افشای توطئه رئیس ارتش روسیه علیه پوتین/ ماجرای شیمی درمانی او چیست؟

کدخبر: ۵۶۷۴۱۰
اسناد فوق محرمانه آمریکا نشان می‌دهد والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، طرحی را برای «خرابکاری» علیه پوتین زمانی که تحت معالجه پزشکی قرار دارد، طراحی کرده‌ بودند.
افشای توطئه رئیس ارتش روسیه علیه پوتین/ ماجرای شیمی درمانی او چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اسنادی که به‌تازگی از پنتاگون به بیرون درز کرده، شامل شایعه‌ای است که می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تحت شیمی‌درمانی قرار دارد و ژنرال‌های ارشد او جنگ در اوکراین را هدایت می‌کردند.

این اسناد که عنوان «فوق محرمانه» دارد، نشان می‌دهد والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، طرحی را برای «خرابکاری» علیه پوتین زمانی که تحت معالجه پزشکی قرار دارد، طراحی کرده‌ بودند.

به نظر می‌رسد که افشاگری‌ها نشان می‌دهند یکی از این جلسات توجیهی حاوی شایعه‌ای است که می‌گوید ژنرال‌های ارشد روسیه در حال توطئه برای شکست عمدی جنگ در اوکراین بوده‌اند؛ در حالی که پوتین تحت درمان شیمی‌درمانی است.

این ادعا حاکی از آن است که نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه، پشت این توطئه هستند. تصاویر این بخش از اسناد به همراه بسیاری از 53 صفحه دیگر موجود در این افشاگری به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است.

در این سند آمده است: «روسیه قصد داشت نیروها را از تاگانروگ، روسیه به ماریوپل، اوکراین بازگرداند و توجهش را بر جبهه جنوبی متمرکز کند.» «به گفته این منبع [سانسورشده] این طرح (تهاجم) (بدون ذکر اطلاعات بیشتر) گمان می‌رود که راهبرد طراحی‌شده [گراسیموف و پاتروشف] برای خرابکاری علیه پوتین باشد.»

به گفته منبع، گراسیموف با این حمله مخالفت کرد. وی به پوتین اطلاع داد که توانایی‌های نیروهای مسلح اوکراین از روسیه برتر است و هشدار داد که در صورت ادامه حمله، روسیه متحمل تلفات سنگین خواهد شد.

اسناد منشأ این شایعه را به یک مقام اوکراینی نسبت می‌دهند که منبع خود را در کرملین دارد. در حالی که در اسناد هیچ نشانه ای مبنی بر صحت این شایعه وجود ندارد، اما نشان می‌دهد که در مقطعی، یک آژانس جاسوسی ایالات متحده که ارتباطات را در کشور نظارت می‌کند، این شایعه را شنید و تشخیص داد که ارزش آن را دارد که به پنتاگون اعلام شود.

نام این منبع در این گزارش حذف شده است و ادعا می‌کند که اطلاعاتش را از منبعی روسی که به دلایل امنیتی نامش فاش نشده است و به مقام‌های کرملین دسترسی دارد، دریافت کرده است.

در مدرک مذکور این شایعه تایید نشده است.  

به گزارش وایس (Vice)، بالای این مدارک علامتی اختصاری وجود دارد که نشان می‌دهد اطلاعات فوق‌محرمانه است و فقط برای افرادی که در ایالات متحده آمریکا یا کشورهای پنج چشم (Five Eyes) مجوز امنیتی فوق‌محرمانه دارند، قابل مشاهده است.

به نوشته ایندیپندنت، پنج چشم [فایو آیز] اتحاد اطلاعاتی بین ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا است.

این سند بخشی از نشت اطلاعاتی بزرگ‌تری است که هفته گذشته در رسانه‌های اجتماعی نظیر دیسکورد (Discord)، تلگرام و توییتر منتشر شد.

این اطلاعات نخستین بار در دیسکورد نشت کرد که در آن فردی چندین صفحه اسناد فوق‌محرمانه حاوی اطلاعاتی درباره درگیری اوکراین و روسیه و نیز سایر کشورها مانند کره جنوبی و چین را منتشر کرد.

منشا این اسناد مشخص نیست، هرچند ماموران فدرال صبح پنجشنبه یک عضو ۲۱ ساله گارد ملی هوایی ایالات متحده آمریکا را دستگیر کردند.

به گزارش نیویورک تایمز، این اطلاعات را گروهی در دیسکورد «که بیشترشان مردان جوان و نوجوان» اند و درمورد «علاقه مشترک‌شان به اسلحه، میم‌های اینترنتی نژادپرستانه و بازی‌های ویدیویی» صحبت می‌کنند، افشا کرده‌اند.

افشای اسناد محرمانه پیش‌تر نیز در دیسکورد رخ داده است، اما این افشای اخیر برای مقام‌های ایالات متحده آمریکا نگران‌کننده‌تر است، چون برخی از اسناد کمتر از ۵۰ روز پیش تهیه شده بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید