جزئیات مهم درباره طرح پلیس برای مقابله با بدحجابی

کدخبر: ۵۶۷۳۸۹
طرح برخورد با بدحجابی از امروز ۲۶ فروردین ماه آغاز شده است و قرار است در این طرح پلیس از فناوری و تجهیزات پیشرفته و دوربین‌ها استفاده کند.
جزئیات مهم درباره طرح پلیس برای مقابله با بدحجابی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، طرح برخورد با بدحجابی از امروز 26 فروردین ماه آغاز شده و قرار است در این طرح، پلیس از فناوری و تجهیزات پیشرفته و دوربین‌ها برای اجرای آن استفاده کند. این طرح را می‌توان طرح ابتکاری از سوی پلیس برای اجرای قانون عفاف و حجاب دانست.

سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی در این باره اعلام کرد دوربین‌هایی که این تخلف را رصد می‌کنند، هیچ خطایی ندارد اما اگر فردی به پیامکی که برایش ارسال شده، اعتراض داشته باشد برای اولین بار این اعتراض پذیرفته می‌شود.

آیا طرح پلیس برای برخورد با بی‌حجابی قانونی است؟

در روزهای گذشته این شبهه در فضای مجازی ایجاد شد که توقیف خودرو به علت رعایت نکردن حجاب هیچ مستند قانونی ندارد و جرم نیست و افرادی که خودرو را توقیف کنند مرتکب جرم شده‌اند.

این در حالی است که بنابر اعلام دستگاه قضایی، بررسی حقوقی این امر حکایت از  عدم صحت چنین ادعایی دارد و طبق تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی، کشف حجاب در انظار و معابر عمومی، جرم‌انگاری شده است همچنین وفق تبصره ماده 5 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، فضای داخل خودرو، حریم شخصی محسوب نمی‌شود و فضایی مَرئی و در منظر عموم مردم است.

طبق ماده 45 قانون آیین دادرسی کیفری، جرم مشهود تعریف و تبیین شده و وظایف و اختیارات ضابطان مقرر شده است. کشف حجاب، جرم مشهود است و ضابطان موظف به ورود مستقیم در جهت مقابله با مجرم و اسباب جرم هستند.

نحوه ارسال پیامک به چه صورت است؟

بنابر اعلام پلیس، در صورت مشاهده تخلف کشف حجاب از طریق دوربین‌های هوشمند، یک پیامک برای فرد مرتکب این فعل با این متن ارسال می‌شود: "بانوی محترم شما در تاریخ .... در محل .... برابر تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم کشف حجاب در انظار عمومی شده‌اید، این پیام به منزله اخطار اولیه برای شما ارسال می‌گردد و در صورت اصرار به تکرار جرم کشف حجاب مدلین و بدن‌نمایی برابر قانون با شما برخورد قضائی صورت خواهد گرفت."

اگر فرد به هر دلیلی به این پیامک اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض خود را به همان سرشماره پیامک ارسال کند تا بدون چون و چرا برای بار اول اعتراض وی پذیرفته شود اما اگر برای بار دوم برای فردی پیامک کشف حجاب ارسال شود مبنی بر اصرار شخص بر بی‌حجابی است و او به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

البته مستندات کشف حجاب فرد نزد پلیس محفوظ است تا در صورت نیاز برای قاضی ارسال شود و این مستندات به همراه پیامک برای فرد ارسال نمی‌شود.

برخورد با حجابی در خودرو و صنوف

در حوزه خودرو بار اول به فرد تذکر داده شده و در صورت تکرار بار دوم، خودرو توقیف می شود؛ این توقیف هم به صورت الکترونیکی است و هم توقیف در محل یا توقیف در پارکینگ؛ در حوزه صنوف هم صنوفی که متصدیانش احیاناً کشف حجاب کنند، تذکر جدی داده شده و اخطار پلمب گرفته و پلمب می‌شوند و این موضوع شامل باغ تالارها و رستوران ها و مراکز بزرگ هم می‌شود.

اجرای طرح‌های مختلف پلیس برای افزایش آرامش و حس امنیت در جامعه

بعد از اجرای طرح‌های مبارزه با سرقت و جمع‌آوری معتادان متجاهر این سومین طرحی است که پلیس به صورت سراسری در کشور اجرا کرده است؛ بد نیست که پلیس آماری از عملکرد خود در طرح‌های دیگر که موجب افزایش آرامش و حس امنیت در جامعه باشد، ارائه دهد تا اجرای طرح مقابله با بدحجابی هم در کنار سایر طرح‌های امنیتی و انتظامی معنادار شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید