اعلام اسامی بدهکاران بانکی به چه شرطی خوب است؟

کدخبر: ۵۶۹۴۳۲
اقتصادنیوز: رئیس دستگاه قضا می گوید ابر بدهکاران بانکی مهم هستند اما باید به کسی که ابر بدهکار خلق می‌کند هم توجه کنیم. چه کسی این ابر بدهکاران را به وجود آورده است؟
اعلام اسامی بدهکاران بانکی به چه شرطی خوب است؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اطلاعات با اشاره به این اظهارات غلامحسین محسنی اژه ای نوشت:

بسیاری را می توان رصد کرد که به اسم تولید و با ارائه یک طرح مثلاً اشتغالزا و تولیدی وام کلان گرفتند و بخش اندکی از آن‌را صرف ساخت سوله و کارگاهی کرده و بخش مهم آن‌را در عملیات سفته‌بازانه، خرج خرید زمین و خانه یا امور دیگر واسطه‌گری کرده و بی‌آنکه گرهی از کار ملک و ملت بگشایند، بار خود بستند و زحمت خلق روا داشتند. از آن تلخ تر آنها که حتی از بازگرداندن آنچه که گرفته‌اند نیز خودداری کردند و می‌کنند. پس علاوه بر آنکه افشای نام این ابربدهکاران اقدام خوب و مفیدی است اما مهم‌تر از آن سامان‌دادن سازوکاری است که به خلق این پدیده مخرب می‌انجامد و سد کردن راه‌ها و سفرهایی است که چنین پدیده خطرناکی را به وجود می‌آورد.

شوربختانه از آنجا که نظام تأمین مالی در اقتصاد و ایران وابسته به بانک‌هاست تا زمانی‌که این چرخه معیوب وجود دارد، نه می‌توان مشکل بدهکاران بانکی را حل کرد و نه مشکل ناترازی نظام بانکی را که به گفته فرزین رئیس کل بانک مرکزی مجموع بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بر اساس آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی که اواسط زمستان گذشته منتشر شد صد و ده درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشت و از ۱۱۹ هزار همت (هزار میلیارد تومان) به بالای ۳۰۷ همت رسید و از حدود ۳۴ درصد رشد پایه پولی که از عوامل مهم رشد تورم است، ۷ر۳۲ درصد آن ناشی از افزایش بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی به خاطر اضافه برداشت آنها بوده که رقمی نگران‌کننده و نشانگر ناترازی عجیب و غریب در نظام بانکی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید