این بو باعث ابتلا به سرطان می شود!

کدخبر: ۵۶۸۰۰۱
تنها ۳۰ دقیقه نشستن در خودرو در روز فرد را به قدر کافی در معرض این مواد سرطان‌زا قرار می‌دهد.
این بو باعث ابتلا به سرطان می شود!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برترین‌ها، بوی ماشین نو که همه آن را می‌شناسند و دوستش دارند، درواقع برای سلامتی خطرناک است. این بو که به برخی افراد انگیزه خرید می‌دهد، به قدری وسوسه‌انگیز است که حتی تا سال‌ها بعد از خرید ماشین، از خوشبوکننده‌هایی با همین بو برای داخل خودرو استفاده می‌کنند.

شاید برای این دسته از افراد خبر خوبی نباشد اما بر اساس نتایج مطالعه‌ای جدید که در نشریه سل ریپورتز فیزیکال ساینس (Cell Reports Physical Science) منتشر شد، این بو خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

نیویورک‌پست با اشاره به اینکه نتیجه این مطالعه حاصل پژوهش دانشمندان در دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری پکن است، گزارش می‌دهد که این دانشمندان پژوهش خود را به جای آزمایشگاه در شرایط و موقعیت‌های واقعی انجام داده‌اند. آن‌ها با استفاده از تعدادی حسگر، ۲۰ ترکیب شیمیایی معمول در هوای خودروهای نو را که ۱۲ روز متوالی بیرون پارک شده بود، سنجیدند.

این پژوهشگران میزان‌هایی از مواد شیمیایی یافتند که از استاندارد ایمنی ملی چین برای کیفیت هوای داخل خودرو فراتر بود. بر اساس این تحقیق، فرمالدئید، ترکیب شناخته‌شده سرطان‌زا، ۳۵ درصد از استاندارد معمول بالاتر بود و میزان استالدئید، ماده سرطا‌ن‌زای خطرناک دیگر، نیز ۶۱ درصد بالاتر از حد استاندارد قرار داشت.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ هم نشان داده بود که برای افرادی که زیاد رانندگی می‌کنند، این خطر احتمالی وجود دارد اما پژوهش یادشده مشخص کرد که حتی اگر این استفاده از خودرو زیاد نباشد، خطر همچنان به قوت خود باقی است.  

نویسندگان این مطالعه دریافتند تنها ۳۰ دقیقه نشستن در خودرو در روز فرد را به قدر کافی در معرض این مواد سرطان‌زا قرار می‌دهد. آب‌وهوای گرم‌تر نیز سطح مواد شیمیایی موجود را بالا می‌برد.

با اینکه بیشتر مطالعات معمولا روی دمای هوا متمرکزند، پژوهش اخیر نشان داد که دمای سطح مواد روی بوی اتاق خودرو بیشترین تاثیر را داشته است. این پژوهشگران نوشته‌اند: «مشاهدات اخیر شناخت ما از شیوه انتقال و انتشار مواد شیمیایی داخل اتاق خودرو را افزایش می‌دهد.»

به توصیه کارشناسان، بهترین اقدام برای از بین بردن این بو باز کردن شیشه‌های خودرو پیش از سوار شدن و در ۲۰ دقیقه ابتدای حرکت است. از آنجا که دمای بالا به انتشار این بو کمک می‌کند، بهتر است تا حد امکان خودرو را زیر نور آفتاب یا در مکان‌های گرم پارک نکنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید