شرط مصر برای گسترش ارتباط با ایران/ آماده باش کرملین به ناوگان اقیانوس آرام

کدخبر: ۵۶۷۳۵۵
:کره شمالی می‌گوید که یک موشک بالستیک قاره پیما با سوخت جدید جامد، که قوی ترین موشک این کشورتا به امروز است، را آزمایش کرده است.
شرط مصر برای گسترش ارتباط با ایران/ آماده باش کرملین به ناوگان اقیانوس آرام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «نخستین آزمایش موشک قاره پیما با سوخت جامد توسط کره شمالی»، «بی اعتمادی اروپا به چین»، «عقب نشینی مجارستان در برابر خواست واشنگتن»، «تلاش ریاض پایان اختلاف ها درباره بازگشت سوریه»، «رضایت انصار الله از دیدار با هیات سعودی» و «شرط وزیر خارجه مصر برای گسترش روابط تهران و قاهره» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

نخستین آزمایش موشک قاره پیما با سوخت جامد توسط کره شمالی

کره شمالی می‌گوید که یک موشک بالستیک قاره پیما با سوخت جدید جامد، که قوی ترین موشک این کشورتا به امروز است، را آزمایش کرده است.به نوشته رویترز، رسانه‌های دولتی پرتاب این موشک را که موجب صدور فرمان تخلیه و رفتن به پناهگاه‌ها در ژاپن شده بود را موفقیت معجزه‌آساخوانده و آن را ستایش کرده‌اند.موشک‌های سوخت جامد را می‌توان سریعتر از موشک‌های سوخت مایع شلیک کرد و به همین دلیل رهگیری آنها سخت‌تر است، اما تحلیلگران می‌گویند که آنها دارای نقاط ضعفی نیز هستند.کره جنوبی معتقد است که کره شمالی به زمان بیشتری برای توسعه یک موشک بالستیک با سوخت کاملا جامد نیاز دارد.این اولین باری است که کره شمالی پس از سال‌ها آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد سوخت جامد، یک موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد را آزمایش می‌کند. وزارت دفاع کره جنوبی گفت این فناوری جدید نیست و آزمایش کره شمالی را «گامی متوسط» در توسعه یک سیستم کامل سوخت جامد در موشک‌های بالستیک قاره‌پیما توصیف کرده.کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفته است که کشورهای دشمن پس از این آزمایش در «ترس و اضطراب شدید» خواهند بود.او همچنین گفت که این سلاح آزمایش شده که به هواسونگ-۱۸ معروف است، از استراتژی نظامی تهاجمی کره شمالی پشتیبانی می‌کند.

بی اعتمادی عریان اروپا به چین؛ بورل از پشت به مکرون ضربه زد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد تا وقتی چین راه‌حلی برای بحران اوکراین پیدا نکند کشورهای اروپایی نمی‌توانند به پکن اعتماد کنند.به نوشته خبرگزاری رویترز، اظهارات بورل در واکنش به مواضع اخیر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه مطرح شد که خواستار رویکرد مستقل و عدم پیروی اتحادیه اروپا از آمریکا به‌ویژه درباره موضوع تایوان شده بود. این مواضع مکرون توسط برخی کشورهای اروپایی نرمش بیش از حد برابر چین محسوب شد.بورل درباره مسئله تایوان هم اظهار داشت که اتحادیه اروپا هر گونه تغییر شرایط کنونی با استفاده از زور درباره موضوع جزیره تایوان را به‌شدت رد می‌کند.او خواستار عدم افزایش تنش پیرامون موضوع حساس تایوان شد و افزود که در سایه نقض قوانین بین‌المللی، نمی‌توان اعلام بی‌طرفی کرد.بورل گفت که اروپا افزایش قدرت و نقش جهانی چین را تهدید به‌شمار نمی‌آورد. او همچنین به نقش چین در حل‌وفصل مشکلات و بحران‌های بین‌المللی اذعان کرد.

عقب نشینی مجارستان در برابر خواست واشنگتن

به دنبال تحریم یک بانک روس مستقر در بوداپست، مجارستان مجبور به قطع ارتباط با این بانک شد، اما اعلام کرد که با وجود پیروی از تحریم‌های آمریکا با آنها موافق نیست.به نوشته خبرگزاری رویترز، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که با وجود عضویت کشورش در ناتو، روابط نزدیکی با روسیه دارد، گفت که آمریکا یکی از متحدان مهم مجارستان است، اما بوداپست و واشنگتن دیدگاه‌های متفاوتی درباره جنگ اوکراین دارند.اوربان گفت که آمریکا هنوز هم سعی دارد همه را به زور عضو یک اتحاد نظامی کند، گامی که مجارستان با آن مخالف بوده و با عدم ارسال سلاح به اوکراین آن را نشان داده است.دولت اوربان پیشتر اعلام کرد که ارتباط خود را با بانک روسی IIB که بودجه پروژه‌های توسعه در کشورهای شرق اروپا را تامین می‌کند، قطع خواهد کرد. این بانک در سال ۲۰۱۹ مقر خود را از مسکو به بوداپست منتقل کرد.اگرچه روسیه هنوز بزرگترین سهامدار آن است، اما مجارستان در جایگاه دوم قرار دارد و مقامات ارشد این کشور در این بانک پست‌هایی از جمله هیئت مدیره را عهده‌دار بوده‌اند.

تلاش ریاض برای پایان اختلاف ها درباره بازگشت سوریه

منابع خبری اعلام کردند عربستان سعودی میزبان نشستی عربی برای تبادل نظر درباره بازگشت دمشق به اتحادیه عرب پس از بیش از یک دهه درگیری و تنش با سوریه است.پایگاه خبری «روسیا الیوم» در گزارشش درباره این نشست نوشت: اخیراً نشانه‌هایی مبنی بر نزدیک‌شدن پایتخت‌های عربی به سوریه از جمله ابوظبی که روابط دیپلماتیک را احیا کرد و ریاض که با دمشق درباره ازسرگیری خدمات کنسولی بین دو کشور به توافق رسید، دیده شده است.مصر، عراق و اردن نیز به این نشست که قرار است با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در جده برگزار شود، دعوت شده‌اند تا موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بررسی شود.در میانه تلاش‌های سعودی برای بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده که این سیاست ریاض برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با مخالفت برخی از هم پیمانانش همراه شده است.

رضایت انصار الله از دیدار با هیات سعودی

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن به دنبال پایان سفر هیأت سعودی به صنعا در توییتی نوشت که فضای این مذاکرات مثبت بوده است.به گزارش المیادین، محمد علی الحوثی در توییتی نوشت: گفتند که جو مثبت است و برای دور دیگر مذاکرات توافق شده است.از سوی دیگر محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز گفت: مذاکرات در صنعا به خوبی پیش می‌رود و برای عبور از گذشته، باید به آینده نگاه کرد.منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، هیأت سعودی که برای رایزنی با مقامات یمنی به صنعا سفر کرده بود پس از حضور ۶ روزه در یمن این کشور را ترک کردند.خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که یک هیات سعودی - عمانی تصمیم دارد به زودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند.این دو منبع آگاه تأکید کردند که «مذاکرات هیات‌های سعودی و عمانی در صنعا، روی بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت حقوق کارکنان و انتقال سیاسی قدرت متمرکز خواهد بود».

شرط وزیر خارجه مصر برای گسترش روابط تهران و قاهره

ایسنا: وزیر امور خارجه مصر گفت که گسترش روابط کشورش با ایران به ارزیابی توافق اخیر تهران و ریاض بستگی دارد.به گزارش  آناتولی، سامح شکری، وزیر خارجه مصر که اخیرا سفری به آنکارا داشته است درگفت‌وگو با نشات الدیهی، خبرنگار مصری درمورد احتمال گسترش روابط کشورش با تهران گفت که توافقات انجام شده میان ایران و عربستان بسیار مهم است و باید آن ها را ارزیابی کرد.شکری گفت که در نشست جده در یک فرصت از مزایای تحولات روابط ایران و عربستان مطلع خواهد شد.وزیر خارجه مصر گفت که قاهره این تحولات را ارزیابی خواهد کرد و در چارچوب همین ارزیابی گام های بررسی شده ای اتخاذ خواهد کرد.اخیرا خبرگزاری المعلومه به نقل از یک دیپلمات بلند پایه عراقی در مصر گزارش داد که عراق و پادشاهی عمان در تلاش هستند تا میان تهران و قاهره برای بازگرداندن روابط میان این دو کشور میانجی‌گری کنند.این دیپلمات در ادامه گفت که مصر از این میانجی‌گری، به‌ویژه میانجی‌گری عراق استقبال می‌کند چراکه دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند اما قاهره تحولات منطقه را نیز زیر نظر دارد.

تائید افزایش سن بازنشستگی در فرانسه

با وجود حدود سه ماه تظاهرات و اعتراض‌های گسترده، بالاترین نهاد ناظر بر رعایت اصول قانون اساسی فرانسه به اجرای بخش اصلی طرح بازنگری در قانون بازنشستگی چراغ سبز نشان داد.شورای قانون اساسی فرانسه غروب جمعه شب در بیانیه‌ای برنامه دولت امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال را تائید کرد.

برنامه رئیس جمهوری فرانسه برای بازنگری در قانون بازنشستگی در ماه‌های اخیر با اعتراض‌های گسترده و شدید شهروندان و تشکل‌های صنفی روبرو شده بود. در طرح دولت مکرون تغییرات گوناگونی در قانون بازنشستگی پیش‌بینی شده که شورای قانون اساسی فقط مورد مناقشه‌ترین بخش آن را تائید کرده است.

آماده باش کرملین به ناوگان اقیانوس آرام 

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند کە سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور به «ناوگان اقیانوس آرام» آمادە‌باش کامل و اجازه برگزاری مانور نظامی دادە است. این ناوگان بخش مهمی از نیروهای دریایی روسیه را تشکیل می‌دهد. شویگو گفتە کە این مانور بە منظور افزایش توانایی نیروهای مسلح، برای دفع حملە «دشمن احتمالی» از اقیانوس و دریا انجام می‌گیرند.

وزیر دفاع روسیه کە در یک بازدید غافلگیرکننده از ناوگان اقیانوس آرام این موضوع را اعلام کرد گفت: «یک تمرین نظامی برای بالابردن سطح آمادگی نیروهایمان در برابر دشمنی کە می‌خواهد نیروهایش را در سواحل ما پیادە کند، در جزایر کوریل جنوبی و جزیره ساخالین انجام می‌شود.»

دریای سیاه  دریای ناتو نخواهد بود!

به نوشته اسپوتنیک دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «دریای سیاه هرگز دریای ناتو نخواهد بود، این یک منطقه مشترک است و باید امنیت غیرقابل تقسیم وجود داشته باشد».

این سخنان واکنشی به اظهارات دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین محسوب می‌شود که پیش از این خواستار تبدیل دریای سیاه به «دریای ناتو» شده و در عین حال ضرورت غیرنظامی کردن آن را اعلام کرده بود.

پسکوف همچنین گفت که تحریک چین با مسائل مربوط به تایوان غیرقابل قبول است.

آلمان: درگیری نظامی بین چین و تایوان سناریویی دهشتناک است

آنالنا بربوک، وزیر ا‌مور خارجه آلمان روز جمعهدر دیدار با چین گانگ، همتای چینی خود در مورد افزایش تنش‌ها میان چین و تایوان هشدار داد و گفت: «درگیری نظامی میان چین و تایوان، سناریویی دهشتناک است.» بربوک ضمن ابراز نگرانی از افزایش‌ تنش‌ها میان پکن و تایپه تاکید کرد کە اروپا، اتحاد چین با تایوان «از راه تحمیل زور» را نمی‌پذیرد. او در ادامە گفت: «یک جنگ جدید، منجر بە ایجاد یک بحران اقتصادی جهانی خواهد شد، کە روی آلمان و چین هم تاثیر می‌گذارد.» بربوک همچنین بە اهمیت و جایگاه ویژه تایوان در صنعت تولید "تراشه" جهان اشارە کرد.

سفر دو روزه وزیر امور خارجه آلمان بە پکن، با فاصلە کوتاهی از رزمایش نظامی ارتش چین در نزدیکی آب‌های تایوان انجام می‌پذیرد. رزمایشی کە چین ادعا کردە واکنشی بە سفر تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان به ایالات متحده آمریکا بودە است. دولت چین، غرب را به حمایت از نیروهای استقلال طلب در تایوان متهم می‌کند. این کشور تایوان را بخشی از جمهوری خلق چین تلقی می‌کند و تهدید کرده است که با زور این بخش را دوباره تسخیر کرده و زمینه وحدت مجدد را فراهم خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید