درخواست فوری آمریکا از شورای امنیت درباره سودان

کدخبر: ۵۶۷۵۶۹
با ادامه درگیری‌ها در پایتخت سودان، نماینده آمریکا در شورای امنیت خواستار اقدام و مداخله فوری شورای امنیت سازمان ملل در تحولات سودان شد.
درخواست فوری آمریکا از شورای امنیت درباره سودان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، با ادامه تنش‌ها و درگیری نظامی در خارطوم، پایتخت سودان میان ارتش و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع، نماینده آمریکا در شورای امنیت خواستار مداخله و اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل شد و اعلام کرد: «ما خواستار اقدام فوری شورای امنیت برای پایان دادن به خشونت در سودان هستیم.»

وزارت امور خارجه کانادا نیز در واکنش به تحولات سودان اعلام کرد که احزاب سودانی باید به روند سیاسی متعهد شوند و بدون تأخیر یک دولت غیرنظامی تشکیل دهند.

همچنین وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که خشونت‌های جاری بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار توقف درگیری‌ها در خارطوم هستیم. وزارت خارجه انگلیس همچنین افزوده است که زمان آن فرا رسیده تا مقامات سودان تنش‌ها را آرام کنند و از خونریزی بیشتر جلوگیری نمایند. وزارت خارجه انگلیس در ادامه تاکید کرد که اقدام نظامی به صلح بلندمدت در سودان منجر نخواهد شد، بلکه صلح فقط از طریق مذاکرات صریح محقق خواهد شد.

یک منبع دیپلماتیک در سازوکار سه جانبه اتحادیه آفریقا نیز گفته است که ما در برقراری ارتباط با دو طرف درگیری در سودان با مشکل مواجه هستیم و نمی‌توانیم با همه طرف‌های تنش ارتباط برقرار کنیم.

معاون بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد: «هر گونه تشدید تنش در سودان وضعیت بی ثبات بشردوستانه در این کشور را تشدید و بدتر خواهد کرد.»

در عین حال با ادامه تنش‌ها در پایتخت سودان، کمیته امنیتی خارطوم به منظور حفظ جان شهروندان و اموال آن‌ها روز یکشنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد. این کمیته اعلام کرده است: «از شهروندان می‌خواهیم از مناطق نظامی یا هر سایتی که ممکن است هدف عملیات نظامی قرار گیرند، دوری کنند.»

همزمان نیویورک تایمز در گزارش خود اعلام کرد که تعداد تلفات در درگیری‌های سودان افزایش یافته و به ۲۷ کشته و ۴۰۰ زخمی رسیده است. همچنین یک منبع نظامی در ارتش سودان اعلام کرده است که با توپخانه سنگین اردوگاه الصالحه و مواضع شبه نظامیان واکنش سریع را بمباران کردیم. نیروی هوایی سودان نیز گفته است که عملیات شناسایی در همه مناطقی که شبه نظامیان شورشی ممکن است مستقر شده باشند، انجام خواهیم داد.

ارتش سودان نیز تصاویری را پخش می‌کند که به گفته آن‌ها مربوط به بازدید عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل ارتش و رئیس شورای حاکمیت در شامگاه شنبه از مقر ارتش در خارطوم است.

از سوی دیگر الجزیره گزارش داده است که شدت درگیری‌ها در مجاورت کاخ ریاست جمهوری و مقر فرماندهی کل ارتش در خارطوم کاهش یافته است، هرچند یکی از معلمان مدرسه‌ای در خارطوم نیز گفته است که با ادامه درگیری‌های شبانه در مجاورت یک مدرسه، یک دانش‌آموز هدف گلوله قرار گرفت. گفته شده حدود ۴۵۰ دانش‌آموز در این مرکز آموزشی نگهداری می‌شوند.

تنش‌ها در سودان همزمان با آن صورت گرفته که شبه نظامیانی با نام گروه واکنش سریع به جنگ با ارتش روی آورده و ارتش و شبه نظامیان حملات خود را به پایگاه‌های یکدیگر شدت بخشیده‌اند. جنگ میان ارتش و شبه نظامیان چند روز پس از هشدار ارتش صورت گرفت که اعلام کرد سودان در یک نقطه عطف خطرناک قرار دارد.

از چند ماه پیش به این سو تنش لفظی میان شبه نظامیان به فرماندهی ژنرال حمیدتی و ارتش به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح برهان شدت گرفته بود. شبه نظامیان مدعی هستند که کنترل محل ریاست جمهوری و همچنین فرودگاه خارطوم را در دست دارند، اما ارتش این ادعاها را رد کرده است.

گروه شبه نظامی واکنش سریع به ریاست حمیدتی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط عمرالبشیر تأسیس شد و در آن زمان به سرکوب شورش‌ها در دارفور روی آورد. این گروه به جنایت علیه بشریت در دارفور متهم است و همواره طی سال‌های گذشته با ارتش سودان در رقابت بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید