای آنها اوکراین سه سامانه دفاع هوایی آلمانی آیریس-تی و هشت سامانه دفاع هوایی آمریکایی NASAMS دریافت کرده است. با این حال، این سامانه‌ها در هر ماه حدود ۶۴ موشک مصرف می‌کنند و تعداد محدود آنها نمی‌تواند به اندازه موشک‌های اس-۳۰۰ اوکراین قلمروی وسیعی را پوشش دهد.

برنامه‌ریزان نظامی آمریکا برآورد می‌کنند که برای رفع این کمبود اوکراین به ۱۶ سامانه موشکی ایریس-تی یا NASAMS و ۱۲ سامانه موشکی پاتریوت یا SAMP-T نیاز دارد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مجوز استقرار یک سامانه موشکی پاتریوت را صادر کرده در حالی که آلمان متعهد یک سامانه دیگر شده و فرانسه و ایتالیا متعهد استقرار یک سامانه موشکی SAMP-T شده‌اند. اما یکی از سخنگویان ارتش اوکراین به روزنامه وال استریت ژورنال گفت، هیچ یک از این سامانه‌ها هنوز به دست اوکراین نرسیده است.  

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از سال گذشته میلادی از آمریکا و متحدانش خواسته تا سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری فراهم کنند و این تجهیزات را "اولویت اول خود" خوانده است.

این در حالی است که پنتاگون هنوز صحت این اسناد اطلاعاتی محرمانه افشا شده را تایید نکرده است. دیگر فایل‌های موجود در این اسناد فاش شده شامل جزئیاتی درباره جنگنده‌های آمریکا در اوکراین، برنامه‌های جاسوسی‌اش از متحدانش، و دیگر اسناد "حساس" در رابطه با اوکراین، چین، خاورمیانه و تروریسم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید