اسناد محرمانه پنتاگون فاش کرد؛ نقشه اوکراین برای حمله به نیروهای روسیه در سوریه با کمک کردها

کدخبر: ۵۶۸۸۳۰
روزنامه واشنگتن پست با انتشار گزارشی درباره یک سند فوق سری اطلاعاتی آمریکا توشا است که اوکراین نقشه هایی برای خملات مخفیانه به نیروهای روسیه در سوریه طراحی کرده است.
اسناد محرمانه پنتاگون فاش کرد؛ نقشه اوکراین برای حمله به نیروهای روسیه در سوریه با کمک کردها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دیده بان ایران،  بی بی سی نوشت: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با انتشار گزارشی درباره یک سند فوق‌سری اطلاعاتی آمریکا که می‌گوید آن را دیده، نوشته است که اوکراین نقشه‌هایی برای حملات مخفیانه به نیروهای روسیه در سوریه با استفاده از کمک پنهانی گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» که نیروهای کرد در آن محوریت دارند، طراحی کرده است، هرچند بعدا این نقشه‌ریزی‌ها را متوقف کرده است. با این حال یک سخنگوی این گروه این گزارش را رد کرده و گفته نیروهای کرد، در جنگ روسیه علیه اوکراین طرف هیچ‌کدام را نگرفته‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیل این سند نوشته است که به نظر می‌رسد هدف اوکراین، ایجاد یک میدان نبرد جدید هزاران مایل دورتر از جنگ در آن کشور برای تحمیل هزینه و تلفات به روسیه و گروه مزدور شبه‌نظامی واگنر بوده که در سوریه هم فعال است تا به این ترتیب مسکو را احتمالا به تغییر آرایش نیروها و منابعش در اوکراین وادار کند.

این گزارش می‌گوید، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در دسامبر سال گذشته میلادی، اواخر پاییز گذشته، دستور داد برنامه‌ریزی در این باره متوقف شود اما سند فاش‌شده که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در ماه بعد از آن تنظیم شده، به طور مفصل نحوه طرح‌ریزی این عملیات و هم‌چنین چگونگی ازسرگیری آن در صورت احیای آن توسط کی‌یف را توضیح داده است.

در این سند جزییاتی ارائه شده که افسران سرویس اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین چگونه می‌توانند حملاتی طراحی کنند که بتوانند دست‌داشتن در آنها را انکار کنند تا دولت کی‌یف بابت آنها مقصر شمرده نشود.

در هفته‌های گذشته چند ده سند محرمانه از ارزیابی‌های نظامی و اطلاعاتی دولت آمریکا درباره جنگ اوکراین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

 این اسناد دست کم ۵۰ و احتمالا تا ۱۰۰ سند محرمانه هستند و نخستین‌بار روی شبکه اجتماعی دیسکورد منتشر شد که از جمله بین علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای خیلی محبوبیت دارد. این مدارک شامل طیفی از گزارش و تحلیل‌های نظامی و اطلاعاتی درباره جنگ اوکراین است و همچنین اطلاعات حساسی هم در آن‌ها دیده می‌شود که درباره بعضی از دیگر کشورها، از جمله متحدان آمریکا، تهیه شده است.

در این باره آمریکا ​​جک تِشیرا، عضو بخش اطلاعاتی گارد ملی هوایی ایالات متحده را دستگیر کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش کرده، که در این سند آمده است در جریان برنامه‌ریزی در ماه دسامبر، افسران اطلاعات ارتش اوکراین به فکر حمله به نیروهای روسی با استفاده از پهپادها و شروع عملیات در ابعاد «کوچک» یا احتمالا محدودکردن حملات فقط به نیروهای گروه مزدور واگنر بوده‌اند.

این سند اطلاعاتی آمریکا می‌گوید نیروهای دموکراتیک سوریه، اس‌دی‌اف، که عمدتا در دست نیروهای کرد سوریه است، از اوکراین خواسته بودند نیروهای آنان را آموزش دهد، سامانه‌های پدافند هوایی در اختیارشان بگذارد و تضمین بدهد نقش نیروهای کرد را در حمایت از عملیات اوکراین مخفی نگه دارد. در این سند آمده است که رهبری نیروهای اس‌دی‌اف همچنین حمله به مواضع روسیه در مناطق کردنشین را خط قرمز این گروه تعیین کرده بود.

اما فرهاد شامی، سخنگوی اس‌دی‌اف، به واشنگتن‌پست گفته که این اسناد واقعی نیستند و نیروهای کرد «هرگز در جنگ روسیه و اوکراین، جانب یکی از این دو طرف را نگرفته‌اند.»

این سند هم‌چنین مدعی است که ترکیه در جریان این نقشه‌های کی‌یف بوده ولی نگران تبعات آن بوده‌ است.

طبق این گزارش، ترکیه پیشنهاد کرده بود اوکراین حملات خود را از مناطق کردنشین انجام دهد؛ و نه از مناطق شمال و شمال‌غرب سوریه که تحت کنترل دیگر گروه‌های شورشی است و برخی از آنها موردحمایت ترکیه بوده‌اند.

ترکیه نیروهای اس‌دی‌اف را قبول ندارد و یک رکن مهم این نیروها، یگان‌های حفاظت خلق یا ی‌پ‌گ را یک «گروه تروریستی» می‌داند. نیروهای دموکراتیک سوریه، اس‌دی‌آف، هم‌پیمان اصلی نیروهای آمریکایی در سوریه هستند و اغلب اوقات از پایگاه‌های نظامی مشترک در عملیات علیه نیروهای داعش در سوریه استفاده می‌کنند.

واشنگتن‌پست نوشته است که دولت ترکیه هم هنوز درباره این گزارش‌ها به این روزنامه توضیحی نداده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید